Ramba 5 Postad 19 Juni , 2023 Hej! Har precis skaffat min första båt med en Johnson 70hk motor från 1977. Första veckan kunde jag starta och köra som vanligt. Men den senaste tiden har det i princip varit omöjligt att starta utan startgas. När den väl startat så går den fint utan några som helst problem. Vad kan orsaken vara? Känner att det är bättre att gå till roten av problemet än att bara fortsätta med startgas. Tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 19 Juni , 2023 Använder du choken på rätt sätt? Dra upp handgasen och tryck in nyckeln när du vrider om den. Frågar bara eftersom du är nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 19 Juni , 2023 35 minuter sedan skrev excel319: Använder du choken på rätt sätt? Dra upp handgasen och tryck in nyckeln när du vrider om den. Frågar bara eftersom du är nybörjare. Tack för frågan. Ja det gör jag. Startar på samma sätt som jag gör med startgasen. Men utan startgasen funkar det inte. Pumpar bränsleblåsan, drar upp handgasen en bit, trycker in nyckeln i 1-2 sekunder och sedan vrider jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 19 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev Ramba: Tack för frågan. Ja det gör jag. Startar på samma sätt som jag gör med startgasen. Men utan startgasen funkar det inte. Pumpar bränsleblåsan, drar upp handgasen en bit, trycker in nyckeln i 1-2 sekunder och sedan vrider jag. Ta bort motorkåpan och lyssna efter ett klickande ljud när du trycker in nyckeln. Hörs det ingenting så fungerar inte choken och då blir motorn svårstartad. Nyckeln måste hållas intryckt när du vrider på den. Det hjälper inte att trycka i förväg. Choken är aktiverad bara när nyckeln är intryckt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 19 Juni , 2023 4 timmar sedan skrev excel319: Ta bort motorkåpan och lyssna efter ett klickande ljud när du trycker in nyckeln. Hörs det ingenting så fungerar inte choken och då blir motorn svårstartad. Nyckeln måste hållas intryckt när du vrider på den. Det hjälper inte att trycka i förväg. Choken är aktiverad bara när nyckeln är intryckt. Åkte direkt ned till båten och testade. Klickljudet kom när jag tryckte i nyckeln och när jag tryckte i och vred så startades den! Blev så otroligt glad att jag inte var i behov av något mer avancerat fix. Jag stängde av motorn och testade igen efter ca 5-10 minuter. Tog ungefär 7-8 försök att få igång den innan den slutligen startades. Kände att det måste vara något som fortfarande strular. Tog en runda med båten på ca 10 minuter i sjön. Stannade sen båten i sjön i ca 10 minuter och när det var dags för hemfärd så kom den inte igång förrän typ 15:e försöket. Vad kan det bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 156 Postad 19 Juni , 2023 Kan det vara glapp i kabeln till chocken eller o tändningslåset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 20 Juni , 2023 9 timmar sedan skrev Ramba: Åkte direkt ned till båten och testade. Klickljudet kom när jag tryckte i nyckeln och när jag tryckte i och vred så startades den! Blev så otroligt glad att jag inte var i behov av något mer avancerat fix. Jag stängde av motorn och testade igen efter ca 5-10 minuter. Tog ungefär 7-8 försök att få igång den innan den slutligen startades. Kände att det måste vara något som fortfarande strular. Tog en runda med båten på ca 10 minuter i sjön. Stannade sen båten i sjön i ca 10 minuter och när det var dags för hemfärd så kom den inte igång förrän typ 15:e försöket. Vad kan det bero på? Gamla utombordare, tvåtakt, är som tjuriga tonåringar, man vet aldrig vad som passar. En del vill alltid ha lite chok för att starta och andra blir sura direkt om man använder choken när de är varma. När motorn är varm så prova att starta i några sekunder utan chok. Det skadar minst för motorn blir i alla fall inte sur. Prova sedan med chok. Öva så kommer du att finna ut hur just din motor fungerar bäst. Om du puttrar omkring i tomgångsfart en längre stund är det att be om problem för motorn blir sur och svårstartad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 20 Juni , 2023 14 timmar sedan skrev FIATX19: Kan det vara glapp i kabeln till chocken eller o tändningslåset? Jag har ingen aning, men då borde det inte funka så bra med startspray heller? Eller? 