Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Brandten

Kan jag köra slut på soppan utan att motorn skadas?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Konstig fråga men kan man inget om ämnet är det bättre att fråga här. :)

 

Tankade fullt när jag sjösatte och mätaren visade alla staplar.

Kört en del och nu svajar mätaren mellan 1 och 2 staplar.

 

Jag skulle vilja se vad 1-2 staplar egentligen betyder i räckvidd och undrar om jag helt enkelt kan köra slut och därmed få ett hum om det?

Så tankar jag från dunk, tillbaka till hamn och tankar fullt.

 

Tilläggsinformation:

Jag har en 80HK Yamaha bensinare på en Yamarin 5150 som snurrar finfint på 98 oktan. Tanken var att "passa på" att köra slut när jag ändå är ute och cruisar, inte att köra bara för körande skull. 🙏

Redigerad av Brandten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, klart du kan, men det är ju ett dyrt sätt att ta reda på det. Bättre är att du köper en enkel hävertpump för en dryg hundring och pumpar ur allt bränsle ur tanken, sen fyller igen lite i taget samtidigt som du håller koll på tankmätaren. För anteckning på papper parallellt. Sen vet du hur mycket varje stapel motsvarar i bränsle. Därefter kan du bara jämföra körd sträcka mot staplar när du kör vanligt, utan att slösa bränsle på enbart en mätning.


Motorn skadas inte av att få slut på bränsle, men om det är en diesel kan man behöva avlufta bränsleledningarna i och runt motorn, inklusive bränslefilter. Det kan ta en stund och kräver att man kan komma åt motor och filter under tiden.
Bensinmotor är enklare, där är det bara att fylla och starta.

Om du nu kör så, se till att du får bränslestopp på en säker plats, för det vore ju olyckligt om du skulle behöva väja sekunderna efter att motorn har stannat, eller att du driver in mot land.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Kan ju såklart kolla som du säger med pump och papper.

Jag skrev otydligt i första inlägget - tanken är inte att stå i hamnen och puttra på tomgång utan jag tänkte köra en sväng ut på Mälaren när jag ändå ska ut och köra.

 

När jag skriver detta inser jag dock att det kanske tar slut på en olämplig plats och även om jag snabbt kan fylla i 10 liter från dunk kanske jag hinner driva iväg. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Så bättre att mäta upp förtöjd i hamn, hur mycket varje stapel motsvarar i bränslemängd. Sen kan du köra fulltankning - provtur - fulltankning och se hur mycket som gick åt under den turen. När du vet att två staplar motsvarar, säg, 20 liter, och du kommer 15 sjömil på 20 liter, då innebär det att två staplar motsvarar 15 sjömil, ungefär.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kommer inte att skada motorn, men har du en diesel så kommer du sannolikt att behöva lufta ur bränslesystemet och det är inte alltid gjort i en handvändning och du riskerar att bli drivande eller att få nödankra.
Är så fallet skulle jag avråda från att köra torrt.
Bensinare brukar bara vara att fylla på och köra vidare med

@Raol hann före 😊

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som redan skrivits så kan du inte skada motorn vid soppatorsk.

DÄREMOT... om du har en utombordare en tvåtaktare med separatoljeinblandning, alltså tvåtaktsoljan i en separat tank med egen pump, så skadas motorn om den inte får någon oljeinblandning, alltså om oljan tar slut,  ja rent teoretiskt. Men på moderna tvåtaktare finns det ju en automatik som larmar och stoppar motorn om oljan är slut. Det brukar också finnas en indikator som berättar vad oljeväven i tanken är.

 

Nu vet jag ju inte om det är en tvåtaktare eller fyrtaktare du har, eftersom du inte berättat exakt vad din motor heter, men med tanke på att du har digitala mätare med staplar, är den rätt så modern, och då borde det ju vara en fyrtaktare där man inte behöver söla med tvåtaktsolja...  japanerna var ju rätt tidiga på att införa fyrtaktsmotorerna i sina utombordare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Som redan skrivits så kan du inte skada motorn vid soppatorsk.

DÄREMOT... om du har en utombordare en tvåtaktare med separatoljeinblandning, alltså tvåtaktsoljan i en separat tank med egen pump, så skadas motorn om den inte får någon oljeinblandning, ja rent teoretiskt. Men på moderna tvåtaktare finns det ju en automatik som larmar och stoppar motorn om oljan är slut.

 

Nu vet jag ju inte om det är en tvåtaktare eller fyrtaktare du har, eftersom du inte berättat exakt vad din motor heter, men med tanke på att du har digitala mätare med staplar, är den rätt så modern, och då borde det ju vara en fyrtaktare där man inte behöver söla med tvåtaktsolja...  japanerna var ju rätt tidiga på att införa fyrtaktsmotorerna i sina utombordare.

Jag editerade inlägget med motor men glömde FYRTAKT :D

Tack för inspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Brandten:

Jag editerade inlägget med motor men glömde FYRTAKT :D

Tack för inspel.

Då så, då är det lugnt! Det finns många sätt att förstöra motorer på, men som sagts, soppatorsk är inget av dessa sätt!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, att köra slut på soppan är väl ingenting, det är ju bara att styra ut på vägkanten för de flesta kör ju båt som om det vore en väg då de brukar följa farledsspåret till punkt och pricka. Ligger man kvar mitt i farleden är det fara å färde för då kommer det en jävel som vill att man ska flytta på sig genast.😂😂😂

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev pseudonym:

Äsch, att köra slut på soppan är väl ingenting, det är ju bara att styra ut på vägkanten för de flesta kör ju båt som om det vore en väg då de brukar följa farledsspåret till punkt och pricka. Ligger man kvar mitt i farleden är det fara å färde för då kommer det en jävel som vill att man ska flytta på sig genast.😂😂😂

Precis som på landbacken brukar man ju för det mesta ha en bogserlina till hands....

 

Tro det eller ej, men en gång för många år sedan var det en båtägares fru som simmandes försökte bogsera båten i Snobbrännan från Styrsö Bratten till Styrsö Tången...  det var gott om brännmaneter den sommaren... det slutade med att jag bogserade dem till den dåvarande sjömacken på Tången, barnen var då små och bjöds på glass av haveristen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Precis som på landbacken brukar man ju för det mesta ha en bogserlina till hands....

 

Tro det eller ej, men en gång för många år sedan var det en båtägares fru som simmandes försökte bogsera båten i Snobbrännan från Styrsö Bratten till Styrsö Tången...  det var gott om brännmaneter den sommaren... det slutade med att jag bogserade dem till den dåvarande sjömacken på Tången, barnen var då små och bjöds på glass av haveristen.

Inget förvånar mig när det gäller folk från södra skärgården, eller öborna från Björkö-Hönö-Öckerö, de e fan ta mig värre!. I mitt jobb så ska jag ut med färjan till öarna för att leverera bränsle till en mack där ute och öborna e galna, tänk om de hade godkänt en bro istället. Som det är nu så får bara 25 döskallar åka med när jag kommer med farligt gods (tankbil), och sura blir dom när bommen går ner framför näsan på dom. 😂

IMG_7343.jpeg

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Inget förvånar mig när det gäller folk från södra skärgården, eller öborna från Björkö-Hönö-Öckerö, de e fan ta mig värre!. I mitt jobb så ska jag ut med färjan till öarna för att leverera bränsle till en mack där ute och öborna e galna, tänk om de hade godkänt en bro istället. Som det är nu så får bara 25 döskallar åka med när jag kommer med farligt gods (tankbil), och sura blir dom när bommen går ner framför näsan på dom. 😂

IMG_7343.jpeg

Ja man kan undra varför så många är så stressade, nästa färja går ju efter 10-15 minuter.
Jag tycker att det är onödigt att slänga en massa pengar på en bro till några öbor, de kan man lägga på annat och för min del så kan "di däringe stressade" gärna flytta till fast mark under fötterna. "Vill du inte köa, så flytta i från öa"  :D
Så jag tror att det är samma människor som är stressade på havet med, öbor eller inte. :)

Redigerad av Makro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ute på Hönö igen då. Dom blir lite snopna när dom får lägga i backen trots att färjan bara har några bilar plus mig på. Bommen går ner framför näsan på dom och en fick för sig att börja tuta på färjan men skepparn ropade ut i högtalaren att skulle han följa med ut överhuvudtaget så fick han snällt vänta på nästa tur.😂

IMG_7391.jpeg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Idag var jag ute på Hönö igen då. Dom blir lite snopna när dom får lägga i backen trots att färjan bara har några bilar plus mig på. Bommen går ner framför näsan på dom och en fick för sig att börja tuta på färjan men skepparn ropade ut i högtalaren att skulle han följa med ut överhuvudtaget så fick han snällt vänta på nästa tur.😂

IMG_7391.jpeg

Är det inte förtur för fordon med farligt gods?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur långa köer det är, jag har fått vänta ganska länge ibland. Vid rusningstiderna 06:00-09:00 och 15:00-18:00 är vi inte välkomna alls, då är det ingen idé att lasta upp och ändå stå och vänta. Men det har hänt att de har satt in en extrafärja bara för mig och ambulansen. Här kommer ett skepp lastat med 60 m3 brännbar vätska, etanol, bensin och diesel.

IMG_7390.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...