Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
raol

Stopp i båttoan - vad kan vara fel?

Rekommendera Poster

Hur gammal var Seaflo toan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev NW355:

Hur gammal var Seaflo toan?

Stolen var inte därifrån, utan det var en äldre, kanske Jabsco, med manuell pump. Detta var ett konverteringskit. Installerades sommaren eller hösten 2021 om jag minns rätt. Stoppet var nog fjärde gången den användes, och kanske bara andra gången med toapapper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Marcerator? som stänger av automatiskt när tanken är tömd... Impellern går då i luft.

Nu till det dumma. Slangen mellan tanken botten och pump går i en böj uppåt på mitten.

Pumpen suger m a o luft från början Och stänger av.

Går att lura genom att kort starta pumpen gång efter annan, tills den blir matad med fekalier. Då jobbar den på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Hybro:

Har en Marcerator? som stänger av automatiskt när tanken är tömd... Impellern går då i luft.

Nu till det dumma. Slangen mellan tanken botten och pump går i en böj uppåt på mitten.

Pumpen suger m a o luft från början Och stänger av.

Går att lura genom att kort starta pumpen gång efter annan, tills den blir matad med fekalier. Då jobbar den på.

Nu har vi ju konstaterat att axeln som kniven satt på gått av och den avbrutna delen försvunnit med avfallet. Brorsan hade loss allt i söndags och "obducerade" den. Tror kitet kostade runt 2000 kr, så det blev väl runt en femhundring per besök.

Eftersom det var jag som hade sönder den, även om den påstods klara vanligt toapapper i beskrivningen/manualen, så får jag stå för den nya. Brorsan betalade den gamla. Men det blir inte en ny pumpdel, utan en helt ny stol och kniv/pump, där den delen sitter rakt under toaskålen, inte i sidled med ett supersmalt rör mellan där saker kan fastna.

Modellen vi siktar på är en Johnson AquaT Standard Electric. Finns för ca 4000 kr i de flesta båttillbehörsbutiker jag hittat den i. Sen tillkommer lite ny slang, en extra ventil och så, så runt fem papp totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...