Lilloxen 2 Postad 19 Juni , 2023 Hej Har ju haft svårt att inte se att Volvo Penta D3 brottats med diverse problem. Bland annat en del felaktig mjukvara om jag förstått det rätt. Min fråga är kort och gott, gör man sig själv en björntjänst om man köper en äldre båt med en Volvo penta D3 motor? (eller har man löst mjukvaran?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilloxen 2 Postad 22 Juni , 2023 (redigerade) Är det verkligen ingen som har information? Söker man Volvo penta D3 så rasslar det ju fram trådar om problem med denna motor. Måste vara fler än jag som är intresserade om problemen är löst med äldre D3:or eller om mjukvaruproblemen kvarstår? Redigerad 22 Juni , 2023 av Lilloxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 23 Juni , 2023 10 timmar sedan skrev Lilloxen: Är det verkligen ingen som har information? Söker man Volvo penta D3 så rasslar det ju fram trådar om problem med denna motor. Måste vara fler än jag som är intresserade om problemen är löst med äldre D3:or eller om mjukvaruproblemen kvarstår? Jo undvik den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 254 Postad 23 Juni , 2023 Hej. 2005 installerade jag en ny D3/160 i vår Ockelbo DC21. Året därpå hade det kommit en starkare D3/190, så då bytte jag till den, också ny. Första motorn gick det året vi hade den utan problem. Den senare motorn, som vi fortfarande har kvar, har under alla år hittills gått hur bra som helst. Två av mina kunder har haft D3. Den ena fick vissa larm och det löstes med en ny turbo. Den andres problem berodde på att hans båt sjönk två gånger. Så att påstå att ägande av D3 bara är bekymmer vill jag inte hålla med om. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 453 Postad 24 Juni , 2023 Vad jag förstår var det rät stora problem en tid, men de har nog löst sig. Har motorn tuffat på många hundra timmar så går den nog bra framöver också, så skulle i alla fall jag tänka. En äldre D3 som gått kort tid skulle jag inte köpa. Här är en sökning med de flesta trådar som handlar om VP D3 här på MG. Det bör gå att lista ut från ungefär vilket år motorn blivit okej att ha i en båt som man ju inte vill ska stanna mitt ute på en fjärd eller ännu värre långt ute till havs. https://www.google.com/search?q=d3+site%3Amaringuiden.se%2Fforum&rlz=1C1CHBD_svSE892SE892&oq=d3+site%3Amaringuiden.se%2Fforum&aqs=chrome..69i57.13350j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser