Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Avanzian

Mercruiser 140hk dog vid puttring

Rekommendera Poster

Hej! Nybliven båtägare här med noll koll. Igår åkte jag premiärturen med nya båten, en DC med mercruiser 140hk inombordare. Det var inga problem alls förrän vi skulle lägga till, då dog den helt plötsligt och så fick jag inte igång den så jag fick paddla in till kanten. 

 

Förra ägaren sa att batteriet var dåligt och bör bytas, men det har väl inget att göra med att den dog? Dock hörde jag att startmotorn lät lite trött när jag försökte starta den efter att den dog. Har nästan fulltank så det är inte slut på bränsle. 

Har den blivit sur pga. att jag puttrat runt med den mycket? Man kanske måste "blåsa ut" den på höga varv ibland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Avanzian:

Hej! Nybliven båtägare här med noll koll. Igår åkte jag premiärturen med nya båten, en DC med mercruiser 140hk inombordare. Det var inga problem alls förrän vi skulle lägga till, då dog den helt plötsligt och så fick jag inte igång den så jag fick paddla in till kanten. 

 

Förra ägaren sa att batteriet var dåligt och bör bytas, men det har väl inget att göra med att den dog? Dock hörde jag att startmotorn lät lite trött när jag försökte starta den efter att den dog. Har nästan fulltank så det är inte slut på bränsle. 

Har den blivit sur pga. att jag puttrat runt med den mycket? Man kanske måste "blåsa ut" den på höga varv ibland?

Moderna motorer kräver att batteriet funkar för att gå. Byt batteri och prova igen. Kolla gärna också om motorn laddar batteriet när den går.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Rascal:

Moderna motorer kräver att batteriet funkar för att gå. Byt batteri och prova igen. Kolla gärna också om motorn laddar batteriet när den går.

Tack för svar! Skönt om det endast är batteriet som är boven. Okej, hur kollar jag detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Rascal:

Moderna motorer kräver att batteriet funkar för att gå. Byt batteri och prova igen. Kolla gärna också om motorn laddar batteriet när den går.

Vet inte vad du har för referensramar som kallar en motor som började tillverkas 1962 för modern. 

 

Hur som helst så om den bara slocknade när den gick på tomgång utan att du använde reglaget på något sätt så kan det vara så enkelt att tomgången är för lågt ställd. Varvtalet ska vara 650-750 rpm på tomgång när växeln är i. Om motorn är halvvarm kan den vara lite svår att få igång och en varm motor brukar ofta behöva lite gaspådrag för att starta. Om jag ska starta en halvvarm eller varm motor så burkar jag börja köra startmotorn utan gaspådrag och sedan ökar jag gaspådraget successivt tills den hoppar igång. Det fungerar alltid om det inte är något trasigt.

 

Om den slocknade vid växling så kan det vara växelvajer eller brytaren på växelbryggan som är feljusterad.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Avanzian:

Tack för svar! Skönt om det endast är batteriet som är boven. Okej, hur kollar jag detta? 

Om du med "hur kollar jag detta" menar om generatorn laddar så mäter du med en multimeter (voltmätare) hur många volt du har i batteriet innan start och efter start. Bör vara ca 12,8 före och ca 14,5 efter start när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Vet inte vad du har för referensramar som kallar en motor som började tillverkas 1962 för modern. 

 

Hur som helst så om den bara slocknade när den gick på tomgång utan att du använde reglaget på något sätt så kan det vara så enkelt att tomgången är för lågt ställd. Varvtalet ska vara 650-750 rpm på tomgång när växeln är i. Om motorn är halvvarm kan den vara lite svår att få igång och en varm motor brukar ofta behöva lite gaspådrag för att starta. Om jag ska starta en halvvarm eller varm motor så burkar jag börja köra startmotorn utan gaspådrag och sedan ökar jag gaspådraget successivt tills den hoppar igång. Det fungerar alltid om det inte är något trasigt.

 

Om den slocknade vid växling så kan det vara växelvajer eller brytaren på växelbryggan som är feljusterad.