6 timmar sedan skrev excel319: Gamla utombordare, tvåtakt, är som tjuriga tonåringar, man vet aldrig vad som passar. En del vill alltid ha lite chok för att starta och andra blir sura direkt om man använder choken när de är varma. När motorn är varm så prova att starta i några sekunder utan chok. Det skadar minst för motorn blir i alla fall inte sur. Prova sedan med chok. Öva så kommer du att finna ut hur just din motor fungerar bäst. Om du puttrar omkring i tomgångsfart en längre stund är det att be om problem för motorn blir sur och svårstartad. Förstår, jag ska testa. Stort tack! Märkte även att jag kan pumpa i bränsleblåsan hur mycket som helst? Den blir liksom inte riktigt hård direkt? Men man känner och hör att det sugs åt. Ska det vara så? Kan det ha någon påverkan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juni , 2023 17 minuter sedan skrev Ramba: Jag har ingen aning, men då borde det inte funka så bra med startspray heller? Eller? Förstår, jag ska testa. Stort tack! Märkte även att jag kan pumpa i bränsleblåsan hur mycket som helst? Den blir liksom inte riktigt hård direkt? Men man känner och hör att det sugs åt. Ska det vara så? Kan det ha någon påverkan? När det gäller blåsan brukar det vara en pil som visar vilket håll den ska sitta åt, dessutom ska den peka uppåt för då fungerar backventilen som den ska. Lutar blåsan med pilen nedåt så blir det mindre bra och bensinen kan rinna tillbaka till tanken. Om du inte kan pumpa blåsan hård så kan det vara dags att byta den. Köp dock ingen billig på Båttema då de inte håller måttet. Skepter är ett välkänt märke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 20 Juni , 2023 De där motorerna är byggda så att de under inga omständigheter kan få för lite bensin 😀 Choken behöver du inte använda om motorn är ens lite varm från föregående tur. Om den inte startar när den är halvvarm trycker du in nyckeln bara en knapp sekund medan du startar. Det är generellt sett lättare att sura ner de här motorerna än att ge dem för lite bränsle... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 25 Juni , 2023 (redigerade) Senaste dagarna har det varit varierande med start av motorn. Vissa gånger har det fungerat direkt, andra gånger har det inte ens fungerat efter en längre tur i sjön, utan jag har fått hålla på väldigt länge innan det kommit igång, även varit svårt med startspray i vissa fall. Såhär ser min bränsleblåsa ut (bild), tidigare låg den bara på tanken men har nu lagt den så pilen pekar upp efter tips från er. Behöver jag pumpa varje gång jag startar motorn? Läste någonstans att man behöver göra det endast en gång och sen ska det hålla sig hård hela säsongen? Vet dock inte om det stämmer. Vill tillägga att den blir hård nu när man pumpar nu när den är stående jämfört med hur det var tidigare. Ett annat stort problem jag har är ibland när kör full gas så slocknar antingen motorn eller går väldigt ojämnt och kommer aldrig riktigt upp i högre fart. Sänker jag ner lite så går den någorlunda, men så fort jag ökar igen till full så orkar den inte. Medans andra dagar är det inga som helst problem. Vad skulle detta kunna bero på? Tack för era inlägg! Redigerad 25 Juni , 2023 av Ramba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Juni , 2023 Fel på förgasare. Skruva inte på dessa själv om du inte vet vad du håller på med för då gör du det bara värre troligen. Men det har nog stått gammal bensin kvar under vintern som då har kristalliserat sig när den har dunstat. Dessa kristaller har en förmåga att sätta igen kanaler i förgasarna så det blir tätt. En ultraljudstvätt är en del av lösningen, att byta nålar och membran kan vara ytterligare lösningar, men som sagt vet du inte så rör inget utan lämna bort till nån som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ramba 5 Postad 28 Juni , 2023 Hej! Vill bara ge er en uppdatering och för andra som ev. drabbas av liknande problem i framtiden. Fortsatte med min felsökning och tänkte att jag börjar med att byta det enklaste och billigaste, bränsleblåsa, tändstift osv.. Jag började med att byta Biltema bränsleblåsan som fanns med när jag köpte båten. Ersatte den med en blåsa från Scepter som jag såg att vissa hade rekommenderat i andra trådar när jag sökte förut. Och hokus pokus! Det var allt som behövdes! Enkelt och billigt fix som tur! Har nu testat i 2 dagar i rad och den har startat på en gång vid varje tillfälle och motorn har inte gått ojämnt heller vid full gas. Så nu funkar allt klockrent. Stort tack till er för alla era inlägg och tips jag fått från er. 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser