Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst Marcus

Rullfock (Nybörjarfråga)

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Vad är fördelen med ett rullsystem? Innebär det att man ej behöver byta segel utan kan rulla ut/in den längd som önskas på focken? /Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är det som är grejen med rullen - att rulla ut och in. Jag ser det som en säkerhetsdetalj, lätt att reva segel om det blåser för mycket, men också kanon att öka på segelytan när det börjar mojna framåt kvällen. Och så är det ju behändigt att slippa hålla på med alla segelsäckar och speciellt om man är på långtur och ska ha blöta säckar i båten :-? Jag har ingen själv ännu men det står högt på önskelistan! Det finns mycket information om rullfock här på forumet, sök !-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst marcus

Låter ju grymmt smidigt för en nybörjare som mig.... MVH Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med rullfock är att man slipper gå på fördäcket när man ska hissa eller reva, därför vågar man seglar mer även med en svag (läs gammal) besättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med rullfock är att man slipper gå på fördäcket när man ska hissa eller reva, därför vågar man seglar mer även med en svag (läs gammal) besättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, och man behöver inte vara rädd att ramla av i hård vind. Iaf jag längtar inte efter vattnet alltid även om jag har säkerhetslina!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Men om nu man har såväl en gammal fock som en gammal genua, vilket skall man byta till, rullfock eller rullgenua? Jag använder ju båda, beroende på vindförhållandena. // Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med dem till segelmakaren som ska sätta dem på rullen/staget och låt h*n avgöra vilken du ska ta 21.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel

Nu uttryckte jag mig nog otydligt. :-? Min undran gällde nya segel. Eftersom de gamla är just gamla, kan det snart bli dags att fundera på nya. Därför min undran rullfock/-genua. // Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom du kan reva en rullgenua bara genom att rulla in lite av den är det nog ett bättre köp med en genua istället för fock. genuan blir ju en fock när du revar en bit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Köp en 140% genua (100% är fram till framkant mast). Du kan du använda den upp till kuling. Be segelmakaren sätta ut markeringar för olika vindförhållanden, dvs hur mycket du skall rulla in. Man skall också veta att ett rullsystem är en stor kompromiss, en revad rullgenua är inte alls lika effektiv som en kryss fock. Det är svårt att få en rullgenua riktigt plan om man rullar in den en bit, vilket gör att båten får en mer krängande effekt. För semesterseglaren är det ändå en mycket bra lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rullgenua på min Albin 57:a sedan flera år och tycker det är en mycket bra lösning. Den drar rätt bra även i revat skick. Man skall inte glömma vinsten i att snabbt rulla in eller ut seglet mot att byta försegel kanske flera gånger under en segling med den tidsförlust det innebär. Vid ensamsegling är det numera lätt att lägga ut och lägga till från sittbrunnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt rullgenua sen sommaren 2000. Skaffade då furlex med en nysydd genua. Det har fungerat helt utan problem. Har seglat med den inrullad på kryss i 14m/s i hög sjö. Visst man får falla av några grader man går inte lika högt. Men det fungerar bra. Ska du kappsegla, så glöm att segla med den inrullad det förlorar du för mycket på. Har numera även en rullgenua 3a. Den sätter jag på om jag vet eller anar att det ska blåsa mer än 8m/s

den är nästan lika snabb redan vid 6m/s. Och märk då att det har bara betydelse om du seglar dikt bidevind, faller du av och kommer till mer öppna vindar så är det ingen skillnad alls mellan rulle och och vanligt förstag. så satsa du på rulle. /Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du har mer nytta av en rullgenua . Jag har beställt en rullgenua , det går ju reva den precis hur mycket man vill så jag tyckte att det var lämpligast att ta den största genuan . Glöm bara inte att säga till om att du vill ha rullkompensator för att det inte skall bli en massa veck i seglet när du rullar in det . En rullgenua blir något mindre än din vanliga genua för att förstaget blir kortare pga rullen , men segelmakaren skall veta hur mycket mindre han skall göra den . Jag har förvisso min gamla fock omsydd till rullfock åxå men jag använder mest genua ./ Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...