TS säger ju att batteriet var segt vid start och att förra ägaren påpekat att det var dåligt! Så ett nytt batteri är ju en bra och enkel början på felsökandet.

Vad gäller motorreferenser så kräver min dieselmotor inget batteri när den väl går (Penta MD-2b årsmodell 1971) Kan även vevas igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går fint att veva igång den jag har. Men visst är det lyxigt med startmotor.

 

Jag tror på en generator som inte laddar tillräckligt.

Men som sagt. Spänningsmätningar ger svaret.

 

Och tipset till någon som inte är bekant med mätinstrument.

Mät endast spänning DCV.

Är helt oförstörande både förfingrar, mätinstrument och det du tänker dig mäta på.

 

Biltemas simplaste för dryga hundringen duger länge och till mycket.

 

Vill du kosta på lite mer, och om Du har kunskap, så rekommenderar jag en tångamperemeter. Nöjd med den från Classe.

 

De från BT har ett fabrikationsfel, funkar ej för mätning av likström.

Vid kontakt med BT centralt, så skulle försäljningen av batchen upphöra när tillräckligt många klagat och lämnat åter inom garantitiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Hybro:

Går fint att veva igång den jag har. Men visst är det lyxigt med startmotor.

 

Jag tror på en generator som inte laddar tillräckligt.

Men som sagt. Spänningsmätningar ger svaret.

 

Och tipset till någon som inte är bekant med mätinstrument.

Mät endast spänning DCV.

Är helt oförstörande både förfingrar, mätinstrument och det du tänker dig mäta på.

 

Biltemas simplaste för dryga hundringen duger länge och till mycket.

 

Vill du kosta på lite mer, och om Du har kunskap, så rekommenderar jag en tångamperemeter. Nöjd med den från Classe.

 

De från BT har ett fabrikationsfel, funkar ej för mätning av likström.

Vid kontakt med BT centralt, så skulle försäljningen av batchen upphöra när tillräckligt många klagat och lämnat åter inom garantitiden.

 

 

Tack för alla svar! Om jag skulle behöva byta generator, funkar det med någon universalmodell från biltema? Eller ska det vara något special? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Avanzian:

Tack för alla svar! Om jag skulle behöva byta generator, funkar det med någon universalmodell från biltema? Eller ska det vara något special? 

Det är special för att passa med fäste på motorblocket och drivremmen. Men börja med att kolla spänningen över batteripolerna först som är föreslaget. Du kommer inte få 14,5vdc direkt, utan behöver varva upp motorn då spänningen ökar med varvtalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rascal:

Moderna motorer kräver att batteriet funkar för att gå. Byt batteri och prova igen. Kolla gärna också om motorn laddar batteriet när den går.

Ja, startmotorn drar då så himla mycket ström att det inte blir någonting över till tändsystemet.

 

Om du vill köpa ett dyrt batteri går du till båttillbehörsbutiken. Om du vill har ett bra batteri som inte är jättedyrt kollar du med Batteriexperten eller Batterilagret. Även Biltema har batteri som kan vara bra.

Sedan finns det dom som beställer batteri från Tyskland, lär vara både bra och billiga och med hemleverans, enligt andra forumdeltagare här.

Hursomhelst ör det ofta värt besväret att kolla vad man tar i olika butiker.

Lättast är att välja ett batteri med samma storlek och kapacitet som ditt gamla, läs vad som står på etiketten. Batteriers kapacitet anges i Ah, amperetimmar.

Batterier kan vara ”spegelvända” alltså med polerna placerade litet olika, men om dina batterikablar är långa spelar det ingen roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Ja, startmotorn drar då så himla mycket ström att det inte blir någonting över till tändsystemet.

 

Om du vill köpa ett dyrt batteri går du till båttillbehörsbutiken. Om du vill har ett bra batteri som inte är jättedyrt kollar du med Batteriexperten eller Batterilagret. Även Biltema har batteri som kan vara bra.

