Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
RandomCrafts

Snipa/kabinbåt 9-11 meter

Rekommendera Poster

Halloj!
Jag och frun har nu haft vår Albin 25 några säsonger. En fantastisk båt som passar oss utmärkt och som vi kommer använda många år än.
MEN ibland funderar man ju...
Förr eller senare blir det besvärligare att klättra runt på båten och utrymmet skulle kunna vara större...
Jag har funderat på om man inte skulle skaffa sig ett långtidsprojekt helt enkelt, men funderar på om det finns något som kan tänkas passa oss.

Det jag letar efter är följande:
Ett hyfsat objekt, jag är någorlunda händig och söker ett budgetvänligt alternativ att utgå ifrån. 

9-11 meter
Hyfsat breda skarndäck
Dubbelruffad
Rak axel
Marshfart 7-10 knop
Plast eller plåt

Detta är "måsten" och utöver det kan man ju bygga till och om själv då det finns saker som jag tänker att jag vill ha när allt är klart.
Men tänker att bogpropeller vore fint om det finns något alternativ som har detta som standard
Hydraulstyrning likaså

Jag kikar på Caravelle 33 som jag tycker uppfyller det mesta, möjligen vill jag ha bredare skarndäck än så

Vad har ni för förslag?
Vad ska jag tänka på för en pensionärsbåt? Är det något jag missar?
Finns det något alternativ där ute som passar det jag söker? 
Någon som gjort liknande och kan ge tips om vad man bör och inte bör göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att du kanske ska kika på motorseglare, där finns det många modeller som stämmer in på dina kriterier, och man måste ju inte mäta på om man vill...

Några exempel på modeller ä: Tunalryssare, Johnsson 30, Nauticat 31.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju också såklart på vad du har för budget?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saga 27 är en bra båt. Finns dessutom i årsmodeller från 1970 till 2005 så man kan anpassa sig till budget och skick.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev No_jah:

Det beror ju också såklart på vad du har för budget?

Ja det är ju sant.
Då jag tänker mig ett renoveringsobjekt så vill jag inte gärna gå över 30k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev No_jah:

Ok, för max 30 tusen kan det nog bli svårt att hitta något bättre än Albin 25 är jag rädd, iallafall om du vill ha något som går att använda.

Här är en annons på en billig båt som kräver lite fix för att kunna användas...

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/ny_byggd_stalbat_platbat_bobat_husbat/98548662

Ja så är det helt klart. 

Jag tänker mig som sagt ett långsiktigt projekt och behöver inte något som kan sjösättas direkt. 

Jag har kikat lite på den båt du länkar till och den är intressant. Det är något i stil med det jag funderar på även om det gärna får vara lite mer gjort på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske på gränsen av din budget, men Nimbus 26... 

Om du kan tänka dig att lägga mer pengar finns ju Nimbus 2600 och 2700, samma båt men med eller utan akterruff.

Bogpropeller och ankarspel är sådana saker som förre ägaren, eller förrförre... har installerat.

Annars är ju då "Hyttbåtarna" bra båtar att röra sig på under gång och i hamn för panshisar, barnbarn och husdjur . Nedsänkta däck, rejäla räckverk etc, Targor, Minor/Sargo, Nordstar eller Triton29, men då snackar vi om helt andra pengar.

Jonsonbåtarna är ofta byggda från halvfabrikat, slarvfabrikat... dom kan se väldigt olika ut. Detta är då en motorseglare med allt vad det innebär. Visst en trygg båt då den har ett rätt så dräktigt skrov. Den rullar ju en del i sidsjö, men det finns ju stödsegel. Men rullar gör ju även albintjugofemman.

30k, 9-11 meter... projekt, vrakpris... jag får ändå inte den ekvationen att gå ihop.

Det finns en uppsjö med norska snipor upp till 9 meter, en del udda modeller.. men på sådana båtar (inklusive nämnda nimbusar) kan det ändå bli litet akrobatik då det skall fendras ut vid anlöp av hamn, gångborden invid skarndäck är ofta smala.

Tresfjord/Westfjord 26 eller 29 är trevliga snipor, särskilt Westfjord 26F (fishing) som har en bra liten hytt, Calander i Munkedal hade ju tillockmed elmotor i en(?) sådan. Men max 30k... njae det blir ett upplagt vrak som inte sett vatten på flera år isåfall. 

För att uppfylla alla dina specifikationer, får du nog lägga till en nolla, tiodubbla budgeten.

😀En kajak kostar inte så mycket... men det är rätt svårt att promenera på dess däck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

För att uppfylla alla dina specifikationer, får du nog lägga till en nolla, tiodubbla budgeten.

😀En kajak kostar inte så mycket... men det är rätt svårt att promenera på dess däck...

Ja det kanske blir något av de alternativen till sist... Ökad budget eller kajak... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Ja så är det helt klart. 

Jag tänker mig som sagt ett långsiktigt projekt och behöver inte något som kan sjösättas direkt. 

Jag har kikat lite på den båt du länkar till och den är intressant. Det är något i stil med det jag funderar på även om det gärna får vara lite mer gjort på den. 

JA, den båten kan säkert bli jättefin för den som har ork, tid, men framförallt pengar.

Men dom femton tusen kronorna som återstår av din budget räcker kanske till att blästra utsidan innan målning.

Och sen om båten skulle bli klar så går förmodlig 30 tusen kr åt när du ska fylla tanken med diesel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan skrev RandomCrafts:

Ja det kanske blir något av de alternativen till sist... Ökad budget eller kajak... 

Du, jag fann en snipa/kabinbåt på en nätauktion, Blinto, trettioentusen nu.

Kanske något som är intressant? Om nu solcellspanelerna är vettigt placerade kan du ju alltid lägga upp en kajak på taket...😁

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev RandomCrafts:

Halloj!
Jag och frun har nu haft vår Albin 25 några säsonger. En fantastisk båt som passar oss utmärkt och som vi kommer använda många år än.
MEN ibland funderar man ju...
Förr eller senare blir det besvärligare att klättra runt på båten och utrymmet skulle kunna vara större...
Jag har funderat på om man inte skulle skaffa sig ett långtidsprojekt helt enkelt, men funderar på om det finns något som kan tänkas passa oss.

Det jag letar efter är följande:
Ett hyfsat objekt, jag är någorlunda händig och söker ett budgetvänligt alternativ att utgå ifrån. 

9-11 meter
Hyfsat breda skarndäck
Dubbelruffad
Rak axel
Marshfart 7-10 knop
Plast eller plåt

Detta är "måsten" och utöver det kan man ju bygga till och om själv då det finns saker som jag tänker att jag vill ha när allt är klart.
Men tänker att bogpropeller vore fint om det finns något alternativ som har detta som standard
Hydraulstyrning likaså

Jag kikar på Caravelle 33 som jag tycker uppfyller det mesta, möjligen vill jag ha bredare skarndäck än så

Vad har ni för förslag?
Vad ska jag tänka på för en pensionärsbåt? Är det något jag missar?
Finns det något alternativ där ute som passar det jag söker? 
Någon som gjort liknande och kan ge tips om vad man bör och inte bör göra?

En snipa som skulle passa dig som jag har haft i många år är en Marex 32 Friendship, den uppfyller dina krav men spricker tyvärr på budgeten. 

Redigerad av 2715e
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev RandomCrafts:

Ja det är ju sant.
Då jag tänker mig ett renoveringsobjekt så vill jag inte gärna gå över 30k

Fanns en Saga 27 på Blocket för nån vecka sen för ca 30 tusen i behov av lite omvårdnad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått en hel del att klura på, tack för alla tips, fyll gärna på om ni kommer på mer!
Att kika mer på motorseglare blir nästa steg, där finns det ju en del att finna...

Att ha en del båtar att hålla utkik efter som ligger klart över budget är inte heller helt fel... Ibland dyker det upp både här och där med större renoveringsbehov, rasade motorer tex, fast i bra skick i övrigt det finns ju tex en Marex 32 ute just nu...

Caravelle 33 och rospiggen 28 är två alternativ som dyker upp lite då och då i oerhört varierande pris och skick, de verkar passa rätt så bra för det jag tänkt... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så klurar jag vidare på att bygga om vår Albin 25a...
Peke med rejälare stege + klura ut om man kan bygga bredare skarndäck...

Finns det någon som byggt bredare skarndäck på sin båt? Borde inte vara helt omöjligt?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev RandomCrafts:

Eller så klurar jag vidare på att bygga om vår Albin 25a...
Peke med rejälare stege + klura ut om man kan bygga bredare skarndäck...

Finns det någon som byggt bredare skarndäck på sin båt? Borde inte vara helt omöjligt?

Njae... Albin 25 är ju en kultbåt med veteranstatus, behåll den i originalskick!

Bredare skarndäck bygger ju på den idén att ruffen är smalare. Peke med en infällbar stege är ju bra, och sannolikt är materialet i skrovet så tjockt att båten tål en sådan montering, jag tänker på om du går litet hårt mot en brygga och peken tar första smällen.

(Jag såg ett skräckexempel på det förra helgen... en nutida segelbåt med eftermonterad peke, det var hål i skrovet och snedvriden peke med beslag.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...