Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Rekommendera Poster

Halloj är ny inom forum och även när det gäller drev  har fått till mej att det kan vara ett aq 200?? Har haft i den 1 gång bara haft strul med det mesta  nu la tilten av å det här är grejjer jag aldrig ens sett stången högst upp har gått av den där svarta kontakte glappar som bara den innan jag skruva ner det å såg det var av gick drevet ner efter va det bara klickande lite defust beskrivet men kan formulera bättre bara jag får andas suck/mvh micke 

Screenshot_20230619-121951_Video Player.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev micke450:

Halloj är ny inom forum och även när det gäller drev  har fått till mej att det kan vara ett aq 200?? Har haft i den 1 gång bara haft strul med det mesta  nu la tilten av å det här är grejjer jag aldrig ens sett stången högst upp har gått av den där svarta kontakte glappar som bara den innan jag skruva ner det å såg det var av gick drevet ner efter va det bara klickande lite defust beskrivet men kan formulera bättre bara jag får andas suck/mvh micke 

Screenshot_20230619-121951_Video Player.jpg

20230619_200401.jpg

20230619_200533.jpg

20230619_200537.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev micke450:

20230619_200401.jpg

20230619_200533.jpg

20230619_200537.jpg

Vad är detta? Är det bara för att tala om i vilket läge drevet är i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev micke450:

VAd gör denna

20230619_200556.jpg

20230619_200605.jpg

Grejen du håller i handen är en strömbrytare som skall tala om för ett relä att drevet är i sin nedersta position (när den avbrutna stången är i sin översta position). Det är alltså stången som skall trycka på den blanka tappen, som i sin tur skall påverka strömbrytaren.

Vad jag förstår kan det vara svårt att få tag i nya reservdelar till denna drevlyft.

Men jag har sett att Drevdelar.se har begagnade att sälja för nästan femtusen. Fråga om dom bara har en sådan där stång också. Som du ser på bilden på drevdelar.se, kan det vara så att din drevlyft inte är komplett.

Jag har förvisso aldrig mekat med 200-drev, däremot ganska mycket med 280 och känner alltför väl igen det där med en avbrutna stången.

Dessa drevlyftar är en kombination av elektromekanik och ren mekanik, alltså en ändlägesbrytare när stången är uppe, drevet nere. Men inget elektriskt stopp när stången är nere och drevet uppe, då finns det en slirkoppling på det snäckkugghjulet (inuti vid den stora sexkantsfattningen) som elmotorn driver. Här brukar det finnas en massa härsket intorkat fett som kan hindra slirkopplingen att slira, varvid elmotorns säkring går, i bästa fall, i värsta fall förstörs elmotorn.

Det som klickar kan antingen vara strömbrytaren, relät eller elmotorn som försöker dra runt alla delarna, men mest sannolikt är det relät du hör. Du kan se relät som hänger i sina kablar på en av dina bilder, detta tillsammans med strömbrytaren och relät (tror jag) skall sitta högst upp på lyften i en liten svart plastbox.

För övrigt måste båten tas upp på land innan du kan skruva ur drevlyften.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Grejen du håller i handen är en strömbrytare som skall tala om för ett relä att drevet är i sin nedersta position (när den avbrutna stången är i sin översta position). Det är alltså stången som skall trycka på den blanka tappen, som i sin tur skall påverka strömbrytaren.

Vad jag förstår kan det vara svårt att få tag i nya reservdelar till denna drevlyft.

Men jag har sett att Drevdelar.se har begagnade att sälja för nästan femtusen. Fråga om dom bara har en sådan där stång också. Som du ser på bilden på drevdelar.se, kan det vara så att din drevlyft inte är komplett.

Jag har förvisso aldrig mekat med 200-drev, däremot ganska mycket med 280 och känner alltför väl igen det där med en avbrutna stången.

Dessa drevlyftar är en kombination av elektromekanik och ren mekanik, alltså en ändlägesbrytare när stången är uppe, drevet nere. Men inget elektriskt stopp när stången är nere och drevet uppe, då finns det en slirkoppling på det snäckkugghjulet (inuti vid den stora sexkantsfattningen) som elmotorn driver. Här brukar det finnas en massa härsket intorkat fett som kan hindra slirkopplingen att slira, varvid elmotorns säkring går, i bästa fall, i värsta fall förstörs elmotorn.

Det som klickar kan antingen vara strömbrytaren, relät eller elmotorn som försöker dra runt alla delarna, men mest sannolikt är det relät du hör. Du kan se relät som hänger i sina kablar på en av dina bilder, detta tillsammans med strömbrytaren och relät (tror jag) skall sitta högst upp på lyften i en liten svart plastbox.

