Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Lilleman1

Dränkt inombordare, hjälp!!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

 

Idag efter att ha glassat i solen cirka 2 timmar var det dags för hemfärd. 

Motorn startar med upplever att den går segt. Oljetryck OK. Efter cirka 1-2 minuter tittar jag under motorluckan och ser till min FASA att motorn sitter halvt under vatten. På något sätt har motorrummet fyllts med vatten och länspumpen lagt av. Motorn sitter med vatten upp till cirka hälften! 

Efter säkert 20 minuter med handhållen länspump och ett satans pumpande är nästan allt vatten borta. 

Sjöräddningen bogserar hem oss till hemmahamn. 

Motoroljan är ljusgrå, smällfull med vatten men motorn startade fint och gick "bra" på tomgång innan jag insett vad som hänt, men helt utan ork. 

 

VAD kan man göra nu?! Är det motorbyte som gäller? Räcker det att blåsa ut olja och byta? 

 

Detta är min första båt och är orolig för slutsumma för att få ordning på detta. 

 

Båten är en Uttern D55 DTI, med 1.7 mercruiser diesel. 

 

Enormt tacksam för alla tips

 

 

Redigerad av Lilleman1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lilleman1:

Hej! 

 

Idag efter att ha glassat i solen cirka 2 timmar var det dags för hemfärd. 

Motorn startar med upplever att den går segt. Oljetryck OK. Efter cirka 1-2 minuter tittar jag under motorluckan och ser till min FASA att motorn sitter halvt under vatten. På något sätt har motorrummet fyllts med vatten och länspumpen lagt av. Motorn sitter med vatten upp till cirka hälften! 

Efter säkert 20 minuter med handhållen länspump och ett satans pumpande är nästan allt vatten borta. 

Sjöräddningen bogserar hem oss till hemmahamn. 

Motoroljan är ljusgrå, smällfull med vatten men motorn startade fint och gick "bra" på tomgång innan jag insett vad som hänt, men helt utan ork. 

 

VAD kan man göra nu?! Är det motorbyte som gäller? Räcker det att blåsa ut olja och byta? 

 

Detta är min första båt och är orolig för slutsumma för att få ordning på detta. 

 

Båten är en Uttern D55 DTI, med 1.7 mercruiser diesel. 

 

Enormt tacksam för alla tips

 

 

Byt olja omgående! Flera gånger tills inga spår av vatten finns kvar.Använd en billig olja. Om elektriska saker (startmotor, generator) blivit dränkta måste dom torkas, om du får igång motorn låt den gå länge så att allt blir varmt och torkar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skölj/torka av utsidan av motorn, inklusive remmar och remskivor, med sötvatten för att få bort salt på utsidan. Om möjligt, kör en värmefläkt in i utrymmet några timmar för att verkligen torka ut allt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

50 minuter sedan skrev Rascal:

Byt olja omgående! Flera gånger tills inga spår av vatten finns kvar.Använd en billig olja. Om elektriska saker (startmotor, generator) blivit dränkta måste dom torkas, om du får igång motorn låt den gå länge så att allt blir varmt och torkar.

Det ska vara okej att starta motorn alltså? Byta olja och hoppas på det bästa? Är rädd att vevstakar, ventilhattar mm kan vara skadat. Bör kanske göra kompressionstest? 
 

46 minuter sedan skrev raol:

Skölj/torka av utsidan av motorn, inklusive remmar och remskivor, med sötvatten för att få bort salt på utsidan. Om möjligt, kör en värmefläkt in i utrymmet några timmar för att verkligen torka ut allt.

 

Båten ligger i sötvatten, så salt är inget problem, tack och lov! Ska försöka få till att få allt torrt! Men vågar man verkligen starta? Efter bytt olja naturligtvis. Kanske är binärt. Antingen startar den och är ok eller inte? 
 

Stort tack för svar hittills!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insidan av grejerna är det viktiga, det är därför det är viktigt att få igång motorn så att ex.generator och startmotor värms inifrån. Kör motorn ordentligt varm. Har du tillgång till tryckluft så blås alla kontakter och kabelanslutningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Insidan av grejerna är det viktiga, det är därför det är viktigt att få igång motorn så att ex.generator och startmotor värms inifrån. Kör motorn ordentligt varm. Har du tillgång till tryckluft så blås alla kontakter och kabelanslutningar.

Helt enig. Men du tror alltså det inte är någon fara att, efter oljebyten, starta? Vill vara säker på att jag inte gör ytterligare skada. Har inte tillgång till värst mycket verktyg eller redskap som den ligger nu heller. Söndag imorn, är väl inget båtvarv som har öppet i Karlstadstrakten då.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lilleman1:

 

Det ska vara okej att starta motorn alltså? Byta olja och hoppas på det bästa? Är rädd att vevstakar, ventilhattar mm kan vara skadat. Bör kanske göra kompressionstest? 
 

Båten ligger i sötvatten, så salt är inget problem, tack och lov! Ska försöka få till att få allt torrt! Men vågar man verkligen starta? Efter bytt olja naturligtvis. Kanske är binärt. Antingen startar den och är ok eller inte? 
 

Stort tack för svar hittills!

Du hade ju redan startat när du upptäckte felet. Om motorn sugit i sig vatten genom luftrenare borde den stannat. Förmodligen har vattnet gått in via oljestickan. Sötvatten är skonsammare men inte bra det heller. Man brukar säga att man bör åtgärda inom 3 timmar så det är bråttom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Du hade ju redan startat när du upptäckte felet. Om motorn sugit i sig vatten genom luftrenare borde den stannat. Förmodligen har vattnet gått in via oljestickan. Sötvatten är skonsammare men inte bra det heller. Man brukar säga att man bör åtgärda inom 3 timmar så det är bråttom!

Det är redan över tre timmar sen… kommer inte kunna ta tag i det förrän tidigast imorn em, kan det vara kört då? 
Borde alltså räcka med att försöka pumpa ut all olja, byta 2-3 ggr och sen varmköra? 
Vad tror du händer om den får ligga med ”blöt” olja för länge? 
mycket frågor nu men som sagt enormt tacksam för alla svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lilleman1:

Det är redan över tre timmar sen… kommer inte kunna ta tag i det förrän tidigast imorn em, kan det vara kört då? 
Borde alltså räcka med att försöka pumpa ut all olja, byta 2-3 ggr och sen varmköra? 
Vad tror du händer om den får ligga med ”blöt” olja för länge? 
mycket frågor nu men som sagt enormt tacksam för alla svar! 

Det är aldrig kört, men ju längre du dröjer ju sämre är det framför allt för el grejerna. Blöt olja är det minsta problemet. Det är när grejerna börjar torka som problemen kommer, det är syret i luften som gör att saker korroderar och rostar.

Egentligen skulle du ha låtit motorn varit kvar under vatten tills du eller en verkstad kunde ta tag i problemet, men det är ju inte första tanken man får när man lyfter på motorluckan och ser eländet. Gör något så snart som möjligt. Berätta hur det går. Godnatt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Det är aldrig kört, men ju längre du dröjer ju sämre är det framför allt för el grejerna. Blöt olja är det minsta problemet. Det är när grejerna börjar torka som problemen kommer, det är syret i luften som gör att saker korroderar och rostar.

Egentligen skulle du ha låtit motorn varit kvar under vatten tills du eller en verkstad kunde ta tag i problemet, men det är ju inte första tanken man får när man lyfter på motorluckan och ser eländet. Gör något så snart som möjligt. Berätta hur det går. Godnatt.

Får försöka få tag i någon mer kunnig än mig själv för att titta på det.

Nej precis, iom att jag inte visste vart vattnet kom ifrån så var första instinkten att få ut det, FORT. Sjöräddningen hade troligtvis gjort samma när de kom om jag inte gjort det innan. 

Värt att nämna är kanske att olja tryckts ut ur motorn någonstans också och ligger och flyter under motorn i det vatten som är kvar. 
 

Håller tråden uppdaterad längs vägen. 👍

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-18 vid 01:12 skrev Lilleman1:

- - -

Värt att nämna är kanske att olja tryckts ut ur motorn någonstans också och ligger och flyter under motorn i det vatten som är kvar.

- - -

Rätt sannolikt att det stått vatten över hålet till oljestickan. När det fylls med vatten i motorn så flyter oljan ovanpå vattnet och upp ur oljestickshålet o så blir det sunkigt i hela motorrummet...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör arbeta med lite mer tempo just nu tror jag. Ta ledigt från jobbet och börja arbeta med båten. 

 

Gör som de andra skrev.

Byt olja, blås ur kontakter med tryckluft och WD40, blås ur startmotor och generator och starta.

Håll koll på oljan, byt igen efter ett par minuter och kör sedan motorn riktigt varm på tomgång och byt en gång till.