Sedan finns det dom som beställer batteri från Tyskland, lär vara både bra och billiga och med hemleverans, enligt andra forumdeltagare här.

Hursomhelst ör det ofta värt besväret att kolla vad man tar i olika butiker.

Lättast är att välja ett batteri med samma storlek och kapacitet som ditt gamla, läs vad som står på etiketten. Batteriers kapacitet anges i Ah, amperetimmar.

Batterier kan vara ”spegelvända” alltså med polerna placerade litet olika, men om dina batterikablar är långa spelar det ingen roll.

Okej, tack så mycket. Jag håller tummarna för att det är batteriet, som sagt, förra ägaren sa att batteriet var dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns et CCA eller En värde på batteriet ,det är detta man mäter för kontroll av batteriets status.

Det bör vara samma eller mer ,när du tittar på nytt batteri.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När det gäller generator så MÅSTE du av brandskyddsskäl ha en marinmodell som är gnistskyddad. Den hittar du inte på Biltema. Men byt bara om den du har verkligen är trasig. Att motorn tjuvstannar beror inte på batteri eller generator om batteriet fortfarande har såpass mycket kraft kvar att det kan dra runt motorn det allra minsta. 

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

När det gäller generator så MÅSTE du av brandskyddsskäl ha en marinmodell som är gnistskyddad. Den hittar du inte på Biltema. Men byt bara om den du har verkligen är trasig. Att motorn tjuvstannar beror inte på batteri eller generator om batteriet fortfarande har såpass mycket kraft kvar att det kan dra runt motorn det allra minsta. 

Okej, hmm vad tror du det kan vara då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu har jag varit till båten och kollat. Batteriet låg på 12.14 V så det gick att starta den men den var fortfarande väldigt trög igång, sen var man tvungen att mata den med lite gas så att den inte skulle gå, sen gick den på tomgång. Det luktar lite bränsle/avgaser i motorutrymmet men det antar jag är normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Avanzian:

Hej! Nu har jag varit till båten och kollat. Batteriet låg på 12.14 V så det gick att starta den men den var fortfarande väldigt trög igång, sen var man tvungen att mata den med lite gas så att den inte skulle gå, sen gick den på tomgång. Det luktar lite bränsle/avgaser i motorutrymmet men det antar jag är normalt.

Då har du bara ca 50% batterikapacitet kvar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Avanzian:

Hej! Nu har jag varit till båten och kollat. Batteriet låg på 12.14 V så det gick att starta den men den var fortfarande väldigt trög igång, sen var man tvungen att mata den med lite gas så att den inte skulle gå, sen gick den på tomgång. Det luktar lite bränsle/avgaser i motorutrymmet men det antar jag är normalt.

Du skulle ju kolla hur många volt du har efter start också när motorn går för att se om du får någon laddning. Vad gav det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Eld-:

När det gäller generator så MÅSTE du av brandskyddsskäl ha en marinmodell som är gnistskyddad. Den hittar du inte på Biltema. Men byt bara om den du har verkligen är trasig. Att motorn tjuvstannar beror inte på batteri eller generator om batteriet fortfarande har såpass mycket kraft kvar att det kan dra runt motorn det allra minsta. 

Om du har ett dåligt batteri och det inte får laddning när motorn går så kommer motorn att stanna när spänningen sjunker i batteriet! Sen kanske batteriet återhämtar sig så att det räcker till en slö start till efter nån dag om man har en väldig tur men det är ju inget att satsa på i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rascal:

Du skulle ju kolla hur många volt du har efter start också när motorn går för att se om du får någon laddning. Vad gav det?

Attans det glömde jag, hade fullt sjå med att hålla igång den.. Får försöka igen imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Avanzian:

Okej, hmm vad tror du det kan vara då? 