För övrigt måste båten tas upp på land innan du kan skruva ur drevlyften.

Hej och 1000 tack för svar !👍👍👍 båten är på land och frågan är går det att hoppa över all elektronik med och bara köra elmotorn/tilt ? För övrigt så är den strömbrytaren väldigt glapp i stiften å den heter honeywell men finner ingen sådan jag är inte busbra på att söka å grejja heller 🙂 så en ny sådan skulle ju behövas oxå.böt relät som hänger på bilden igår oxå är ett typ vanligt extraljus relä men får inget att reagera bara klickar funka innan jag böt relät  när jag röck i knappen för upp å ner till drevet då gick drevet ner sedan har de bara klickat å händer inget jag tror den ja la in bild på nu är slut som skall ner i stången?den ser å känns inte fin alls stiften glappar hej vilt de jag tänker att den inte skickar signalen för nu ska vi köra lixom?/mvh micke 

20230620_143127.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju köra lyften utan elektroniken (som inte är någon elektronik egentligen), men då förlorar du ändlägesstoppet och kan ju då förstöra hela lyften.

Jag är litet osäker, men det kan ligga en helt ny NOS (=ny gammal sak) sådan strömbrytare (mikrobrytare) hemma, men den kan se litet annorlunda ut, skall kolla.

Men det ser ut som om det är fler delar som fattas till din lyft.

Men annars tycker jag att du skall slå till och köpa en bättre begagnad drevlyft av Drevdelar, och jag har inget vinstintresse i den firman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du kan ju köra lyften utan elektroniken (som inte är någon elektronik egentligen), men då förlorar du ändlägesstoppet och kan ju då förstöra hela lyften.

Jag är litet osäker, men det kan ligga en helt ny NOS (=ny gammal sak) sådan strömbrytare (mikrobrytare) hemma, men den kan se litet annorlunda ut, skall kolla.

Men det ser ut som om det är fler delar som fattas till din lyft.

Men annars tycker jag att du skall slå till och köpa en bättre begagnad drevlyft av Drevdelar, och jag har inget vinstintresse i den firman.

Okok jag vet inte vad som mer ska saknas detta va de enda jag skruva bort högst upp på stången  och jag tror den biten som gått sönder har vart trasig ett tag å det har gått å köra drevet upp å ner men det har ju inte vart den bästa farten i den osv🙂 trött lixom 

20230620_151016.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju den som heter "Honywell" jag menade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja då så🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

För övrigt är det krångligt att montera ur drevlyften om den måste bytas ? Skruva kan jag men om dom nu råka ha bara den där pinnen/röret som är av måste jag montera ner allt då oxå? Eller går det å få bort den trasiga innefrån? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev micke450:

För övrigt är det krångligt att montera ur drevlyften om den måste bytas ? Skruva kan jag men om dom nu råka ha bara den där pinnen/röret som är av måste jag montera ner allt då oxå? Eller går det å få bort den trasiga innefrån? 

Ja, det tycker jag att du skall göra, ut med alltihopa. Du måste se till att göra rent på insidan, där brukar det vara en massa fett som har beckat igen.

För att få isär lyften måste du sätta upp den i ett stort skruvstäd, och fatta med en stor skiftnyckel, eller helst en fast nyckel över den sexkantiga delen och skruva loss denna, då först kan du byta stången. Det blir svårt att komma pt inifrån, så skruva ur lyften ur båtan, och som jag sade tidigare köp en bättre begagnad, jag tycker inte att din ser komplett ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

På så här gamla drev är oftast drevlyften fastärgad i skölden och kan vara väldigt svår att ta bort.

Kan kräva mycket våld. Ser ut att vara en del hemsmide på dina grejer.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det tycker jag att du skall göra, ut med alltihopa. Du måste se till att göra rent på insidan, där brukar det vara en massa fett som har beckat igen.

För att få isär lyften måste du sätta upp den i ett stort skruvstäd, och fatta med en stor skiftnyckel, eller helst en fast nyckel över den sexkantiga delen och skruva loss denna, då först kan du byta stången. Det blir svårt att komma pt inifrån, så skruva ur lyften ur båtan, och som jag sade tidigare köp en bättre begagnad, jag tycker inte att din ser komplett ut.

Jajemänsan tusen tack!🙂🙂🙂👍👍👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

På så här gamla drev är oftast drevlyften fastärgad i skölden och kan vara väldigt svår att ta bort.

Kan kräva mycket våld. Ser ut att vara en del hemsmide på dina grejer.

Ingemar

Hej stämmer bra det var mkt  "hemmapul" får se om jag köper ett helt nytt "begagnat" å sätter i//micke

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...