 

Spraya WD40 flödigt på utsidan av motor och elektriska detaljer

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev -PLM-:

Du bör arbeta med lite mer tempo just nu tror jag. Ta ledigt från jobbet och börja arbeta med båten. 

 

Gör som de andra skrev.

Byt olja, blås ur kontakter med tryckluft och WD40, blås ur startmotor och generator och starta.

Håll koll på oljan, byt igen efter ett par minuter och kör sedan motorn riktigt varm på tomgång och byt en gång till.

 

Spraya WD40 flödigt på utsidan av motor och elektriska detaljer

Har försökt ett par timmar att få ut oljan men det går VÄLDIGT segt, och trögt. Att förvänta sig kanske i.o.m. att oljan är som sirap om inte tjockare. 

Blir som ett baksug när jag försöker få upp det genom oljestickans kanal. Bör man lossa på något ventil eller oljefiltret kanske? 
Något oroväckande nu är att motorn inte går runt. Hade tänkt köra startmotorn för att dra runt lite olja i motor någon sekund men inget händer. Något knäpper till ganska högt men motorn går inte runt. Hjälp?! 
Ska försöka med en större pump att få ut olja nu i em samt fylla på i motorn. Osäker på hur mycket olja som ligger i nu. Men så länge man inte kör motorn kan man väl hälla på en del för att sedan suga med skiten ut? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har påfyllningslocket öppet när du suger ut oljan, annars blir det ju baksug.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lossa filtret och få ner oljan i någon behållare ?
bara du får ut den snabbt....
Nytt filter ny olja.

Om inte startmotorn går runt kan det ju vara kortis bara eller säkring som gått pga kortis.
Prova dra motorn lite för hand så känner du om den går runt eller har fastnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Kan du inte lossa filtret och få ner oljan i någon behållare ?
bara du får ut den snabbt....
Nytt filter ny olja.

Om inte startmotorn går runt kan det ju vara kortis bara eller säkring som gått pga kortis.
Prova dra motorn lite för hand så känner du om den går runt eller har fastnat.

Såklart är påfyllningslocket av! 
 

Ska försöka få av oljefiltret och fortsätta pumpa ur. Dåligt med verktyg som den ligger nu. 
Hur och var drar jag runt motorn för hand? Trångt nere i motorutrymmet .. ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som klickar, när du gör startförsök är förmodligen Solenoiden/startreläet som slår till och skickar in ett drev mot kuggkransen på svänghjulet.

Nu när detta sker är det meningen att även spänning skall skickas via solenoiden/startreläet in i startmotorn via en inbyggd kraftig kontakt. Om det finns god elektrisk kontakt i startreläet och i startmotor kommer en större ström att flyta och startmotorn jobbar som den ska.

 

Nu sker inte detta, för solenoiden/startreläet och kolen mm i startmotorn är dränkta med både olja och vatten. Förhindrar s a s god elektrisk kontakt.

 

Enklast för en som aldrig pysslat med sånt är att ersätta startmotorn (Solenoiden följer med.)

 

OBS innan du befattar dig med detta, måste du koppla loss minuspolerna på batterierna!

 

Visst kan något annat fel vara möjligt. T e x dränkt huvudströmbrytare.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Lilleman1:

Såklart är påfyllningslocket av! 
 

Ska försöka få av oljefiltret och fortsätta pumpa ur. Dåligt med verktyg som den ligger nu. 
Hur och var drar jag runt motorn för hand? Trångt nere i motorutrymmet .. ! 

Dra runt motorn gör man med spärrskaft och hylsa på vevaxelns mutter på remskivan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill Du veta hur en startmotor funkar, och hur Du kan kolla vilket som är fel, att denna inte funkar😄?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Vill Du veta hur en startmotor funkar, och hur Du kan kolla vilket som är fel, att denna inte funkar😄?

Skjut! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...här är startmotorns drev som ska in i startkransen längst ut på svänghjulet.

 

Detta händer om full positiv spänning relativt blocket läggs på ingången till startmotorn.

IMG_20230621_185307.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite olika modeller och funktion på lilla korven, solenoiden, som sitter på sidan av startmotor.

Brukar vara att den fixar att skjuta lilla drevet i förra bilden i ingrepp på startkransen samtidigt som en brytare inuti denna kopplar batterispänning via grova kablar in i anslutningen till startmotorn.

IMG_20230621_182827.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur stor ström motorn får/tar beror bl a på hur rena reläkontakterna inuti solenoiden och hur bra anläggning kolen inuti startmotorn har. Kolen för att överföra ström till statorn, den roterade delen i startmotor, på vilket lilla drevet sitter.

 

Lilla anslutningen, typ flatsift, längst till vänster är anslutningen från tändningslåset, när du vill starta.

 

Normalt sett, om du lägger plus från batteriet på denna, så klickar det till och startmotorn drar stor ström och roterar.

Oljig kontakt inuti solenoiden  gör att för liten ström når själva startmotor. Samma som om kolen inuti startmotorn är oljiga.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett sätt kan vara att testa med typ start på tändningslåset, samtidigt som nån med stor försiktighet kortsluter mellan de stora muttrarna på solenoiden.

Då snurrar startmotorn, om kolen i denna är utan beläggning av olja o annat.

 

Observera.

Om du gör detta, får du absolut inte kortsluta med skruvmejseln mot gods.

Då kan du t ex bli utan fingrar.

Känner en som blev brännmärkt för resten av livet, då han kom åt med en silverlänk runt handleden,och en skruvmejsel på liknande sätt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Kan du inte lossa filtret och få ner oljan i någon behållare ?
bara du får ut den snabbt....
Nytt filter ny olja.

Om inte startmotorn går runt kan det ju vara kortis bara eller säkring som gått pga kortis.
Prova dra motorn lite för hand så känner du om den går runt eller har fastnat.

Bilmotorer har ju en oljeavtappningsplugg längst ned i oljetråget, det funkar inte på båtar…

Standardförfarandet på båtmotorer är just att suga ut oljan genom oljestickans rör eller ett för ändamålet avsett rör. Som redan skrivits skall man ha tagit bort locket där man fyller på olja först.

Det underlättar ju om oljan är varm och därmed är tunnare. Vattenskadad olja som ser ut som O’boy eller kaffe latte är ju iofs litet tunnare.
Jag använder en vacuumsug, det är en behållare med en ”bakvänd cykelpump” där man suger ut luft ur behållaren som då är kopplad till en klen slang som man stoppar ner i oljestickans hål. Dessa oljesugar är överlag väldigt bra.

Jag tror inte att du kommer åt att suga ut olja ur oljefiltrets anslutning, det finns en oljepump alldeles i närheten där, men klart du kan ju testa.


Sannolikt har ju då startmotorn lämnat in. Kan vara ett lager som skurit, det han även vara solenoiden (”korven”) som inte orkar putta in det lilla kugghjulet i svänghjulets kuggkrans, och därmed inte heller lyckas sluta det stora kontaktparet som skall ge ström till startmotorn. Även det har redan nämnts.

 

Men det kan ju hända att startmotorn orkar dra igång motorn om du först förarbetat genom att dra runt den med spärrskaftet….kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan.

Kontakterna i solenoiden (korven), eller kolen i startmotorn olje och eller vattensörjaindränkta. Om inte startmotorn går runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla tipsen och infon kring startmotor, kan nog vara som ni säger att den är bränd.. 

När det kommer till att dra runt motorn för hand, måste det väl vara denna som skall dras runt? Hur tungt/hårt vågar man dra? Och hur ska jag veta vilket håll jag vill dra runt åt? I min värld ska alla hjul dras ”medsols”. Man vill inte dra motorn baklänges om jag förstått rätt?

Ser inget svänghjul på baksidan? Alltså sidan där drevet går in i motorn. Kanske sitter gömt under massa kablar och bråte?

IMG_6037.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Lilleman1:

Såklart är påfyllningslocket av! 
 

Ska försöka få av oljefiltret och fortsätta pumpa ur. Dåligt med verktyg som den ligger nu. 
Hur och var drar jag runt motorn för hand? Trångt nere i motorutrymmet .. ! 

Kommer du inte åt svänghjulet så kanske du kan komma åt generatorremmen och röra motorn lite, så känner du ju om den sitter fast iallafall menar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om försäkringen kan täcka detta? Nog bra att göra det i tid och innan du skruvar för mycket i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-18 vid 00:28 skrev Lilleman1:

 

Det ska vara okej att starta motorn alltså? Byta olja och hoppas på det bästa? Är rädd att vevstakar, ventilhattar mm kan vara skadat. Bör kanske göra kompressionstest? 
 

Båten ligger i sötvatten, så salt är inget problem, tack och lov! Ska försöka få till att få allt torrt! Men vågar man verkligen starta? Efter bytt olja naturligtvis. Kanske är binärt. Antingen startar den och är ok eller inte? 
 

Stort tack för svar hittills!

Det är syret i vattnet som gör att den rostar, du måste vara lika nogrann som om den legat i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...