Helleman 18 Postad 20 Juni , 2023 Jag tänkte byta ut mina högtalare som sitter i Targabågen på min Bavaria 27 Sport. Dock, de högtalare jag tänkt montera är lite för djupa, så jag skulle behöva en distansring på 10mm, eller någon annan listig lösning. Dock hittar jag ingen distansring som kan fungera på dessa högtalare, och det är generellt ganska ont om distansringar, om jag inte vill använda MDF, vilket jag helst inte vill då det nog inte blir särskilt snyggt samt att det inte kommer att tåla fukt så länge tänker jag. Finns det någon här som monterat lite djupare högtalare i sina båtar och stött på samma problem, eller någon som har bra idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 20 Juni , 2023 Du kan ju använda plastskärbräda av polyeten: https://adexanordic.se/Professional-Cutting-Board-White-Polyethylene-325x265x10mm-Adexa-4610W? 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 20 Juni , 2023 (redigerade) 9 timmar sedan skrev No_jah: Du kan ju använda plastskärbräda av polyeten: https://adexanordic.se/Professional-Cutting-Board-White-Polyethylene-325x265x10mm-Adexa-4610W? Det där var inte en dum ide’! Frågan är hur lätt det är att såga i den och få det snyggt, men det kanske går att slipa till med sandpapper typ. Klart värt ett försök. Tack! Edit: Skärbrädor beställt! 😊 Redigerad 20 Juni , 2023 av Helleman 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juni , 2023 11 timmar sedan skrev Helleman: Det där var inte en dum ide’! Frågan är hur lätt det är att såga i den och få det snyggt, men det kanske går att slipa till med sandpapper typ. Klart värt ett försök. Tack! Edit: Skärbrädor beställt! 😊 Materialet i skärbrädan är iallafall väldigt lättbearbetat, förutom att man alltid får det där tråkiga fnaset/skäggen, och det är enklast att få bort genom att skrapa kanterna med en kniv/rakblad. Det bästa sättet att ta skära ut ringen är nog med en handöverfräs med cirkelanslag. Ett annat sätt är ju att använda två hålsågar, om du hittar hålsågar med passande diameter. Då sågar du först ut ytterdiametern, och sen innerdiametern. Men det bör ju även gå med en sticksåg med smalt blad tillsammans med centrumanslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 21 Juni , 2023 12 timmar sedan skrev No_jah: Materialet i skärbrädan är iallafall väldigt lättbearbetat, förutom att man alltid får det där tråkiga fnaset/skäggen, och det är enklast att få bort genom att skrapa kanterna med en kniv/rakblad. Det bästa sättet att ta skära ut ringen är nog med en handöverfräs med cirkelanslag. Ett annat sätt är ju att använda två hålsågar, om du hittar hålsågar med passande diameter. Då sågar du först ut ytterdiametern, och sen innerdiametern. Men det bör ju även gå med en sticksåg med smalt blad tillsammans med centrumanslag. Jag har bara en sticksåg för ändamålet men inget centrumanslag. Men inser ju att det skulle vara mycket enklare med centrumanslag. Jag får fråga några vänner som är hobbysnickare som säkert kan ha något. Jag har en del hålsågar, men inte i dessa dimensioner. Ska googla och se vad sådana skulle kunna kosta. Kan ju vara värt investera i. Tack igen för tipsen. Jag hade faktiskt tänkt att bara köra med sticksåg efter en ritad cirkel, men det kanske inte alls blivit bra… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 22 Juni , 2023 Hur stora ska ringarna vara? Det är inte lätt att såga en perfekt cirkel på på frihand med en sticksåg, särskilt inte en så snäv cirkel som jag antar att det är frågan om. Det enklaste och med inte allt för stor investering är att att skaffa ett par hålsågar skulle jag tro. Finns tex. på Biltema upp till omkring 150mm vill jag minnas. Och den mjuka i plasten som skärbrädan har som så skulle det nog tom. funka med en sån här justerbar hålskärare. https://www.fruugo.se/justerbar-halsag-1-316-till-11-34-30-till-300-mm-kraftigt-justerbart-cirkelskarborrverktyg-for-gipstra-pl-silver/p-157547772-333895318? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 22 Juni , 2023 Hålen ska vara 175mm och 133mm, så ganska stora för att vara hålsåg och tyvärr för stora föra Biltemas största. Finns att köpa från annat håll men då börja det kosta ganska mycket… Får läsa på vad det där var för verktyg du länkade. Ser ut som något som bara skär ut ett hål? Funkar verkligen det i en sådan tjock plastskärbräda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 22 Juni , 2023 (redigerade) Ja, den borde funka tycker jag, och du användet den för att skära ut ett hål i taget. Och förslagsvis så skruvar du fast skärbrädan mot underlaget, vilket bör vara något du inte är så rädd om. Jag gjorde en liten skiss som visar hur jag menar, dom blåa kryssen är skruvar som håller fast skärbrädan mot underlaget. Och det går såklart att skruva fast även den stora delen som blir kvar, mern jag tänker att man vill lämna den orörd så den kan användas till något annat. Du kaj säklart använda en tving till det också. Och sen så skär du ut den stora cirlkeln först, och sedan den lilla så har du din distansring. Redigerad 22 Juni , 2023 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 22 Juni , 2023 Pratade med en kompis nu och han har en handöverfräs med cirkelanslag. Så jag testar det tror jag. Men det får bli efter midsommarhelgen. Återkommer med resultat! 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 23 Juni , 2023 2023-06-20 vid 14:44 skrev Helleman: Jag tänkte byta ut mina högtalare som sitter i Targabågen på min Bavaria 27 Sport. Dock, de högtalare jag tänkt montera är lite för djupa, så jag skulle behöva en distansring på 10mm, eller någon annan listig lösning. Dock hittar jag ingen distansring som kan fungera på dessa högtalare, och det är generellt ganska ont om distansringar, om jag inte vill använda MDF, vilket jag helst inte vill då det nog inte blir särskilt snyggt samt att det inte kommer att tåla fukt så länge tänker jag. Finns det någon här som monterat lite djupare högtalare i sina båtar och stött på samma problem, eller någon som har bra idéer? Hoppas du ligger själv när du drar på ljudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 24 Juni , 2023 2023-06-23 vid 00:01 skrev Helleman: Pratade med en kompis nu och han har en handöverfräs med cirkelanslag. Så jag testar det tror jag. Men det får bli efter midsommarhelgen. Återkommer med resultat! 😊 Det finns firmor som 3D printar billigt om det inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 24 Juni , 2023 17 timmar sedan skrev vega1959: Hoppas du ligger själv när du drar på ljudet. Jag vill inte ha dunka dunka, utan jag vill ha lite lagom med bas på låg volym när jag ligger på solbädden. Då är jag precis mellan högtalarna, så då vill jag inte spela för högt! 😊 Men givetvis, ligger man i andra båtars närhet så är hänsyn, i alla avseenden, a och o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 24 Juni , 2023 1 timme sedan skrev Themariner: Det finns firmor som 3D printar billigt om det inte funkar. Har kollat på det också och det blir dyrare, men kanske överkomligt för ändamålet. Har ingen cad-modell, så den behöver tas fram och kostar timmar/pengar. Dock har jag pratat med Comstedts som gör en adapter till Fusion-högtalare som har rätt mönster. De använder en firma som laserskär med ett mycket bra resultat. För 6,5-högtalare är det slut för i år, men han kommer göra en ny sats inför nästa säsong och då kan jag vänta tills dess och åtminstone köra med distansring i mdf tills dess. Så det är min backup, men jag tror på plastskärbrädan. 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 24 Juni , 2023 13 minuter sedan skrev Helleman: Har kollat på det också och det blir dyrare, men kanske överkomligt för ändamålet. Har ingen cad-modell, så den behöver tas fram och kostar timmar/pengar. Dock har jag pratat med Comstedts som gör en adapter till Fusion-högtalare som har rätt mönster. De använder en firma som laserskär med ett mycket bra resultat. För 6,5-högtalare är det slut för i år, men han kommer göra en ny sats inför nästa säsong och då kan jag vänta tills dess och åtminstone köra med distansring i mdf tills dess. Så det är min backup, men jag tror på plastskärbrädan. 😊 Jag gjorde en enkel skiss på papper som jag fotade och betalade sedan under 100kr per ring så kan inte säga att det var dyrt direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 24 Juni , 2023 14 timmar sedan skrev Themariner: Jag gjorde en enkel skiss på papper som jag fotade och betalade sedan under 100kr per ring så kan inte säga att det var dyrt direkt. Jaha, oj, jag fick klart högre pris där jag kollade! Vilken firma anlitade du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 13 Juli , 2023 2023-06-25 vid 00:38 skrev Helleman: Jaha, oj, jag fick klart högre pris där jag kollade! Vilken firma anlitade du? Sorry, missade din fråga men det var https://makex.se/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser