Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
raol

Stopp i båttoan - vad kan vara fel?

Rekommendera Poster

I måndags skulle jag premiäranvända toan i båten för säsongen. För nåt år sen bytte vi från manuellt pumpad toa till en eltoa med kvarn, och den funkade fint förra året. Har också tömt nummer ett ok tidigare i år. Nu var det dags för nummer två. Jag spolade som vanligt, men såg att det fortfarande stack upp lite papper i hålet. Körde en stund till och pappret försvann, men vattnet stannade kvar, nu med små pappersfragment virvlande runt. Har därefter testat att köra korta stunder (3-4 sekunder i taget för att inte riskera överhettning) både med sjövattenintaget öppet och stängt. Inget händer med vattennivån i skålen. Pumpen låter som vanligt, dvs det höga, vinande och skorrande surret.

Förra året hade vi problem med att avluftningen var täppt, nåt som inte är åtgärdat än, men det sitter en ventil i toppen av tanken som jag öppnat i stället, så det bör inte handla om stopp på det viset. Jag har dock inte testat om den ventilen släpper igenom luft mer än att jag kände en ökad stank när jag öppnade den.

Tanken var i det närmaste tom. Kan inte ha varit mer än 2-3 liter i den (tömdes i höstas och efter det har den bara fått nån liter konserveringsvätska och ett toabesök i sig), och den rymmer minst 30.

Slangen mellan pumpen och tanken är grov, säker 50-60 mm, rak och kort, kanske en knapp meter. Slangen fäster i en "skorsten" på toppen av tanken, med en 90-gradersböj (i stålröret, inte slangen). Har svårt att tro att det är stopp i den slangen, men har inte haft av den. Jag har problem med ryggen just nu och kan inte arbeta i den ställning som krävs för det.

Jag använde vanligt toapapper, inte sånt där mjukt som annars rekommenderas till båttoa, men efter vad jag har läst ska det funka ok när man har kvarn.

Om det blir så att pumpen måste demonteras, hur ska man då tömma den innan? Jag kan nog suga ur det som är i skålen med en sån där billig hävertpump från Biltema, men det som är inne i pumpen och upp i slangen har jag svårt att se hur jag ska få ut. Det finns ingen plats att få in nåt att fånga flera liter vätska i under pumpen om man ska öppna den, så det kommer att rinna ut på toagolvet och vidare ner in i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer någon gång emellanåt för mig också.

Ibland måste man spola skålen tom under tiden man uträttar nummer två.

Man jag gör som du gjort, stänger tilloppet och spolar, fast längre och fler gånger. Det brukar fungera. Annars får du ta till toaborsten och tycka till skiten så att det lossnar och sedan spola rikligt, men bordsgenomföringen öppen då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det händer någon gång emellanåt för mig också.

Ibland måste man spola skålen tom under tiden man uträttar nummer två.

Man jag gör som du gjort, stänger tilloppet och spolar, fast längre och fler gånger. Det brukar fungera. Annars får du ta till toaborsten och tycka till skiten så att det lossnar och sedan spola rikligt, men bordsgenomföringen öppen då.

Toaborsten ja, men den når ju inte ner i där det är stopp? Har redan testat, men det ändrade inget. Det känns också olustigt att köra pumpen länge. Kylning? Torrkörning med friktion i pumpdelarna? Överhettning i kablarna?

Hur länge är ditt "längre"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du löst stoppet, så ät enbart indiskt mat i förebyggande syfte. Du kommer garanterat inte ha fler stopp.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Kojak77:

När du löst stoppet, så ät enbart indiskt mat i förebyggande syfte. Du kommer garanterat inte ha fler stopp.

Utan att gå in för mycket i detalj kan jag säga att det inte var det som kom från mig som var upphov till stoppet. Om det beror på det som stoppades i toan (och inte problem med nån slang eller så), så var det toapappret som var problemet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter märkligt, jag har 38mm slang i nuvarande båt och hade bara 25mm mellan toa och tank på förra båten, båda med eltoa vi har alltid använt vanligt toapapper och utan att ”mellanspola” utan problem.

Men jag har alltid haft ordentliga urluftningar till tanken, så har du testat att skruva av locket till däckstömningen så att det inte blir något motstånd när du spolar?

Angående varmgång så fyller jag hela toaskålen med rent vatten några gånger när vi sugtömmer för att spola ordentligt rent i slangen och kör då  spolpumpen konstant och det har inte varit något problem.

Men det tar ju inte så många sekunder att tömma toaskålen i och för sig, även om jag upprepar proceduren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

De märkligaste saker kan hamna i en toalett.

Jag ägnade ett antal timma åt att demontera toalettens spolpump i @Gaidins båt när jag och hustrun seglade med honom.

Gaidin kände nog att han borde göra detta själv, men han fick ta hand om sin båt påväg upp längs Gambiafloden och jag tog hand om toan. Det visade sig vara en korrekt arbetsfördelning eftersom jag hittade mina kalsonger i pumpen.

Toapapper är inget problem, men våtservetter ställer till det i el-toor.

Det kan nog vara så att även hushållspapper riskerar att skapa problem.

Hushållspapper  har lite andra egenskaper än toa-papper även om ddt känns som samma produkt. Hushållspappret är mera tåligt mot väta än vad toapapper är.

Hår, bindor och tamponger är inte heller så bra att få ner i toan

Redigerad av Mackey
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Mackey:

De märkligaste saker kan hamna i en toalett.

Jag ägnade ett antal timma åt att demontera toalettens spolpump i @Gaidins båt när jag och hustrun seglade med honom.

Gaidin kände nog att han borde göra detta själv, men han fick ta hand om sin båt påväg upp längs Gambiafloden och jag tog hand om toan. Det visade sig vara en korrekt arbetsfördelning eftersom jag hittade mina kalsonger i pumpen.

Toapapper är inget problem, men våtservetter ställer till det i el-toor.

Det kan nog vara så att även hushållspapper riskerar att skapa problem.

Hushållspapper  har lite andra egenskaper än toa-papper även om ddt känns som samma produkt. Hushållspappret är mera tåligt mot väta än vad toapapper är.

Hår, bindor och tamponger är inte heller så bra att få ner i toan

Garanterat inga kalsonger i toan här. De satt på mig även efter besöket! :D
Hittills i år är det bara jag som använt båten, och detta var första användningen med toapapper mer än 1-2 rutor. Dock är toapappret jag använder ett rätt våtstarkt, som kanske mer liknar hushållspapper än de flesta toapapperssorter. Serla Smart, heter det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del använder sanitetspåsar där de slänger allt toapapper, kan kanske verka lite ”skitigt” men man tvättar sig ju ändå efter uträttat besök. Sanitetspåsarna är ju knytnara med snibbar och samlar man dom i en mindre tunna med lock så blir det ju ändå luktfritt och toan krånglar aldrig igen pga, pappersstopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år desan hade en bekant problem med att toan inte ville tömmas. Det visade sig att kvarnen tillika pumpen tappat några vingar. För dyrt att köpa ny pump så det blev en https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-masterflush-sjovatten-7160-12v. Efter det köpte jag en lika dan och mitt omdöme är att det som kan passera kröken in mot kvarnen/pumpen försvinner. Jag har dock inte provat med kalsonger eller kvinnliga hygienartiklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten sen ett bra tag på land och toastoppet lyckades vi inte lösa under sommaren eller hösten, men det var inte mycket tid som avsattes för det heller.

Men jag fick precis en idé... Det är ett ganska smalt rör från botten av skålen bort till där pump och kvarn sitter. Jag tror att det är där det blivit stopp, av det alltför hårda toapappret. Säkert är det som stod kvar i toan genomfruset nu. Vi försökte hälla i glykol men hur mycket som blandat sig genom hela vägen är oklart. Kanske har allt spruckit, men om inte så kanske det är så enkelt som att antingen med en sugpropp eller ett avloppsrensarband få loss proppen i mellanröret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för variant på eltoa med kvarn externt placerad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev NW355:

Vad är det för variant på eltoa med kvarn externt placerad?

Externt och externt, men den sitter inte precis vid toaskålen. Modell vet jag inte, för det är brorsan som köpte den för några år sen. Den är gjord för att vara en "drop-in"-ersättare för en manuell toapump.

Ungefär som denna, men förmodligen inte Jabsco utan nån kopia. Än en gång - jag är inte säker. Brorsan köpte och installerade, förutom att jag kopplade in den elektriskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev raol:

Externt och externt, men den sitter inte precis vid toaskålen. Modell vet jag inte, för det är brorsan som köpte den för några år sen. Den är gjord för att vara en "drop-in"-ersättare för en manuell toapump.

Ungefär som denna, men förmodligen inte Jabsco utan nån kopia. Än en gång - jag är inte säker. Brorsan köpte och installerade, förutom att jag kopplade in den elektriskt.

Jag har haft en sådan (original Jabsco), den var inte så bra...

I botten av den finns det en impellerpump och om jag nu minns rätt även en kvarn, eller en kombo av dessa.

Under denna pumps anslutning skall jokerventilen finnas kvar.

I första skedet skulle jag skruva loss hela pumpgrejen, sedan plocka isär den på arbetsbordet (inte på köksbordet!) .

Om det nu skulle visa sig att det inte finns några obstruktioner i pumpen eller i anslutningen mot toaskålen, så skulle jag då gå vidare med slangen från pumpen mot tanken.

Har du eller brorsan kvar den manuella pumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är allt genomfruset, räknar jag med, så det är inte aktuellt att pilla med detta förrän kanske mars eller början av april, lite beroende på temperaturer då. Högst sannolikt har en eller flera delar frostsprängts under senaste veckornas arktiska klimat, så jag tror inte att det finns nåt att rädda, utan det blir nog till att köpa en ny pump/kvarn-del och installera. Förhoppningsvis har inte röret från toaskålen och "ut" sprängts, för annars får vi montera bort allt.

Den manuella finns inte kvar. Den läckte illa så man fick bajsvatten på sig när man pumpade, för det skvätte/sprutade i springan mellan pumphandtagets "stam" och pumphöljet. Skrotad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Nu är allt genomfruset, räknar jag med, så det är inte aktuellt att pilla med detta förrän kanske mars eller början av april, lite beroende på temperaturer då. Högst sannolikt har en eller flera delar frostsprängts under senaste veckornas arktiska klimat, så jag tror inte att det finns nåt att rädda, utan det blir nog till att köpa en ny pump/kvarn-del och installera. Förhoppningsvis har inte röret från toaskålen och "ut" sprängts, för annars får vi montera bort allt.

Den manuella finns inte kvar. Den läckte illa så man fick bajsvatten på sig när man pumpade, för det skvätte/sprutade i springan mellan pumphandtagets "stam" och pumphöljet. Skrotad.

När manuella pumpar läcker är det inte "bajsvattnet" man får på fingrarna utan spolvattnet, då det är packboxen runt stången mellan kolven och handtaget som läcker.

Men det kan ju rinna ut "bajsvatten" nedtill, då är det O-ringen i flänsen vid toans utlopp som läcker.

Jag vet inte om det finns reservdelar till den pumpen, men det finns kompletta nya sådana för knappt 4.400  kr, inte skitbilligt precis, men inte heller motsatsen. Jag köpte en sådan här toalett första säsongen jag hade nuvarande båt, då den som satt där hade var manuellt pumpad och hade den stora skålen, och då var det trångt inne på toan.

I det stora hela fungerar den bra. Det som har varit litet problematiskt är den minimala fallhöjden mellan toan och tanken, men det beror ju mer på installationen.

Om du inte redan har en sil på spolvattnets inlopp, så passa på att montera en sådan, så slipper du att få in "kolasnörerna" med spolvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet som stänkte var ljusbrunt och luktade bajsvatten, så det var helt klart bajsvatten...

Hela pumpen stank nåt djävulskt av skit, vilket var det primära skälet till att vi slängde den. Den fick "lukta av sig" på en brygga ett år först, innan det kändes ok att ta in den i en bil...

Den vi har är inte en original-Jabsco, utan en kopia för mindre än hälften av det priset. Men jag tror som sagt inte längre att felet är där, eller var där. Däremot har den säkert frostsprängts fullkomligt nu, eftersom det inte gick att få in glykol där pga stoppet. Om vi byter till en ny (än en gång en billigare kopia i så fall) eller om vi tills vidare monterar bort hela skålen också och använder kemtoan som nu är inklämd i toarummet, det får vi se. Har vi en oändlig tur har den överlevt och kan användas efter att rören rensats.

Ingen sil, och jag kan inte se hur man skulle kunna montera en sil utan att behöva göra om genomföringen, så det kommer inte ske...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev raol:

Ingen sil, och jag kan inte se hur man skulle kunna montera en sil utan att behöva göra om genomföringen, så det kommer inte ske...

Silen sätts på utsidan av skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Rascal:

Silen sätts på utsidan av skrovet.

Så kan man också göra.

Men sådana silar släpper igenom kolasnörerna, jag vet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så kan man också göra.

