Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
Robbn

Inkoppling av generator? Laddar 15,4V?! Penta 7,4

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

 

Min generator laddar 15,4V måste va alldeles för högt? Har inte själv kopplat in generatorn men något måste va fel? Sitter på en volvo penta 7,4 GL skickar med några bilder på hur det e just nu 🤷 Enligt förra ägaren va generatorn ny förra säsongen...

 

20230616_165003.jpg

20230616_164954.jpg

20230616_164921.jpg

Redigerad av Robbn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den inkoppling var inte mycket att yvas över för föregående ägare. Kabel med trasig isolering, kabel med ringkabelsko som inte är inkopplad eller isolerad och ett skydd som inte skyddar anslutningspunkten. Det finns förbättringspotensial. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser dessutom rätt rostig ut för att vara så ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotack det håller jag med om, jag är elektriker själv så ska givetvis snygga till, men om vi fokuserar på varför den laddar så mycket och vad den lösa kabeln kan tänkas gå till? 🤷 Någon som har kopplings/elschema kanske? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det jag inte riktigt vet, vet inte om det ska finnas någon heller på min modell? Finns ju en lös kabel som slutar vid generatorn men har ingen aning om var den går eller så? 🤷 Vet inte heller vart den skulle kunna tänkas kopplas in på generatorn? Behöver ett elschema tänker jag för att jag vet inte ens vad som är vad på generatorn idag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Robbn:

Det är det jag inte riktigt vet, vet inte om det ska finnas någon heller på min modell? Finns ju en lös kabel som slutar vid generatorn men har ingen aning om var den går eller så? 🤷 Vet inte heller vart den skulle kunna tänkas kopplas in på generatorn? Behöver ett elschema tänker jag för att jag vet inte ens vad som är vad på generatorn idag? 

Skriv in här på forumet vilken modellbeteckning det står på generatorn, så kommer du säkert att få ett svar hur det är kopplat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev excel319:

Skriv in här på forumet vilken modellbeteckning det står på generatorn, så kommer du säkert att få ett svar hur det är kopplat. 

Hittar ingen modellbeteckning på den... 🤷

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gissar att du har en MANDO Ac155616 (Står Mando på generatorn). Är det inte exakt den modellen kan du kanske leta vidare men då vet du någorlunda vad du letar efter 🙂

 

Där hittar du sense-ledningen nere till höger. En diskussion och liknande fråga finns här där någon som har en 1999 7.4 Liter VP frågar om hur den kopplas in och fick svar enligt nedre bilden (mer info i länken).

 

 

 

sshot-1.png.72fc23764546240df479f64c9cd6b719.png

 

 

 

sshot-2.png

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ABC:

Gissar att du har en MANDO Ac155616 (Står ju Mando på generatorn :-)

 

Där hittar du sense-ledningen nere till höger. En diskussion och liknande fråga finns här där någon som har en 1999 7.4 Liter VP frågar om hur den kopplas in och fick svar enligt nedre bilden (mer info i länken).

 

 

 

sshot-1.png.72fc23764546240df479f64c9cd6b719.png

 

 

 

sshot-2.png

Att koppla enligt nedre bilden fungerar men du förlorar vitsen med sense-kabeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev excel319:

Att koppla enligt nedre bilden fungerar men du förlorar vitsen med sense-kabeln.

 

Visst är det så, men bilden visar en möjlig koppling och TS kan jämföra med sin koppling. Detta är ju minimum för att få det att fungera.

 

Om sense av någon anledning inte får rätt information t.ex pga dålig kontakt, kan generatorn lägga sig på maxspänning för att försöka få upp laddningsspänningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort som så att jag hade kopplat loss samtliga kablar på generatorn, och dragit fram nya kablar istället, då vet du ju att det blir riktigt.

Eller så nöjer du dig med att dra en ny kabel från sene-utgången på generatorn till pluspolen på batteriet, och ser om spänningen sjunker. Vid 14,4 volt som gasar ju batteriet och det är direkt obra. Max 14,2 V skall det vara. Jag läste nånstans att 13,9 var optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ABC:

 

Visst är det så, men bilden visar en möjlig koppling och TS kan jämföra med sin koppling. Detta är ju minimum för att få det att fungera.

 

Om sense av någon anledning inte får rätt information t.ex pga dålig kontakt, kan generatorn lägga sig på maxspänning för att försöka få upp laddningsspänningen.

Låter bra, jag får absolut prova detta, tror inte Sense utgången är inkopplad över huvud taget... 🤷 Om jag förstår det rätt, så för att prova kan jag lägga pluss på Sense utgången på generatorn, då borde spänningen sjunka? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, testa det. Förhoppningsvis är det samma generator som den jag hittade, men du kan ju dubbelkolla att det står "S" på den anslutningen. Är den svår att komma åt eller att se, så hade jag nog skippat det och bara provat.

 

Enkla fixen om det fungerar är att koppla samman sense med plus på generatorn enligt skissen ovan.

 

Rätt lösning är att dra en ledning från sense till batteriplus. Då kan generatorn kompensera för spänningsfall på vägen till batteriet och laddningen blir effektivare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ABC:

Ja, testa det. Förhoppningsvis är det samma generator som den jag hittade, men du kan ju dubbelkolla att det står "S" på den anslutningen. Är den svår att komma åt eller att se, så hade jag nog skippat det och bara provat.

 

Enkla fixen om det fungerar är att koppla samman sense med plus på generatorn enligt skissen ovan.

 

Rätt lösning är att dra en ledning från sense till batteriplus. Då kan generatorn kompensera för spänningsfall på vägen till batteriet och laddningen blir effektivare.

Hemma från jobbet precis och provade med pluss från generatorn till Sense, fungerar utmärkt och generatorn sänker laddningen till 14,4V direkt från 15,4-15,5 vet inte bara hur jag ska göra om jag ska dra fram någon kabel till batteri eller om jag ska låta kabeln sitta på generatorn... Om jag vill dra till batteri ska jag då dra till batteri väljaren tro? Generatorn laddar ju bara det batteri som väljaren står på? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Robbn:

Hemma från jobbet precis och provade med pluss från generatorn till Sense, fungerar utmärkt och generatorn sänker laddningen till 14,4V direkt från 15,4-15,5 vet inte bara hur jag ska göra om jag ska dra fram någon kabel till batteri eller om jag ska låta kabeln sitta på generatorn... Om jag vill dra till batteri ska jag då dra till batteri väljaren tro? Generatorn laddar ju bara det batteri som väljaren står på? 🙂

Vitsen med sensefunktionen är ju den att den skall styra generatorn att kompensera för spänningsfallet fram till batteriet, alltså så kopplas den till batteriplus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nödvändigt att generatorn kan känna av spänningen på batteriet som laddas, annars är du tillbaka på ruta 1. Och ju närmare batteriet du kan sätta Sense desto exaktare blir laddningen.

 

Du kan ju alltid pröva med att koppla sense till plus på generatorn och mäta upp vilken spänning du får på batteriet när generatorn laddar för fullt. Med bra kablar och anslutningar kanske det kan vara en kompromiss om det är knöligt att dra en kabel hela vägen. Att mäta är att veta som någon här brukar säga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ABC:

Det är nödvändigt att generatorn kan känna av spänningen på batteriet som laddas, annars är du tillbaka på ruta 1. Och ju närmare batteriet du kan sätta Sense desto exaktare blir laddningen.

 

Du kan ju alltid pröva med att koppla sense till plus på generatorn och mäta upp vilken spänning du får på batteriet när generatorn laddar för fullt. Med bra kablar och anslutningar kanske det kan vara en kompromiss om det är knöligt att dra en kabel hela vägen. Att mäta är att veta som någon här brukar säga.

Absolut! 

 

Jag hämtar fluken och mäter! 

 

Men vart ska jag isåfall dra Sense kabeln? Är det tänkt att generatorn bara ska ladda det batteri batteri väljaren står på? Kom förresten på att jag har en digital voltmätare som sitter direkt på batteri, sitter en dubbel så kan kolla varje batteri för sig.. och om jag har väljaren på "All" så laddar generatorn 14,2 V med Sense direkt på pluss på generator, känns hyffsat rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vitsen med sensefunktionen är ju den att den skall styra generatorn att kompensera för spänningsfallet fram till batteriet, alltså så kopplas den till batteriplus.

 

Vilken av dem isåfall?... Måste jag starta och köra på "All" då på väljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte jag missat något så har du inte beskrivit hur batterierna är inkopplade. Normalt är att generatorn är direktkopplad till startbatteriet och att man har ett laddningsrelä som kopplar samman det med förbrukningsbatteriet/batterierna när generatorn laddar. I så fall ska Sense kopplas till startbatteriet och mäta dess spänning. Men du bör nog kolla hur det ser ut i ditt fall.

 

Generatorn måste kunna känna av spänningen på det den laddar. Att sätta på "All" är inte rätt, du har säkert ett laddningsrelä som gör precis det, alltså kopplar samman batterierna vid generatorladdning. (Det blir inte jättefel om du sätter Sense på fel batteri, men om laddningsreläet av någon anledning inte fungerar kommer det andra batteriet att laddas med 15,4 Volt och riskera att förstöras.)

 

Och som sagt, en kompromiss är att koppla Sense direkt till plus på generatorn, det fungerar men om spänningsfallet är stort i kablarna laddas batterierna långsammare. Det är i vart fall bra mycket bättre än att inte ansluta sense över huvud taget. Testa det om du är osäker på hur du bör koppla och mät spänningen över batterierna när generatorn laddar så ser du hur bra det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ABC:

Om inte jag missat något så har du inte beskrivit hur batterierna är inkopplade. Normalt är att generatorn är direktkopplad till startbatteriet och att man har ett laddningsrelä som kopplar samman det med förbrukningsbatteriet/batterierna när generatorn laddar. I så fall ska Sense kopplas till startbatteriet och mäta dess spänning. Men du bör nog kolla hur det ser ut i ditt fall.

