Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
RandomCrafts

Elmotor på befintlig axel

Rekommendera Poster

Har lite funderingar på att konvertera/komplettera med eldrift och kommer ofta tillbaks till samma fundering.
En glad amatörs funderingar, förmodligen skrattretande för den som har större kunskap om eldrift, men jag ber om lite överseende med min okunskap.
Kanske finns det någon som redan testat och kan förklara varför det är en bra eller dålig idé 🙂


Jag tänker mig en båt med rak axel snarare än drev

Min tanke är att sätta en (eller flera mindre) motorer på den befintliga axeln, utan att ta ur dieselmotorn.
Möjligen byta till en mindre dieselmotor.

Tanken är att kunna ha en dieselmotor som backup och då kunna använda motorerna som generatorer istället


Direkta problem är så klart att kunna koppla ifrån axeln från dieselmotorn helt så att elmotorerna inte behöver dra runt något extra, men samtidigt kunna koppla in den hyfsat lätt.

Vikten kan ju bli ett problem. Både eldrift med batterier och en dieselmotor kan ju dra iväg och väga en del...

Vad talar för/emot att ha flera mindre motorer placerade längs med axeln jämfört med att ha en större?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting är väl omöjligt. Man sätter backslaget i friläge när man kör med elmotor. Ett aber finns dock. Det verkar som att alla backslag inte tål att utgående axeln roterar fritt på grund av smörjningen, så det måste du ha koll på. 

I övrigt skulle jag hålla mig till en elmotor, att börja labba med flera gör det hela än mer komplicerat och det finns en poäng i att hålla det så enkelt som möjligt. Annars finns risken att du ägnar mer tid under motorluckan än att njuta av färden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Faderullan:

Man sätter backslaget i friläge när man kör med elmotor.

En av de fina grejerna med elmotor är ju att man inte behöver backslag, trodde jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

En av de fina grejerna med elmotor är ju att man inte behöver backslag, trodde jag..?

Läser du ts funderingar mer noggrant förstår du nog Faderullans svar bättre.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl elmotorer med genomgående axel, så man kopplar propelleraxeln i ena ändan och hardykoppling eller kardanknut till backslaget i andra ändan..? Ja om nu backslaget tål det, att rotera utan att motorn går.

Jag har även sett lösningar där det suttit en remskiva på axeln och en elmotor med remskiva bredvid och då ett antal tandade remmar mellan dessa. Men inte heller det frikopplar ju backslaget.

 

Jag funderade litet på om det går att om det skulle gå rent mekaniskt att göra en båt med AQ-drev och dieselmotor till hybriddrift.

Flytta fram motorn, eller byta till en mindre motor, backslag 1:1 eller en koppling (om det finns) efter motorn, sedan en drivaxel med elmotor och därefter en kardan till drevets ingående axel på insidan av skölden. Sedan skall man ju ha plats med batterierna  och styrelektronik också... och gärna några kW solcellspaneler med laddelektronik.

 

Men det får väl bli rapsoljediesel istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Faderullan:

Ingenting är väl omöjligt. Man sätter backslaget i friläge när man kör med elmotor. Ett aber finns dock. Det verkar som att alla backslag inte tål att utgående axeln roterar fritt på grund av smörjningen, så det måste du ha koll på. 

I övrigt skulle jag hålla mig till en elmotor, att börja labba med flera gör det hela än mer komplicerat och det finns en poäng i att hålla det så enkelt som möjligt. Annars finns risken att du ägnar mer tid under motorluckan än att njuta av färden.

Bra att ha med sig!

Jag hade föredragit att kunna dela axeln för att slippa dra runt backslaget alls vid eldrift. Det är säkert inte mycket motstånd, men något blir det ju säkert. Och man slipper risken att någon råkar ta fel på reglage och koppla i driften på dieselmotorn när det är eldrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns väl elmotorer med genomgående axel, så man kopplar propelleraxeln i ena ändan och hardykoppling eller kardanknut till backslaget i andra ändan..? Ja om nu backslaget tål det, att rotera utan att motorn går.

Jag har även sett lösningar där det suttit en remskiva på axeln och en elmotor med remskiva bredvid och då ett antal tandade remmar mellan dessa. Men inte heller det frikopplar ju backslaget.

 

Jag funderade litet på om det går att om det skulle gå rent mekaniskt att göra en båt med AQ-drev och dieselmotor till hybriddrift.

Flytta fram motorn, eller byta till en mindre motor, backslag 1:1 eller en koppling (om det finns) efter motorn, sedan en drivaxel med elmotor och därefter en kardan till drevets ingående axel på insidan av skölden. Sedan skall man ju ha plats med batterierna  och styrelektronik också... och gärna några kW solcellspaneler med laddelektronik.

 

Men det får väl bli rapsoljediesel istället...

Just det, en motor med genomgående axel kan ju vara ett alternativ.
Jag hade sett framför mig varianten med remskiva på motor och axel, främst för att enklare kunna experimentera med olika utväxlingar (Fast det behövs ju kanske inte med en elmotor?) och för att kunna koppla bort elmotorn helt om jag vill köra dielsel under längre tid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Just det, en motor med genomgående axel kan ju vara ett alternativ.
Jag hade sett framför mig varianten med remskiva på motor och axel, främst för att enklare kunna experimentera med olika utväxlingar (Fast det behövs ju kanske inte med en elmotor?) och för att kunna koppla bort elmotorn helt om jag vill köra dielsel under längre tid..

Jo det kan behövas experimenteras (eller det kan kanske man kan räkna ut) med olika utväxlingar, eftersom du behåller din dieselmotor, dess backslag och dess propeller, det är väl kanske därför denna lösning finns. Och då gäller det ju att det får plats en remskiva på axeln, det brukar ju vara trångt under axeln. 

Man kanske kan göra en koppling så att elmotorn inte går att starta om inte dieselmotorns reglage ligger i neutralläge. Det finns en sådan strömbrytare i vissa reglage, i andra är det förberett för en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är greenline båtarnas hybridsysrem. Kolla in dom!

Dom frikopplar dieselmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Numer finns det typ eldrivna utombordsmotorer, för lite större båtar.

Har sett på flera mindre segelbåtar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju tråden lite gammal men jag funderar på när jag läser igenom den om det med de lösningar som skissats ovan fungerar med att låta propellern (via någon generator) ladda batterierna när man seglar, om solen inte räcker till. Det bromsar förstås men man slipper ju sköra dieselmotorn. Och som backup, istället för att ha kvar dieselmotorn, varför inte skaffa ett litet dieselaggregat som man kan packa undan tills den behövs för dagar utan varken vind eller sol. Men det kanske inte blir lika mycket roligt experimenterande då? Och det kanske inte ens är en segelbåt som diskuteras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stormfocken:

Nu är ju tråden lite gammal men jag funderar på när jag läser igenom den om det med de lösningar som skissats ovan fungerar med att låta propellern (via någon generator) ladda batterierna när man seglar, om solen inte räcker till. Det bromsar förstås men man slipper ju sköra dieselmotorn. Och som backup, istället för att ha kvar dieselmotorn, varför inte skaffa ett litet dieselaggregat som man kan packa undan tills den behövs för dagar utan varken vind eller sol. Men det kanske inte blir lika mycket roligt experimenterande då? Och det kanske inte ens är en segelbåt som diskuteras?

Varför inte istället komplettera med en vindgenerator, då det ju per definition blåser om du seglar ?  Kan ju även användas i hamn, och även om den låter lite så är de ofta tystare än ett dieselaggregat.

 

Ok, funkar ju inte om det varken är vind eller sol, men faktum är att moderna solpaneler ger en del även i mulet väder under våra ljusa somrar. Och de stunder det inte räcker till så får man väl helt enkelt starta dieselmotorn - men helst då ha byggt om till LiFePO4 så man kan ladda mycket tämligen snabbt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 22:57 skrev JamesCook:

Det du beskriver är greenline båtarnas hybridsysrem. Kolla in dom!

Dom frikopplar dieselmotorn.

Litet sent att kommentera kanske.

Jo just det, det är därför jag funderar på om det går att koppla en backslag 1:1 mellan motorn och elmotorn iofs så räcker det ju med någon typ av koppling. Sedan då en elmotor mellan backslaget och drevet. Greenline har ju rak axel så där blir det ju en enklare lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...