Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Lilleman1

Dränkt inombordare, hjälp!!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev vega1959:

Det är syret i vattnet som gör att den rostar, du måste vara lika nogrann som om den legat i saltvatten.

Det är inte syret i vattnet det är syret i luften som ställer till det. Så länge motorn ligger kvar i sötvatten händer i princip ingenting.

Om du vill ha bevis för det är du välkommen hem till mig för att titta på en Yamaha 5 hästare tvåtakt som tillbringat flera år på Mälarens botten och sedan 3 år hängande i ett snöre under en av klubbens bryggor tills jag tog upp den och tog hem den för koll. Krävdes en hel del rengöring med högtryck för att få bort alger och musslor, därefter dränktes den med WD-40 i alla skrymslen och vrår. Tändstiftet hade rostat sönder och byttes, sedan lödde jag igen ett litet hål i förgasaren.

I med ny bensin och ett par ryck i snöret och den startade och går alldeles utmärkt än idag.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

Fortsatt suga ut olja.
Toppen avplockad. Motorn går att dra runt för hand utan problem, tack för det!

 Tog av insugsröret från luft”hatten” mot turbon. Detta låg det olja i. Insugssidan av turbon också blöt av olja (vattenblandad olja). Kan det ha runnit hit bakvägen från värmeväxlaren?  
Ska skicka spridarna på en service och se att de är okej. Nästa steg är att skölja rent cylindrar och oljetråg/kanaler etc med diesel. 
Köra på starten för att vispa runt och bort skit som kan vara kvar och upprepa. 
Vi ska försöka provtrycka värmeväxlaren för att vara säkra på att det inte är här vattnet kommit in i motorn. 
Sen har vi tänkt försöka starta, och om allt går så bra som det kan så går motorn runt då! 
 

Någon som vet om man måste skölja insugsdelen av motorn också? Om det är olja i insug uppe vid turbon borde det väl kunna ligga även i värmeväxlaren? Kan man spola rent även denna? 
finns det risk att motorn rusar iväg och går på olja om det finns olja i insug? 
Behöver man förbereda genom att göra något annat innan vi testar starta? 
 

tack alla hittills för bra tips och råd! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag säger värmeväxlare menar jag såklart intercooler. Är det rimligt att den blivit ner-kletad även den? Och hur kan det ske? 
Stetoskop ska ner imorgon för vidare inspektion. 
Alla råd funderingar är bra! Om någon känner/vet en mekaniker som kan dessa motorer och har ett telefonnr till denne så får man gärna skriva ett DM 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...