 

Generatorn måste kunna känna av spänningen på det den laddar. Att sätta på "All" är inte rätt, du har säkert ett laddningsrelä som gör precis det, alltså kopplar samman batterierna vid generatorladdning. (Det blir inte jättefel om du sätter Sense på fel batteri, men om laddningsreläet av någon anledning inte fungerar kommer det andra batteriet att laddas med 15,4 Volt och riskera att förstöras.)

 

Och som sagt, en kompromiss är att koppla Sense direkt till plus på generatorn, det fungerar men om spänningsfallet är stort i kablarna laddas batterierna långsammare. Det är i vart fall bra mycket bättre än att inte ansluta sense över huvud taget. Testa det om du är osäker på hur du bör koppla och mät spänningen över batterierna när generatorn laddar så ser du hur bra det fungerar.

Har för tillfället satt Sense på plus på generatorn, får ut 14,2 V ungefär vid batteriet, tyckte det kändes lagom, Tror inte jag har något laddningsrelä? Vart brukar det isåfall sitta? Tycker mig ha kikat ganska väl i båten, har egentligen bara en batteri väljare med 1,2 All och off... Förbruknings batteriet har en ctek till Landströmmen iallafall ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Robbn:

Har för tillfället satt Sense på plus på generatorn, får ut 14,2 V ungefär vid batteriet, tyckte det kändes lagom, Tror inte jag har något laddningsrelä? Vart brukar det isåfall sitta? Tycker mig ha kikat ganska väl i båten, har egentligen bara en batteri väljare med 1,2 All och off... Förbruknings batteriet har en ctek till Landströmmen iallafall ...

Laddningsrelät, som numera inte är så mycket relä, brukar sitta inbyggt i kolhållaren på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Robbn:

Absolut! 

 

Jag hämtar fluken och mäter! 

 

Men vart ska jag isåfall dra Sense kabeln? Är det tänkt att generatorn bara ska ladda det batteri batteri väljaren står på? Kom förresten på att jag har en digital voltmätare som sitter direkt på batteri, sitter en dubbel så kan kolla varje batteri för sig.. och om jag har väljaren på "All" så laddar generatorn 14,2 V med Sense direkt på pluss på generator, känns hyffsat rimligt?

Startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Robbn:

Har för tillfället satt Sense på plus på generatorn, får ut 14,2 V ungefär vid batteriet, tyckte det kändes lagom, Tror inte jag har något laddningsrelä? Vart brukar det isåfall sitta? Tycker mig ha kikat ganska väl i båten, har egentligen bara en batteri väljare med 1,2 All och off... Förbruknings batteriet har en ctek till Landströmmen iallafall ...

Släng den batteriväljaren överbord, eller kanske bättre i containern för elektronikskrot!

Ersätt med två vanliga batterifrånskiljare av god kvalitet, välj inte de dyraste, men inte heller de billigaste.

Generatorns B+ kopplas till startbatteriet via batterifrånskiljaren, mellan startbatteriet och förbrukarbatterierna kopplas antingen Biltemas spänningskännande skiljerelä, enkelt och rätt så bra, det kopplat ihop batterierna när spänningen blir 13,3 volt och bryter när den sjunker till 12,8 volt, ja på ett ungefär iallafall. Eller så ett relä som tål 40A som då styrs av generatorn.

Batterifrånskiljare är det samma som "huvudströmbrytare" du skall ha en sådan till varje batterikrets.

 

Om du har solceller så kopplas dess regulator enbart till förbrukarbanken, utan att passera batterifrånskiljaren, då laddas det även om denna är bruten. Startbatteriet behöver iallmänhet inte laddas.

 

Laddningsreälä i ordets rätta bemärkelse hade man på den tiden när Gustav Vasa regerade och vi hade likströmsgeneratorer, men du menar säkert "skiljerelä". Som redan avhandlas finns det en inbyggd regulator i växelströmsgeneratorn som på ett ungefär gör det som laddningsreläerna en gång gjorde, fast nu är det bättre.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Robbn:

Har för tillfället satt Sense på plus på generatorn, får ut 14,2 V ungefär vid batteriet, tyckte det kändes lagom,

Håller med.

Främsta fördelen/funktionen för senseledningen är väl egentligen att kompensera för det lite mer statiska tröskelspänningsfallet i t ex diodfördelare (om man har dioder istället för skiljerelä mellan batteribankerna).

 

För redan med normalgrova pluskablar till startbatteriet (eller ofta en ganska kort då den klenare ofta bara går mellan generator och startmotorn) ger det oftast inte mycket spänningsfall ens vid höga laddströmmar. Och vad man kanske glömmer är att det lilla spänningsfall som finns vid den höga initialströmmen snabbt minskar med strömmen.

@ABC har visserligen helt rätt att laddningen kan gå lite långsammare med sensledningen direkt till plus i ditt fall, men skillnaden är kortvarig, ganska liten och främst precis i början. Du har ju ändå 14,2V vid batteriet, och högre är dumt att gå om man vill vara "safe".

 

(Sedan kan ju läget vara lite annat om man vill ladda enbart Li-batterier t ex. Men då har man oftast ändå en DC/DC eller nå't emellan för att anpassa spänningen till deras behov och laddprofil).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...