Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Skettlandssnipan

Koppla in el med solceller och automatiskt skiljerelä

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har köpt ny båt (Fjord 21 DC) och just nu är elsystemet utan något automatiskt skiljerelä med två parallellkopplade batterier. Vill sätta ditt ett automatiskt skiljerelä så att man alltid vet att det finns kräm kvar i startbatteriet, samt sätta dit en solcell.

 

Har ritat upp nedan kopplingsschema, ni får ursäkta min okunskap i ämnet om något är helt åt fanders då jag är väldigt grön på det här området. Har lite frågor:

 

1) Visst kopplar man inte tillbaka kretsarna till minuspolen utan de kopplas till en gemensam jord på båten?

2) Behöver jag säkra upp mer än vad jag gjort? Utgår just nu från de befintliga säkringarna som finns för de olika komponenter som finns på båten (lanternor, instrument, osv). Har också tänkt köpa en kyl, den kanske behöver en säkring innan den kopplas in?

3) Vad borde jag ha brytare, baserat på det schema jag ritat upp?

 

Tack på förhand för input.

 

Detta relä har jag tänkt köpa:

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018?gclid=CjwKCAjwv8qkBhAnEiwAkY-ahpeajfP4bUeysz2EkgO4IFY3lSeOgVwAP-k3RDy3L7qqcugMv_VaUxoCSjoQAvD_BwE

 

Denna solcell:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/solpaneler-stromforsorjning/solpaneler/flexibla-solpaneler/nordmax-flexibel-solpanel-80-w-p45127

 

Samt denna regulator:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/solpaneler-stromforsorjning/solpanelstillbehor/solcellsregulatorer/solcellsregulator-10-a-p45152

 

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 09.31.58.png

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

"Koppleriverksamhet" på gång alltså!

Svarar på frågor i nummerföljd.

 

1. Koppla batterierna minus, till minus, till minus osv.... till godset i motorn. Sedan från batteiminus till muinusplintar eller minusskenor.

2 Det är ju bra om det finns en säkring mellan solceller och regulator, samt en säkring nära batteriet på pluskabeln från regulatorn. Man vill inte ha några osäkrade kablar.

Det finns elsystem som har en maximalsäkring mellan startbatteriets plus och startmotorn, nyttan av denna har omdebatterats här, då den säkringen måste vara så väl tilltagen att även kabeln och dess isolering tar skada om det blir kortis. En startmotor till en medelstor dieselmotor kan dra bortåt 100-150 A.

Minus till säkringsdosan behövs ju i allmänhet inte, men det finns väldigt bra sådana dosor som även har en minusplint, och det är ju väldigt praktiskt. Sätt upp en säkringsdosa med fler säkringsplatser än vad du behöver. I dessa tomma platser kan du förvara reservsäkringar, eller koppla in nya grejer för kommande behov.

En hängsäkring på kabeln mellan startbatteriet och skiljerelät är väldigt bra, man vill ju inte ha några osäkrade kablar.

En huvudsäkring nära förbrukarbatteriet på kabeln mot säkringsdosan är ju bra, eller en nödvändighet. samma här, inga osäkrade kablar, så långt där det är möjligt.

3 Ja, en separat huvudbrytare/batterifrånskiljare i varje krets, kopplas elektriskt nära batteriernas pluspoler.

Jag blir ledsen på dig om du sätter upp en sådan där vridomkopplare, 1, 2, 1+2.. dessa brukar inte vara så bra i kvaliteten, och det är lätt att glömma brytaren i 1+2 läget och då kan ju exv.. kylen ladda ur båda batterierna om man ligger i hamn, eller värre ensam i naturhamn.

3b solcellsregulatorn och skiljerelät kopplas innan batterifrånskiljaren, så får du laddning även om denna är bruten.

 

Regulatorn... nej, det är en antik modell som du länkat till, en PWM, du skall ha en regulator som är en MPPT.

