iwar 0 Postad 6 Augusti , 2005 Nu är vänern provad gått runt V-näs Säffle till Liljedal ca 45M behöver nog en nyare motor nuvarande korkade när byälven mötte Vänerns vågor vilket resulterade i en liten grundkänning!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 7 Augusti , 2005 Hej Iwar! Kul att höra av dig igen...Men har inte du en segelbåt? Har man inte gått på grund har man inte seglat. Satt själv fast förra veckan ovanpå ett röse. Nära att hustrun kommenderats ut på bommen modell SOS segelsällskapsresan :-D , men det löste sig ändå. Nästa sommar kommer jag upp till Värmland vattenvägen. SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 11 Augusti , 2005 jo men visst har jag det! Men det var för att komma ut på Vänern i den trånga passagen jag behövde mera motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 Augusti , 2005 Hej! Kul att ni provade på Vänern :-) Vänern är ganska lurig, eftersom sjökortshöjden oftast ligger en bra bit under verklig höjd! Dessutom är det många vidsträckta blåa (0-3m) områden ... där kan vad som helst dyka upp! Även jag hade en lättare grundkänning på ett dylikt blått område. Eftersom jag var i mitt närområde trodde jag att jag hade koll på läget ... men min intuition fick mig lyckligtvis att plana av och gå ner på krypfart precis innan botten-berget dök upp ... :shock: Inga skador på båt eller motor mvh // mats ps. Ursäkta att jag blandade in en motorbåt på segelsnacket! ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 11 Augusti , 2005 Ojdå, vår snurra pallade iaf vågorna kring djävulshålet eller vad det kallades vid värmlandsnäsudden. Vi seglade från Kristinehamn-Arvika tur och retur. Men jag var också i stenbotten lite grand, precis när man kommit ut i vänern där farleden är väldigt smal och nära land. Där gick jag för nära och stötte i kölen lite lätt Tyvärr hade vi vinden emot oss. Antingen ingen eller motvind eller 13 m/s Då var vi glada att motorn fungerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser