Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Harkenslo

Ny båtägare: Kommentarer på plan samt allmänna råd?

Rekommendera Poster

Tjena! Jag har växt upp med (segel)båt hela livet, och nu har det blivit dags att själv äga rodret man håller i. Jag ska skaffa båt inför nästa sommaren, så jag har lite tid att planera.

 

Min tanke var att första båten jag köper nu skulle vara en lite billigare affär, runt 40-60K så att jag kan fixa och trixa lite med den och lära mig saker utan att oroa mig alltför mycket om att förstöra en halv förmögenhet bara för att jag har tummen mitt i handen. Nyfiken på om någon har tankar kring det upplägget, för/nackdelar? Jag förstår att antagligen lär motorn vara det som krånglar mest om nu båten är billigare vilket väl inte är en dans på rosor, men ja något måste man ju kompromissa med.

 

Sen undrade jag också om ni har några tips rent allmänt kring första båtägandet? Har som sagt levt med båt länge, men aldrig ägt en eller haft eget ansvar och farsan är inte den som delar med sig av information i onödan, så känner att jag lite går in i osedda marker - finns det något speciellt ni tänker på som är lätt att missa får ni gärna dela med er.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett kommer det att vara dyrare att fixa saker som saknas eller är fel på på en billig båt, jämfört med att köpa en dyrare båt där sakerna finns eller fungerar.
En kass motor som faktiskt behöver bytas kostar, för en 20-hästare, ca 80-120 tusen kronor, beroende på märke och hur mycket hjälp med installation som krävs. Nya segel till en båt på 25 fot kostar från ca 30 000 kr. 30 fot innebär kanske 45 000 kr. 35 fot, ytterligare 15-20 tusen.

Grejer till båtar är väldigt dyra (mycket pga att tillverkare och återförsäljare prissätter efter en inbillad målgrupp som är män i övre medelåldern, höginkomsttagare, och därför räknar upp priser med en faktor 2-5 mot vad det skulle kostat om det var till vanliga bilar) så försök hitta en båt som redan har så mycket som möjligt av det du vill ha. Jag tänker på saker som elektriskt ankarspel, bra ankare, self-tailing-vinschar, modern plotter (inte äldre än 4-5 år), moderna avlastare, bogpropeller (om båten är stor nog för att det ska vara rimligt), fällbar propeller, och, som redan nämnts, en fräsch motor.

Båtens ålder i sig är inget problem. En äldre båt har som regel sämre innerutrymmen och ståhöjd för en given skrovlängd, och sämre ergonomiska lösningar, men säkerhet, hållfasthet och liknande påverkas inte. Så en båt från 1980 med nya segel, ny motor och ny elektronik är troligtvis ett långt bättre köp än en båt från 1995 med originalsegel, originalmotor och en antik plotter. Bara som exempel.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar, tack för användbar info! När det gäller just motor är jag helt okunnig, jag antar att en novis mer eller mindre aldrig kan fixa ens smärre fel - vad skulle anses som en ”nyare” motor som man rimligen kan räkna med har i alla fall 5-10 år i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inget om motorer men har velat lära mig. Med sprängskisser/verkstadshandbok och internet kan man komma långt i sig. Blir ju en del tid:) det som inte leder fram till lösningen på problemet innebär ändå att man lärt sig mer om motorn.

 

En mekaniker jag lärde känna sa att en välskött diesel kan gå "förevigt". Problemet är väl att avgöra om den är välskött. När du ska titta på båten, kom ett tag före utsatt tid, så att du kan kolla hur motor reagerar på en riktig kallstart(och inte säljarens möjliga låtsas kallstart).

 

Kommer upp båtar på blocket ibland med rätt nya motorer samt rätt ordentligt med utrustning, till det pris du nämner.

 

Om jag skulle tipsa om en grej, är det ett modernare ankare i fören(Spade, Rocna, etc), samt så du kan släppa ut iaf 100 meter kätting/lina. Även om vind och/eller motor dör vid dålig tidpunkt, bör en bra ankarsättning rädda båten. Just det, medlemskap i SSRS. Strunta i att bry dig om ankarspel. Ha några handskar med bra grepp istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, SunWind266 said:

Jag kunde inget om motorer men har velat lära mig. Med sprängskisser/verkstadshandbok och internet kan man komma långt i sig. Blir ju en del tid:) det som inte leder fram till lösningen på problemet innebär ändå att man lärt sig mer om motorn.

 

En mekaniker jag lärde känna sa att en välskött diesel kan gå "förevigt". Problemet är väl att avgöra om den är välskött. När du ska titta på båten, kom ett tag före utsatt tid, så att du kan kolla hur motor reagerar på en riktig kallstart(och inte säljarens möjliga låtsas kallstart).

 

Kommer upp båtar på blocket ibland med rätt nya motorer samt rätt ordentligt med utrustning, till det pris du nämner.

 

Om jag skulle tipsa om en grej, är det ett modernare ankare i fören(Spade, Rocna, etc), samt så du kan släppa ut iaf 100 meter kätting/lina. Även om vind och/eller motor dör vid dålig tidpunkt, bör en bra ankarsättning rädda båten. Just det, medlemskap i SSRS. Strunta i att bry dig om ankarspel. Ha några handskar med bra grepp istället.

Detta är grymt bra tips, tackar! Skulle aldrig tänkt på kallstarten själv. Skulle du säga att du kommit någonvart med meckandet av motorer, alltså har du kunnat fixa/underhålla saker etc.? Antar att man kan googla fram manualer och skisser över upplägget och sådant där?

 

ja nej ankarspel har jag aldrig haft tidigare, så ingen stor drivkraft nu! Även för solosegling bör ju kunna lägga ankare för hand tycker jag, såvida det inte är för tajt eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det i särklass dyraste lär ju vara segel och motor. Man ser ibland de med äldre mindre båtar som valt hänga på en utombordare när inombordaren gett upp, så det finns "billigare" lösningar på motor. Så prio 1 är okej segel.

 

Men dom @raol skrev, leta efter en som har så mycket nytt som möjligt, det är värt att betala extra för det. Vill du fixa till en billig risig båt så kommer slutsumman snabbt bli högre än om du direkt köpt en båt i fint skick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några mer allmänna kommentarer till ”Första båtägandet”.

Du är helt rätt ute när du väljer en billigare båt som första egna. Jag brukar säga att det tar ett par-tre båtar innan man lär sig vad man vill ha och prioriterar men också innan man lär sig hur man ska sköta båten och de grejer den har. Sen vad man betraktar som billigare är ju helt upp till egna plånboken.

Du har inte skrivit något om hur du tänkt använda båten.
Ska du i huvudsak segla ensam eller är ni ett par/familj?

Var ska ni segla?

Hur länge ska ni vara ute i taget?

Osv

Ger lite mer bakgrund till behov av utrustning, storlek etc.

 

Vill också ta upp frågan om båtplats. Har du det fixat redan eller ska du leta? 
 

Kanske kan du också berätta för ”farsan” att du går i båtköpartankar och be att få vara med under upptagning och höstservice av hans båt och få lite andra tips? Min erfarenhet av båtägare generellt är att de gärna visar hur de gör för intresserade. Sen är ju far-son relationen ofta lite annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla på flera båtar av samma modell, även om du avser köpa den billigaste. Ta gärna med en "nykter" kompis. Mao - köp inte på känslor. 

 

Det finns besiktningsprotokoll för båtar tillgängligt online. Det finns dessutom besiktningsmän med utbildning, som kan kontrollera säkerheten av båten.

 

El är en jävla massa jobb och plintar, kablar, säkringslådor etc kostar mer än man tror. Vågar du inte hålla på med el, så är det dessutom ännu mer pengar inblandat att ta in proffs. Kolla så elen känns fräsch och det inte är en massa eltejp, sockerbitar och annat i en salig blandning. Utöver att det kan vara direkt farligt, så är det jäkligt jobbigt att leta rätt på ev. fel om allt är i oordning. 

 

Att hålla på med en gammal motor behöver inte vara jättesvårt - tvärtom kan det vara en intressant skola, men det är inte heller kul att lägga halva sommaren på läsa manualer, kolla instruktionsvideos på Youtube, samt meka i en båt som rör sig med sjön. 

 

Har du familj eller i övrigt prioriterar din tid att åka båt, så överväg en båt med utbytt motor och tydlig historik av service på densamma. Jag hade gärna betalat 20 000-30 000 kr extra för att slippa få den kunskap jag fått om en 50-år gammal motor. Det har varit en bra skola om motorer, men med barn i familjen, har det verkligen inte varit önskvärt. 