Inget ont om Kjell, men jag tycker du skall titta på paneler och regulatorer hos en firma som kan detta, som har det som specialitet.

Du kan ju böja med att titta på 24volt.eu, här finns en butik, men framförallt en massa tips och kalkylatorer som du har nytta utav.

 

Solcellspanel och kylskåp... för att det skall fungera tillsammans bör du ha en panel på minst 100W, samt då en batteribank på 100 Ah, gärna mer!

 

Sedan bör du ha en så kallad "batteritankmätare" som hela tiden i realtid berättar hur mycket kapacitet du har i förbrukarbanken. Nu tycks flera föredra Victrons prylar, själv har jag BM-1 från NASA.

 

Jag blir förvånad om inte fler ansluter sig, eller kopplar upp sig i denna tråd... 😲

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Om du har en minusplint så använd den eller montera en och använd den.

2. Huvudsäkring mellan FB och säkringlåda kan vara bra beroende på avstånd. Och en säkring från solcellsregulatorn till batteriet.

3. Huvudbrytare på FB-sidan är bra. Då får du sätta länspumpen innan den. Nya båtar har oftast brytare på motorsidan också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

1. Om du har en minusplint så använd den eller montera en och använd den.

2. Huvudsäkring mellan FB och säkringlåda kan vara bra beroende på avstånd. Och en säkring från solcellsregulatorn till batteriet.

3. Huvudbrytare på FB-sidan är bra. Då får du sätta länspumpen innan den. Nya båtar har oftast brytare på motorsidan också.

Ja minus plintar, stora rejäla är ju väldigt bra, det var väl mer förr man kopplade ihop batterierna minus, till minus, till minus...

Alla båtar skall ha en batterifrånskiljare efter startbatteriet.

 

Länspumpen... ja även radions minneskrets kopplas i en säkringsdosa som ligger innan batterifrånskiljaren. DÅ kan man sedan lugnt lyssna på Vetenskapsradion i P1 om dom där skulle prata om alzheimer... 🤪

Om du avser att förse båten med ett larm av någon typ så kopplas ju detta naturligtvis hit också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

"Koppleriverksamhet" på gång alltså!

Svarar på frågor i nummerföljd.

 

1. Koppla batterierna minus, till minus, till minus osv.... till godset i motorn. Sedan från batteiminus till muinusplintar eller minusskenor.

2 Det är ju bra om det finns en säkring mellan solceller och regulator, samt en säkring nära batteriet på pluskabeln från regulatorn. Man vill inte ha några osäkrade kablar.

Det finns elsystem som har en maximalsäkring mellan startbatteriets plus och startmotorn, nyttan av denna har omdebatterats här, då den säkringen måste vara så väl tilltagen att även kabeln och dess isolering tar skada om det blir kortis. En startmotor till en medelstor dieselmotor kan dra bortåt 100-150 A.

Minus till säkringsdosan behövs ju i allmänhet inte, men det finns väldigt bra sådana dosor som även har en minusplint, och det är ju väldigt praktiskt. Sätt upp en säkringsdosa med fler säkringsplatser än vad du behöver. I dessa tomma platser kan du förvara reservsäkringar, eller koppla in nya grejer för kommande behov.

En hängsäkring på kabeln mellan startbatteriet och skiljerelät är väldigt bra, man vill ju inte ha några osäkrade kablar.

En huvudsäkring nära förbrukarbatteriet på kabeln mot säkringsdosan är ju bra, eller en nödvändighet. samma här, inga osäkrade kablar, så långt där det är möjligt.

3 Ja, en separat huvudbrytare/batterifrånskiljare i varje krets, kopplas elektriskt nära batteriernas pluspoler.

Jag blir ledsen på dig om du sätter upp en sådan där vridomkopplare, 1, 2, 1+2.. dessa brukar inte vara så bra i kvaliteten, och det är lätt att glömma brytaren i 1+2 läget och då kan ju exv.. kylen ladda ur båda batterierna om man ligger i hamn, eller värre ensam i naturhamn.