Det skrev jag här: 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad midsommar och tusen tack för all fantastisk hjälp. Nu har jag satt i ett biltema silver batteri och så bytte jag det lilla bränslefiltret som sitter på slangen från tanken till motorn så nu hoppade den igång! Men det tog ändå en liten stund, åkte kanske 20 minuter utan problem. Men jag tycker den låter lite trött på tomgången, som att den vill dö typ. Vad kan det vara? Kanske gammalt bränsle eftersom den stått på förvaring hela vintern? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Justera upp tomgången till rätt varvtal. Justera även tomgångsblandningen så att du får maximalt undertryck i insuget vid tomgång. Antagligen har du redan en vacuummätare i instrumentpanelen som du kan använda.

 

Vrid först in bägge skruvarna i botten och räkna exakt hur många varv det är. Sedan skruvar du ut bägge skruvarna lika mycket som den du fick vrida mest på.  Starta motorn och låt den gå på tomgång.  Den ska vara uppvärmd. Sedan provar du att vrida bägge skruvarna lika mycket, högst ett kvarts varv i taget, för att hitta det läge som ger mesta undertrycket. Motorns tomgångsvarv kommer antagligen öka när du gör det.  När du hittat bästa läget så får du justera tomgångsvarvet på tomgångsskruven. Här kommer bilder på en Rochester om du har Mercab kommer det se annorluna ut.

 

Justerskruvarna för tomgångsblandning:

20230623_163320.thumb.jpg.20bac7e124416a16e646574d009afc38.jpg

 

Justerskruv för tomgångsvarv:

20230623_163337.thumb.jpg.4689a4cdd81697a432821971c9af5e49.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-19 vid 16:35 skrev excel319:

Då har du bara ca 50% batterikapacitet kvar. 

9208ED03-4904-4134-B6DF-F4054A7779F7.jpeg.10dce35fc10aea2b9edbd5e038bd47b5.jpeg
 

Det är nog första gången jag hört att en försäljare varit ärlig och berättat att batterierna är dåliga.

Vad jag kan minnas så har jag fått byta batterier ganska omgående, eller säsong två i se senast ägda båtarna jag haft/har. Säljarna har garanterat att batterierna minsann var nya…. Kanske dom var det men kanske också dåligt omhändertagna.

Skriv ut bilden ovan, plasta in den och sätt upp den bredvid voltmetern på motorns instrumenttavla.

 

Vad bra att det löste sig!

Det finns förgasare som är rätt krångliga att justera än andra, bra att du får pedagogisk hjälp med det av @Eld-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ni är guldvärda. Okej. Åkt 3 timmar ikväll utan några som helst problem, inga konstigheter när man kör.  sen dog den på tomgång igen och var omöjlig att starta, så fick paddla in till kanten igen.. vad kan det vara? Nu är det ju nytt batteri. Förgasare? Åhj så jobbigt med krångel… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Avanzian:

Tack för svar! Ni är guldvärda. Okej. Åkt 3 timmar ikväll utan några som helst problem, inga konstigheter när man kör.  sen dog den på tomgång igen och var omöjlig att starta, så fick paddla in till kanten igen.. vad kan det vara? Nu är det ju nytt batteri. Förgasare? Åhj så jobbigt med krångel… 

Dör den direkt när drar ner på tomgång eller efter en stund?

Har du gjort förgasar och tomgångsinställning enligt beskrivning tidigare i tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Rascal:

Dör den direkt när drar ner på tomgång eller efter en stund?

Har du gjort förgasar och tomgångsinställning enligt beskrivning tidigare i tråden?

den dör efter en stund, typ 20 sekunder, men man hör att den blir trött direkt. Och sen går det inte att starta den efter. Inte hunnit gjort förgasarinställning än 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Avanzian:

Hmm kan det vara att det blir ånglås kanske? 

Gör förgasarinställningen enligt tidigare rekommendation innan du börjar spekulera i nya varianter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på detta. Nu var jag ute och testade den, körde den varm och sedan stannade jag och startade om den ca 5 gånger. Och den hoppade igång utan några som helst problem?? Är det möjligtvis ett handhavande fel?

 

Vad jag gjorde förut när den dog, var att jag satt "växeln" i friläge och pumpade bränsle, sedan försökte starta. Vad jag förstått nu så ska man inte göra så när motorn är varm? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...