Men sådana silar släpper igenom kolasnörerna, jag vet!

Om hålen i silen är mindre än diametern på kolasnöret, borde det väl funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Rascal:

Om hålen i silen är mindre än diametern på kolasnöret, borde det väl funka.

Svårare att rensa om silen sitter på utsidan!

Sådana som skall sitta på utsidan brukar ha slitsar och inte hål.

Jag hade sådana på Nimbusen, både till spolvattnet och kylvattnet.

Det har nästan alltid varit massa ”bôs” i kylvattensilen, och jag var tvungen att komplettera med en sil på spolvattenslangen innan toan.

Men gör som du vill och skaffa dina egna erfareheter. Det är ju inte säkert att det växer så mycket kolasnören i dina hemmafarvatten, och sedan brukar dom ju finnas i grundare vatten där segelbåtar kanske inte kommer in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men gör som du vill och skaffa dina egna erfareheter. Det är ju inte säkert att det växer så mycket kolasnören i dina hemmafarvatten, och sedan brukar dom ju finnas i grundare vatten där segelbåtar kanske inte kommer in.

Var segelbåtar kommer in bryr jag mig inte om, jag riktiga båtar:) dvs motorbåtar.

Jag har genom åren haft silar både med hål och slitsar, men har numera ett filter på insidan och det är det bästa tycker jag.Vi har nog inte din typ av "kolasnören" här i Stockholms skärgård men det finns en del annat att suga in så det gäller att ha koll på flödet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAr du kollat så det inte är kalk/limestone i grova slangen som leder upp och bort från toan ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev saltpeter:

HAr du kollat så det inte är kalk/limestone i grova slangen som leder upp och bort från toan ? 

Vi har inte kollat nåt än, men just det är jag ändå säker på inte är problemet. Problemet uppstod när jag använde för grovt toapapper, och det är i röret mellan skålen och pumpen, eller i själva pumpen, det är stopp. Om det nu inte löst upp sig och funkar igen efter nio månader. Vi har inte kollat sen september och stoppet inträffade i början av juni förra året. Innan funkade det utmärkt.

Toan är mycket måttligt använd sen alla slangar (enligt uppgift) byttes i mitten av 10-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen fick brorsan möjlighet att kika på toan, 14 månader efter stoppet. Min rygg klarar inte arbetsställningen, annars hade jag gjort det för länge sen.

Det visade sig att axeln för den roterande kniven hade gått av. Uppenbarligen konstruerad av mjukost. Kniven låg lös. Resterna av axeln verkar ha följt med avfallet ut när toan tömdes inför demonteringen.

Så den här Seaflo-eltoapumpen vred uppenbarligen av axeln efter nån sekunds motstånd orsakat av vanligt toapapper. Vanligt toapapper för hemmatoa alltså.

Nu blir det ny toa, när brorsan nu har tid att montera en sån. Verkar landa på runt 5000 kr, så det blir dyra skitar framöver.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet då i vart fall pengarna går🤪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det varit enbart min båt hade jag monterat bort toan och satt kemtoan, som vi redan har, där i stället. Den funkar alldeles utmärkt, anser jag. Smidig. Lätt att tömma - bara knäppa loss överdelen och bära med sig till en vanlig toalett.

Enda nackdelen är att det där medlet man rekommenderas ha i för att förebygga skitlukt är parfymerat med nåt äckligt, så båten stinker av det i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag bytte för fyra år sedan till en Toa och är helnöjd. Jag köpte modellen för tryckvattensystem och den är tyst och jag kan själv avgöra hur mycket vatten jag vill använda vid spolning. En annan fördel är att skålen går att vrida 380, vilket gör den lättplacerad.

Redigerad av excel319
Stavfel rättat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev excel319:

Jag bytte för fyra år sedan till en Toa och är helnöjd. Jag köpte modellen för tryckvattensystem och den är tyst och jag kan själv avgöra hur mycket vatten jag vill använda vid spolning. En annan fördel är att skålen går att vrida 380, vilket gör den lättplacerad.

Mm, det verkar inte finnas nån övre gräns för hur mycket de kostar. Redan 5000 kr är en förmögenhet för min Putin-sprängda privatekonomi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev raol:

Mm, det verkar inte finnas nån övre gräns för hur mycket de kostar. Redan 5000 kr är en förmögenhet för min Putin-sprängda privatekonomi.

Kostar att ligga på topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...