3b solcellsregulatorn och skiljerelät kopplas innan batterifrånskiljaren, så får du laddning även om denna är bruten.

 

Regulatorn... nej, det är en antik modell som du länkat till, en PWM, du skall ha en regulator som är en MPPT.

Inget ont om Kjell, men jag tycker du skall titta på paneler och regulatorer hos en firma som kan detta, som har det som specialitet.

Du kan ju böja med att titta på 24volt.eu, här finns en butik, men framförallt en massa tips och kalkylatorer som du har nytta utav.

 

Solcellspanel och kylskåp... för att det skall fungera tillsammans bör du ha en panel på minst 100W, samt då en batteribank på 100 Ah, gärna mer!

 

Sedan bör du ha en så kallad "batteritankmätare" som hela tiden i realtid berättar hur mycket kapacitet du har i förbrukarbanken. Nu tycks flera föredra Victrons prylar, själv har jag BM-1 från NASA.

 

Jag blir förvånad om inte fler ansluter sig, eller kopplar upp sig i denna tråd... 😲

Hej, stort tack för ett utförligt svar. Se nedan uppdaterad skiss  baserat på din feedback. Några frågor:

 

1) Vad tror du om denna regulator istället?

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/solpaneler/mppt-regulator-20-a-2000045547

 

2) Batteriövervakare, eventuellt denna då.

https://www.marinwebben.se/laddareinverter/batteriovervakning/nasa/nasa-bm-1-batterimonitor

 

3) Du skriver hängsäkring på en plats, men skall det vara hängsäkring även på alla de andra platser som jag markerat på kopplingsschemat?

 

4) Är det kört med 80W tror du? Jag tyckte den panelen var prisvärd och verkade bra, har den hemma men kan alltid lämna tillbaka...

 

 

 

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 11.57.34.png

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

1. Om du har en minusplint så använd den eller montera en och använd den.

2. Huvudsäkring mellan FB och säkringlåda kan vara bra beroende på avstånd. Och en säkring från solcellsregulatorn till batteriet.

3. Huvudbrytare på FB-sidan är bra. Då får du sätta länspumpen innan den. Nya båtar har oftast brytare på motorsidan också.

Uppdaterat förslag - ser bra ut?

 

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 11.57.34.png

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja minus plintar, stora rejäla är ju väldigt bra, det var väl mer förr man kopplade ihop batterierna minus, till minus, till minus...

Alla båtar skall ha en batterifrånskiljare efter startbatteriet.

 

Länspumpen... ja även radions minneskrets kopplas i en säkringsdosa som ligger innan batterifrånskiljaren. DÅ kan man sedan lugnt lyssna på Vetenskapsradion i P1 om dom där skulle prata om alzheimer... 🤪

Om du avser att förse båten med ett larm av någon typ så kopplas ju detta naturligtvis hit också.

Såhär?

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 11.57.34.png

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Uppdaterat förslag - ser bra ut?

 

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 11.57.34.png

Huvudsäkringen och regulatorn på FB hade jag satt innan brytaren. Samt länspumpen kopplad till FB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Kane:

Huvudsäkringen och regulatorn på FB hade jag satt innan brytaren. Samt länspumpen kopplad till FB.

Hmm jag är lite trög men kan du förklara hur det skulle se ut med hucudsäkring och regulatorn innan brytaren på FB? Svårt att se det framför mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skettlandssnipan:

Hmm jag är lite trög men kan du förklara hur det skulle se ut med hucudsäkring och regulatorn innan brytaren på FB? Svårt att se det framför mig. 

image.png.0dbf053ce542222e6bca4492f83e81b7.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Skettlandssnipan:

Hej, stort tack för ett utförligt svar. Se nedan uppdaterad skiss  baserat på din feedback. Några frågor:

 

1) Vad tror du om denna regulator istället?