 

En motor som är "renoverad" kan betyda allt från att de rakt av ljuger, att de tror den var renoverad, att den som renoverat tror den har kunskap osv, till att någon faktiskt lyft ur motorn och sett till att den håller nära nog samma standard som när den var ny.

 

Allt som heter "renoverat" ska backas upp med papper. Kolla legitimiteten på pappren - har det utförts av ett företag som är allmänt accepterat? I en Facebookgrupp för en båtmodell är det t ex tydligt att en firma upphör att svara efter de sålt renoverade backslag. 

 

Finns det bara papper på att nuvarande ägare köpt en massa prylar? Hur vet du att prylarna finns i båten och att ägaren har kompetens att "renovera"?

 

Inga papper alls? 

 

Det är en avsevärd skillnad i pengar mellan de här "renoveringarna", där den sista verkligen inte ska kosta mer än en orenoverad båt med samma standard. 

 

Fundera på tillbehören - vad behövs för att minimum ska fungera? En tio meters tamp kostar inte så mycket, men du kanske vill ha två, två stycken på fyra-sex meter, fyra tampar för hemmabryggan, fyra ryckdämpare av god kvalité, byta ut något uvskadat och skört ankarband mot någonting vettigt - bara där hamnar du lätt på 3000-4000 kr. 

 

Bockar till uppställning etc - gör fyra egna och de kostar ett par tusen de också. 

 

Ställning för pressning, presenningar, fendrar, and so on... 

 

Åter igen - köp inte en båt på känslor. Ta med någon som ser det nyktert. Båtar säljs i parti och minut. Det kommer fler. 

Redigerad av Morning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en lite äldre båt så bör man också tycka att det är kul att hålla på att fixa med den, och ju mer småfix det är på en båt desto viktigare att den ligger nära hem (det blir många turer till hamnen). 

 

Ytterligare ett tips är att köpa en båt som går att segla med direkt, sedan kan man i lugn och ro byta upp utrustningen allteftersom man har tid och råd. Men man kan på det sättet alltid också välja att sticka ut och segla istället för att meka med båten, och det är ju därför man köpte båten till att börja med :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Morning:

Åter igen - köp inte en båt på känslor. Ta med någon som ser det nyktert. Båtar säljs i parti och minut. Det kommer fler. 

Ack så rätt men ack så svårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ack så rätt men ack så svårt!

Jag vet. Fy fan. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 6/27/2023 at 8:29 AM, Harkenslo said:

Detta är grymt bra tips, tackar! Skulle aldrig tänkt på kallstarten själv. Skulle du säga att du kommit någonvart med meckandet av motorer, alltså har du kunnat fixa/underhålla saker etc.? Antar att man kan googla fram manualer och skisser över upplägget och sådant där?

 

ja nej ankarspel har jag aldrig haft tidigare, så ingen stor drivkraft nu! Även för solosegling bör ju kunna lägga ankare för hand tycker jag, såvida det inte är för tajt eller så.

Jadå, jag har fixat allt möjligt smågrejs som att lokalisera och fixa oljeläckor, felsöka el och åtgärda, rengöra bränslesystem osv. Tycker det är helt värt att använda antibakteriell tillsättning i dieseltanken förövrigt. Lämnade den halvfull över vintern för att prova hur skulle bli till sjösättning. Inte något märkbart gegg hade växt till sig. Körde med fjolårets grovfilter ca 50 timmar för att ville se hur mycket som samlades upp och bytte sen. Var helt rent nästan. Samme mekaniker som jag nämnde tidigare ansåg att detta var ett billigt sätt(ekonomiskt och tid) att undvika potentiellt stora problem.

 

Finns särskilda hemsidor som är som databaser för manualer. Det blir inga problem hitta skulle jag tro:)

 

Finns båtskrotar här och var. Jag köpte från en sådan ett rätt fint storsegel till min 30fotare, för 1200kr! Blocket och Tradera är väldigt bra också. Köpte på Tradera en bildstabiliserande kikare som ny kostar ca 14k, för 3.5. I nyskick kom den. Hämtade via blocket ett nyskick 18mm rep till backup ankarsättningen. 500kr för nåt som nytt skulle kostat ca 3k. Finns hur mycket pengar att spara som helst om man letar och har tålamod. Köpte en gummibåt för 250kr på blocket, behövde bara en ordentlig rengöring och sen två lagningslappar på sig.

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...