Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Kurrehedman

Toppfart och maxvarv Cheva 350 270hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en 22 fots daycruiser/cabin med en Cheva 350 270hk och ett 280-drev som bara orkar 28 knop och varva 4000 rpm. Känns lite för den båten, borde väl göra minst 35 knop?! Ligger och marchar 25 knop vid 3500 rpm och de sista 500 varven upp till 28 knop. Någon som har en idé kring detta? Har ingen aning om storlek på propellern eller utväxling på utgående axel. Behöver också verifiera med GPS-fart. 

Redigerad av Kurrehedman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 Ja detta diskuterades i en annan tråd och då kom vi fram till att 4800-5000 varv låter rimligt.

Är det en Penta 271 du har, fast med 280 drev eller är motorn någon utbytes?

Tänkte på om förgasare, fördelare och annat matchar och är rätt justerat innan du börjar labba med propellerstorlekar.

Är gaswire rätt justerad och öppnar spjällen som de ska på fullgas (även belastad)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Makro:

Välkommen till MG!

 Ja detta diskuterades i en annan tråd och då kom vi fram till att 4800-5000 varv låter rimligt.

Är det en Penta 271 du har, fast med 280 drev eller är motorn någon utbytes?

Tänkte på om förgasare, fördelare och annat matchar och är rätt justerat innan du börjar labba med propellerstorlekar.

Är gaswire rätt justerad och öppnar spjällen som de ska på fullgas (även belastad)?

Tack. Det är en Tingbrand Marin-konverterad Cheva 350 270hk. Enligt deras spec är max varv 4200 varv, samtidigt som det står max effekt 270hk vid 4500 varv. Lite förvirrande. Det är alltså en utbytes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Välkommen till MG!

 Ja detta diskuterades i en annan tråd och då kom vi fram till att 4800-5000 varv låter rimligt.

Är det en Penta 271 du har, fast med 280 drev eller är motorn någon utbytes?

Tänkte på om förgasare, fördelare och annat matchar och är rätt justerat innan du börjar labba med propellerstorlekar.

Är gaswire rätt justerad och öppnar spjällen som de ska på fullgas (även belastad)?

 

tingbrand_0001.jpg

tingbrand_0002.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Hur står det till med justeringar och service då?

Man kan ju tycka att den borde gå lite bättre.

Vad är det för båt förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit kolla justeringar än, och motorn är enligt dokument underhållen, även renoverad 2005. Ska göra lite mer undersökningar vid nästa tur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja börja med vanlig service, och kolla kamvinkel (om du inte har brytarlöst), tändningen och att förgasaren verkar funka som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Har brytarlöst, så troligen ett bränsleproblem. Ska byta/kolla alla stift så jag får se hur de ser ut. 

2 timmar sedan skrev Makro:

Ok. Hur står det till med justeringar och service då?

Man kan ju tycka att den borde gå lite bättre.

Vad är det för båt förresten?

Det är en 22 fots daycruiser/cabin typ. Cruisers 22 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompprov är enligt mig alltid första steget när en äldre motor saknar effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som referens så gör vår 21-fots Sunseeker 35 knop på topp med GM marine 350 och 280-drev med 15x21 propeller. Varvar då ca. 4100 rpm, marschfart 25 knop vid ca. 3100 rpm.

 

Ska prova en 15x19 propeller så borde den plana snabbare och nå lite mer varv på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Oxygen:

Som referens så gör vår 21-fots Sunseeker 35 knop på topp med GM marine 350 och 280-drev med 15x21 propeller. Varvar då ca. 4100 rpm, marschfart 25 knop vid ca. 3100 rpm.

 

Ska prova en 15x19 propeller så borde den plana snabbare och nå lite mer varv på topp.

Okej, tack. Jag har 25 knop vid 3500 varv, sen händer inte så mycket mer. Vet inte vilken storlek på propellern det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 22:02 skrev Kurrehedman:

Har en 22 fots daycruiser/cabin med en Cheva 350 270hk och ett 280-drev som bara orkar 28 knop och varva 4000 rpm. Känns lite för den båten, borde väl göra minst 35 knop?! Ligger och marchar 25 knop vid 3500 rpm och de sista 500 varven upp till 28 knop. Någon som har en idé kring detta? Har ingen aning om storlek på propellern eller utväxling på utgående axel. Behöver också verifiera med GPS-fart. 

Uppdatering. Bytte samtliga tändstift och de två främre stiften kunde jag skruva loss med fingrarna, dvs två cylindrar som gått på reducerad effekt. Hoppas att det löser problemet. Blir även en check av tändningens inställning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...