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/solpaneler/mppt-regulator-20-a-2000045547

 

2) Batteriövervakare, eventuellt denna då.

https://www.marinwebben.se/laddareinverter/batteriovervakning/nasa/nasa-bm-1-batterimonitor

 

3) Du skriver hängsäkring på en plats, men skall det vara hängsäkring även på alla de andra platser som jag markerat på kopplingsschemat?

 

4) Är det kört med 80W tror du? Jag tyckte den panelen var prisvärd och verkade bra, har den hemma men kan alltid lämna tillbaka...

 

 

 

 

 

Screenshot 2023-06-22 at 11.57.34.png

1, tja… jag tror att dessa säljs under olika namn, jag har en modell större och den heter Hameron, hittades tillsammans med en display för halva priset i en fyndlåda på Jula, förra säsongen när min första jättedyra regulator hade ballat ut.Alltså set dinns eegulatorer till vilka man kan koppla kn en display med en knappsats, dessa brukar heta MT1, och härifrån kan man även programmera regulatorn och läsa av inkommande ot utgående ström och spänning, men denna talar inte om vad man har för batteristatus.

2, Ja just den, det finns en mindre modell, som visar samma data, kostar lika mycket, om du har ont om plats. Men det finns andra också, numera tycks flera här lovorda Victrons liknande monitor, dess laddare, solcellsregulator och andra grejer som jag tror man kan koppla ihop i ett nätverk och sedan styra med blåtand från sin telefon.

3 Ja det kan du ha, eller samla dem i en slags primär säkringsdosa, det beror ju litet på hur långt det är mellan dessa punkter i elsystemet. Man vill ju ha så korta kablar som möjligt. Jag har Biltemas kapslade hängsäkrinshållare för flatsiftssäkrinar. Jag har sett på hemsidan att Biltema nu har en kraftigare variant för maxisäkring i båttillbehörssortimentet men jag har inte sett dem i butiken.

Man kan även ha sådana säkringshållare som används dör avancerade bilstereoinstallationer, men där finns en nackdel, tycker jag, dom är för rörsäkringar, jag tycker bättre om flatstiftssäkringar.

4, 80 watt kan ju fungera. 
Grejen är nu den att egentligen skall man göra en elbudget, räkna på inkomster och utgifter, hur många watt kan man ladda in från generator och solcellspanel under en dag, wattimmar, och hur mycket förbrukar man under samma dag OCH efterföljande natt, samt hur mycket blir det då kvar att sätta in på banken, batteribanken?

Det finns ju alldeles för många parametrar att ta hänsyn till som inte alltid är beräkningsbara. Hur många motortimmar per dag? Vilken kapacitatbharbgeneratorn? hur många timmar lyser solen så starkt att det blir en meningsfull laddning? hur mycket förbrukar kylen vid normal sommartemp, och hur mycket förbrukar den under värmebölja? finns det fler förbrukare, pumpar, belysning, olika mindre laddare, navigator, radio, glömt att släcka ljuset inne på toan?

 

Jag brukar skriva så här, brukar delge några erfarenheter.

I förra båtan hade jag en riktbar 50W-panel, och ett 42 liters snålt kylskåp, en batteribank på 260Ah.

Det fungerade väl bara nästan bra, 50W panelen räckte inte till, men med en timmas motorgång per dag gick det bra, om man inte tittade för  mycket på tv eller glömde släcka lampan på toaletten.

Alltså en rätt snålt tilltagen budget.

 

När jag köpte nuvarande båt satt det en 50-wattare helt fastskruvad på taket, alltså inte riktbar. Så då var jag tvången att komplettera med landström, samma kylskåp, dessutom en kylbox som då inte kunde användas, nu 280 Ah batteribank. Detta funkade dåligt trots några timmars motorgång.

Säsong två lade jag upp 2x 100 wattspaneler, med potent MPPT-regulator, bytte den ursprungliga PVM regulatorn mot en MPPT där också. 
Då blir det energi över även om jag ligger stilla i några dagar, det fungerar sisådär om även kylboxen kopplas in, på gränsen, men med motorgång eller med litet landström fungerar det, men det är ju fusk.

 

Nu har jag upptäckt en del mystiska kopplingar i mitt elsystem, bland annat ett tredje batteri som försörjer allt som inte får stängas av med batterifrånskiljaren; länspump, larm, minneskrets, värmarens ventilationsläge och kanske något mer, nu laddar 50-wattaren detta, och kan även användas för att ladda batteriet till gummibåtens elmotor, om jag vill, men har aldrig utnyttjat den funktionen.

 

Nåväl, lång utläggning, men jag drar den slutsatsen att det är för litet med en fast monterad 50-wattspanel. Sannolikhet kan en riktbar 100 wattspanel räcka till för ett 42 liters snålt kompressorkylskåp. Med två fast monterade 100 wattspaneler blir det energi över, som sannolikt kan försörja även en 42 liters kylbox, men bara nästan sannolikt… eller hur nu Tage Danielsson uttryckte sig…

Men om du har en 80 wattspanel som är riktbar och en MPPT- regulator, byter ut glödlampor mot LED, släcker efter dig på toaletten och har koll på inladdning och förbrukning med en batterimonitor så skulle jag nog tro att det fungerar, om du nu är alert och riktar in din panel under dagens bästa soltimmar. Sedan förutsatt att inte du själv eller någon annan inte kastar sin skugga över den, för då förlorar du snabbt en hel del effekt. Ja en väl tilltagen batteribank, nånstans mellan 100 och 200Ah kan ju vara lagom, iallafall inte mindre än 100Ah. Detta då utan att jag räknat på detta.

9 timmar sedan skrev Skettlandssnipan:

Hmm jag är lite trög men kan du förklara hur det skulle se ut med hucudsäkring och regulatorn innan brytaren på FB? Svårt att se det framför mig. 

Som jag skrivit så skall man ju tänka så här:

Inga osäkrade kablar. Koppla en säkring mellan startbatteriets pluspol och skiljerelät, därifrån en kabel till förbrukarbatteriets pluspol. Kabeln mellan skiljerelä och förbrukarbatteriets pluspol är ju redan säkrad, med säkringen innan skiljerelät.

@Kane har ritat snyggt här nedan.

7 timmar sedan skrev Kane:

image.png.0dbf053ce542222e6bca4492f83e81b7.png

Här ser det ut som om det finns en maxisäkring mellan batteri och frånskiljaren, det är bra.

Man skulle ju även kunna tänka sig att man har en säkring på pluskabeln direkt efter solcellspanelen, så är den kabeln också avsäkrad. Inte bra om det blir kortis där heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är rätt kass på el brukar jag ta hjälp av de som kan.

Jag köpte Skyllermarks skiljerelä plus en huvudsäkring.

Sedan följde jag beskrivningen hur man ska koppla, det var lätt och blev bra.

De grova kablarna till batterier och startmotor och generator, de pressade min son som kan detta och med rätt verktyg.

Beskrivningen finns på nätet. Du kanske kan använda samma beskrivning fast du har annat fabrikat på prylarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev vega1959:

Eftersom jag är rätt kass på el brukar jag ta hjälp av de som kan.

Jag köpte Skyllermarks skiljerelä plus en huvudsäkring.

Sedan följde jag beskrivningen hur man ska koppla, det var lätt och blev bra.

De grova kablarna till batterier och startmotor och generator, de pressade min son som kan detta och med rätt verktyg.

Beskrivningen finns på nätet. Du kanske kan använda samma beskrivning fast du har annat fabrikat på prylarna.

Annars tycker jag att vi är rätt  hjälpsamma här på forumet, där det med all önskvärd tydlighet framgår att man kan lösa olika problem på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...