Ortner 1 Postad 20 Juni , 2023 Hej, Var ute med båten för ett par veckor sedan och när jag gick över 3000 varv så var de som att den tappa helt i varv och till slut så gick huvudsäkringen. Flyttade över till en ny säkring varpå vi kunde puttra tillbaka hem. Men när jag är ute är de som att den är lite orolig på gaspådrag och som att den tappar lite i varv ibland. Generatorn verkar ge en laddspänning mellan 13-14,3 volt så den verkar intakt. Däremot när jag skulle justera brytarspetsarna så märket jag av ett glapp i axeln för fördelare. Skulle detta kunna vara en anledning till att den tappar varv i varv samt att huvudsäkring går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2023 4 timmar sedan skrev Ortner: Hej, Var ute med båten för ett par veckor sedan och när jag gick över 3000 varv så var de som att den tappa helt i varv och till slut så gick huvudsäkringen. Flyttade över till en ny säkring varpå vi kunde puttra tillbaka hem. Men när jag är ute är de som att den är lite orolig på gaspådrag och som att den tappar lite i varv ibland. Generatorn verkar ge en laddspänning mellan 13-14,3 volt så den verkar intakt. Däremot när jag skulle justera brytarspetsarna så märket jag av ett glapp i axeln för fördelare. Skulle detta kunna vara en anledning till att den tappar varv i varv samt att huvudsäkring går? Jag skulle snarare tro att tändspolen och/eller kondensatorn är kass/kassa. När dessa komponenter åldras kan de ge sådana symptom. Sannolikt beror det inte på att det är glapp i axeln i fördelaren, men detta gör ju att motorn går ojämnt och att det är svårt att ställa in tändningen. Byt ut brytarspetsarna till en sådan där liten enkel modul som passar bolt on i gamla Boschfördelare. Man ersätter brytarspetsarna med en magnetkänslig grej (hallelement) och så placerar man en ring över denna, denna ring har sex små magneter som då påverkar hallelementet att skicka en signal till tändspolen i rätt tid, oavsett om det glappar eller ej. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ortner 1 Postad 20 Juni , 2023 Hej! Tack för svar! Brytare och kondning är nya sen förra säsongen. Hade brytalöst innan men de pajade pga dålig kvalité gissar jag! Men har beställt nytt brytarlöst system! Däremot börjar jag misstänka tändspolen. Mätte me multimeter mellan plus tändspole och jord och spänningen hoppade mellan 6v-12v under tomgång. Är de rimligt? När jag bara vrider på nyckeln utan att motorn går så får jag konstant 12,6v från nyckellåset till spolen. Kan något av detta ha en inverkan på att huvudsäkringen går ens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2023 Att mäta mellan plus och minus på tändspolen är meningslöst i detta sammanhang. Där då mäter du mellan plus och brytarspetsarna, som då kopplar till minus 6 gånger per varv, därför hänger inte ditt instrument med och visar en varierad spänning, kondensatorn utjämnar ju den spänningen litet. Varför säkringen löser ut kan vara svårt att säga, men det kan bli kortslutning i gamla tändspolar när dom blir varma, och det lir dom ju i motorrummet på båtar, men nu var ju spolen ny…. Kondensatorer kan ju också kotrsluta fär likspänning när dom blir varma. Har du kollat efter brännmärken på brytarspetsarnas kontatytor? Hur ser insidan av fördelarlocket ut? Bytte du det också? Tändkablarna och dess hattar, hur ser dom ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ortner 1 Postad 20 Juni , 2023 Hej! Okej! Då är jag med! Alla tänddelar byttes förra säsongen. Har dock anmärkt på att spolen blir ganska varm under gång. Gissar att de helst inte ska blir mer än ljumma? Det är ju en av Biltemas billigaste spolar så gissar på att kvalitén på dessa kanske är i det sämre laget! Hade en tanken om att köpa en ny spole med förkopplingsmotstånd samt dra en kabel från startsolenoiden upp till spolen som komplement vid start. Spetsarna såg fina ut. Inga brännmärken eller så! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2023 (redigerade) Tändspolar skall inte bli varmare än att man kan hålla hårt om dom, alltså som du skriver ljumna, eller bara litet varma. I veteranbilskretsar, iallafall hos dem som har bilar med Bosch tändsystem, VW, Volvo och några till anser man att Biltemas blåa spole är bra och den skall motsvara en boschspole från 60-70tal… I ett av mina fordon har jag Biltemas kromade tändspole med förkopplingsmotstånd, den blir inte varmare än att man kan hålla om den, kanske 37-38° sisådär, men i det fordonet saknas i princip ett motorrum, det är bra luftväxling runt grejerna där. Det är meningen att man skall koppla bort förkopplingsmotståndet under tiden startmotorn går, med en kabel från 15 direkt till 1 (+på tändspolen) eller kanske bättre med en reläkoppling. Detta för att underlätta kallstarter, det har jag inte brytt mig om, liksom båten använder jag inte veteranbil under den säsongen då det är minusgrader. Man kan ju säga att tändspolar liksom är oljekylda, det finns litet olja i dom som omsluter lindningarna. Blir dom varma så håller dom värmen en bra stund. Det finns även en annan sort utan olja, dom är ju vanliga på utombordare och andra mindre motorer. Nu tänker jag litet… för omväxlings skull… Men att motorns säkring löser ut under gång…. Det enda elektriska som förbrukar ström under gång är ju tändsystemet. Om det nu inte är så att startmotorns solenoid ligger och drar, men det är osannolikt det skulle du ju ha hört. Vissa förknasare, Solex bland annat kan ha en elektrisk choke… Bränslepumpen i original är mekanisk, men den kanske är utbytt mot en elektrisk? Kan det vara så att någon tidigare ägare varit och kopplat in någonting i motorns elsystem? Drevlyften har en separat strömförsörjning med engen säkring… Redigerad 20 Juni , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ortner 1 Postad 20 Juni , 2023 Okej! Ja den blir ju inte stekhet men skulle säga definitivt över 40 grader alla gånger! Båten har ju säkert haft ett gäng ägare över åren så är ju flera som vart och pillat tidigare på elen. Men däremot så är alla strömförbrukare dragna me separata ledningar. Förutom stereo som är kopplad me signal ström från tändlåset. (Har egen pluskabel till batteriet) Förutom de är allt annat original på båten me mekanisk bränslepump och ingen elektrisk choke. Hade inte detta problem förra säsongen och de ända jag gjort är att jorda sköld och drevlyft i samma skruv som tändspolen är monterad med i blocket, men de lär ju knappast ha någon betydelse? Sen fick jag ett förbruknings batteri av en kompis som han hittat i hans bod. Han var osäker på skicket när jag fick de, men ett gammalt batteri lär väl inte få huvudsäkring att gå? Eller har jag missuppfattat helt? Tack för all bra hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juni , 2023 Hmmm, tändspolen igen. Tändspolen har tre anslutningar, 1 till plus, brukar vara en röd kabel, 2 till brytarspetsarna ofta en grön kabel, alltså detta är inte minus eller ”jord”! Däremot är brytarspetsarnas ena kontakt i direkt förbindelse med fördelarens gods, som då är minus eller då det som mer eller mindre felaktigt fortfarande kallas för ”jord”… Sedan har ju tändspolen en tredje anslutning, den i mitten för högspänning. Så se till att du inte har någon överledning från anslutning 2 på tändspole mot motorns gods. Det klassiska på gamla folkvagnar efter årsmod -68, som har backljus anslutet till 1 eller då plus på tändspolen, om man kopplar fel och kopplar detta till samma anslutning som brytarspetsarna stannar motorn varje gång man lägger i backen…. Så se till att ingenting annat är anslutet dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser