Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juni , 2023 Då mitt reservbatteri varit urladdat tänkte jag koppla Biltemas skiljerelä mellan startbatteriet och reservbatteriet, så att generatorn laddar båda dessa. Sagt och gjort, men skiljerelät drar hela tiden, oavsett om generatorn laddar eller inte. Det är inte fel på skiljerelät, har testat två olika. Startbatteriet är att AGM-batteri, och detta ger 13,4 V i vila. Skiljerelät drar vid 13,3 V (och släpper vid 12,8 V)…. Så jag på kopplade en diod i serie med reläts minusanslutning, en diod ger 0,7 V spänningsfall. Men det funkar ju inte heller, då relät isåfall drar först vid 14 V och det är nog sällan laddningsspänningen blir så hög. Jag har en billig voltmeter vid förarplatsen, jag vet inte vad den har för precision, men den visar som högts 13,9 volt under gång. Så antingen byta ut startbatteriet mot ett vanligt eller fixa ett relä som drar då beneraton laddar oavsett vad den ger för spänning, jag tror jag har ett sådant från Skyllermarks som sitter oanslutet nånstans i båten…. Jag kan ju också slänga ihop något relä och en zenerdiod på något vis. Det gäller ju bara att få en acceptabel hysteres. Men nu får iallafall reservbatteriet laddning från den lilla solcellspanelen, det var nog litet si och så med den saken då det fanns ett skiljerelä från Biltema efter regulatorn… och där blev det nog aldrig 13,3 V…. Så summasummaeum, Biltemas skiljerelä är nog bra, men dom är inte kalibrerade för AGM-batterier. (Förra veckan stor det en massa vatten under motorn, larmets reläfuktion funkade inte och radions kanaler var raderade, det var reservbatteriet som skötte om detta, och det var urladdat… och jag trodde inte att resevbatteriet försörjde länspumpar, larm och radions minneskrets) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 17 Juni , 2023 8 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Startbatteriet är att AGM-batteri, och detta ger 13,4 V i vila Vad är det för monsterbatteri? Mina AGM uppför sig som vanliga och har typ 12,8 i vilospänning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juni , 2023 (redigerade) 11 minuter sedan skrev ChristerN: Vad är det för monsterbatteri? Mina AGM uppför sig som vanliga och har typ 12,8 i vilospänning. Ett svart batteri med gul ovansida, Biltema 100Ah två säsonger gammalt. Nu 30 minuter efter att motorn gått är det 13,3 V, har mätt med vanlig multimeter och tångamperemetern och nu är BM2 inkopplad, ger samma värde! Edit, under tiden jag skriver sjunker det till 13,3-13,2 litet fladder i displayen. (solcellsladdningen är permanent bortkopplad från startbatteriet nu) Redigerad 17 Juni , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Juni , 2023 Nu 13,0 V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 341 Postad 17 Juni , 2023 Våra vanliga, icke-AGM har också över 13 V i närmare ett dygn efter att de laddats "hårt" med laddare. Sjunker långsamt ner till ca 12.8 V obelastade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 17 Juni , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Startbatteriet är att AGM-batteri, och detta ger 13,4 V i vila. Skiljerelät drar vid 13,3 V (och släpper vid 12,8 V)…. 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Nu 13,0 V Då är det alltså inget problem ? Att det tar någon timme eller flera för reläet att slå ifrån när man knappt har någon last, gör ju ingenting i praktiken. Reläet skall ju hindra att motorbatterierna laddas ur, och så länge man knappt laddar ur något alls uppfylls ju det "kravet", även om reläet tar lång tid på sig att koppla isär. För den höga spänningen beror ju per definition på att inget lastar batterierna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 17 Juni , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ett svart batteri med gul ovansida, Biltema 100Ah två säsonger gammalt. Nu 30 minuter efter att motorn gått är det 13,3 V, har mätt med vanlig multimeter och tångamperemetern och nu är BM2 inkopplad, ger samma värde! Edit, under tiden jag skriver sjunker det till 13,3-13,2 litet fladder i displayen. (solcellsladdningen är permanent bortkopplad från startbatteriet nu) Fast när vi pratar om vilospänning brukar vi ju mena efter 24 timmars vila utan förbrukning och laddning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 17 Juni , 2023 Jag ska kolla hur mitt skiljerelä beter sig nästa gång vi är ute men jag har ju dubbelmontage så ena maskinen laddar startbanken och andra laddar förbrukningsbanken men startbanken har även ett skiljerelä som ska kunna hjälpa till att ladda förbrukningssidan, så det blir ju ingen korrekt jämförelse. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 18 Juni , 2023 Har faktiskt märkt att BT relä inte slår ifrån så snabbt. Kan kanske ha med att mina batterier är friska och bra (AGM). Använder just detta relä mellan start och bog batteriet. Ser via AUX från Victron shunt att spänningen är hög länge, har satt AUX på bog batteriet (laddas via start batteriet). Sen blir det väl ramaskri, men älskar min huvudbrytare med 1, 2 eller 1+2. Ingen elektriskt som ska slå till och av för att ladda rätt, det enda som kan hända att jag får en kortslutning och glömmer, aldrig hänt än ska förtydligas. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 18 Juni , 2023 44 minuter sedan skrev patrikflink: det enda som kan hända att jag får en kortslutning och glömmer, aldrig hänt än ska förtydligas. Vissa människor klarar sånt andra inte 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 18 Juni , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev patrikflink: Har faktiskt märkt att BT relä inte slår ifrån så snabbt. Kan kanske ha med att mina batterier är friska och bra (AGM). Använder just detta relä mellan start och bog batteriet. Ser via AUX från Victron shunt att spänningen är hög länge, har satt AUX på bog batteriet (laddas via start batteriet). Noterade samma (fast på start/förbr-batterierna) och satte en diod på sense-ledningen. Kopplar ihop senare (delar av en sekund), kopplar isär tidigare (kanske 10 minuter jfrt med flera timmar om man har solladdning). Edit. Läser nu en gång till. Det är väl klart att både start- och bogis-batterierna håller hög spänning länge - och säkert samma. De har (ska) ju ingen belastning efter att man stängt av motorn. Redigerad 18 Juni , 2023 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 18 Juni , 2023 Om man bara vill höja lite kan man med fördel ta en schottkydiod, då de små typerna (0,5-3A t ex) har ett typiskt framspänningsfall på 0,3-0,4V vid den förbrukning reläet har. Till skillnad från 0,7V för en vanlig kiseldiod, som ju har nämnts ibland kan bli i mesta laget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 135 Postad 18 Juni , 2023 Du menar väl germaniumdiod? En schottkydiod har vad jag vet än lägre framspänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 18 Juni , 2023 Nej, schottky. Det finns vissa kraft-schottky som vid lägre strömmar ligger nedåt 0,2V ja t.o.m. 0,15V men de flesta ligger kring 0,3-0,4V. Bara att kolla i databladen om du är nyfiken. Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode och avsnittet Voltage Clamping. Germaniumdioder har man fått leta efter de senaste 30 åren. Och tur är väl det, då den diodtypen hade sina baksidor. Men du har en poäng, då de har både lägre spänningsfall än kisel och en annan karaktär. Var därför ett måste i gamla tiders AM-mottagare o.s.v. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 156 Postad 18 Juni , 2023 Kanske ett dåligt förslag. Men om 0.7 vilt är för stor skillnad kan du inte då koppla in två dioder parallellt med varandra för en skillnad på 0.35v. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 473 Postad 18 Juni , 2023 22 minuter sedan skrev FIATX19: Kanske ett dåligt förslag. Men om 0.7 vilt är för stor skillnad kan du inte då koppla in två dioder parallellt med varandra för en skillnad på 0.35v. Nej det fungerar inte. Dom kommer båda att ha 0.7V över sig. En analogi är att man har en vattentank med ett hål 0,7m upp och enligt ditt förslag borrar ett hål till även det 0,7m upp och hoppas på att det skulle leda till att vattennivån skulle sjunka till 0,35m. Det fungerar inte heller 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 18 Juni , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev FIATX19: Kanske ett dåligt förslag. Men om 0.7 vilt är för stor skillnad kan du inte då koppla in två dioder parallellt med varandra för en skillnad på 0.35v. Som @ABC redan skrivit så funkar det inte som att parallellkoppla motstånd. Dessutom en bra förklaring av "tröskelspänningsegenskapen". Men t.o.m. båttidningsskribenter har också trott att det fungerar som parallellkoppling av motstånd. I en artikel i gamla motorbåtstidningen Vi Båtägare hade en av redaktörerna skrivit och ritat just detta med två parallellkopplade dioder i en faktaruta som ett förslag för att minska spänningsfallet. Vid en dialog med honom hänvisade han till en bok som minsann skrev att det var så. Vidare diskussion visade att han inte bara skrivit av det, han hade plankat i princip hela artikelns innehåll från boken (som alltså inte var speciellt rätt även i flera avseenden). Dock utan att källhänvisa. Och när jag föreslog chefredaktören (Mr Genberg) att de borde ta in en rättelse om diodmissförståndet i nästa nummer, blev jag istället idiotförklarad...🤔 Redigerad 18 Juni , 2023 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 18 Juni , 2023 Tro det eller ej, men jag har inga lediga motstånd ombord, men det finns en och annan diod som inte används. Nu upptäckte jag en annan sak med dessa av oss beskrivna ”förträffliga” relän. Jag provade faktiskt tre sådana som jag har ombord. Och ett av dessa fungerar som jag vill mellan ett AGM-batteri och ett ”ickeAGM”. Skiljereläerna skiljer sig åt i frågan om tillslags- och frånslagsspänning. Nu har jag inget variabelt nätaggregat ombord, dock batterier med litet olika spänningar, några tiondelar hit eller dit, och två av reläerna jag har ombord, det sämsta drar vid 12,7 volt, frånslagsspänningen kunde jag inte mäta upp. 4 timmar sedan skrev patrikflink: Har faktiskt märkt att BT relä inte slår ifrån så snabbt. Kan kanske ha med att mina batterier är friska och bra (AGM). Använder just detta relä mellan start och bog batteriet. Ser via AUX från Victron shunt att spänningen är hög länge, har satt AUX på bog batteriet (laddas via start batteriet). Sen blir det väl ramaskri, men älskar min huvudbrytare med 1, 2 eller 1+2. Ingen elektriskt som ska slå till och av för att ladda rätt, det enda som kan hända att jag får en kortslutning och glömmer, aldrig hänt än ska förtydligas. Det var väl ungefär det jag upplevde under gårdagens svettiga ”koppleriverksamhet” under durken… Då bryr jag mig inte om att kommentera 1,2, 1+2 brytaren…😇 3 timmar sedan skrev ChristerN: Noterade samma (fast på start/förbr-batterierna) och satte en diod på sense-ledningen. Kopplar ihop senare (delar av en sekund), kopplar isär tidigare (kanske 10 minuter jfrt med flera timmar om man har solladdning). Edit. Läser nu en gång till. Det är väl klart att både start- och bogis-batterierna håller hög spänning länge - och säkert samma. De har (ska) ju ingen belastning efter att man stängt av motorn. Nä, det är nog ingen sådan där jättebra precision på vid vilka spänningar relät skall dra respektive falla. Nu har detta sannolikt ingen betydelse i det sammanhang vi använder dessa, men om man händelsevis vill ha tillslag vid exakt 13,3 och avkoppling vid exakt 12,8 volt skall man nog leta efter en annan produkt. Jag återkommer när jag mätt upp de två skiljereläerna hemma på arbetsbänken, som jag inte längre behöver i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 18 Juni , 2023 Det finns ju redan en tråd med namnet ”Skiljerelä kasst”. Onödigt att skapa en ny. Så har jag mätt på två av BTs skiljerelä. 1 drar vid 12,1 volt, faller vid 10,5 volt. 2 drar vid 13,0 volt, faller vid 12,0 volt. Båda dessa satt i båten då den köptes, men litet oklart varför… ja det ena, vet nu inte vilket, satt kopplat efter en PVM regulator från en 50 wattspanel, nu finns det en MPPT regulator där och sedan direkt till batteri. Så jag skulle nog rekommendera er som har sådana skiljerelä att mäta vid vilka spänningar dessa drar respektive faller. Klart det är väl inte alla som har ett labaggregat. Men om det funkar, röda lysdioden lyser när generatorn laddar och om den slocknar när generatorn slutat ladda är det ju ok ändå, kan jag ju tycka. Huvudsaken är nu att batterierna blir isärkopplade när man stänger av motorn, eller en kort tid efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 156 Postad 19 Juni , 2023 Tack för rättelser om parralellkoppling av dioder. Kan inte skylla på att jag läst artikeln tyvärr. Vart okunskapen kom från vet jag inte. På en bil jag hade för länge sedan där en lite större billjud var monterad hade jag batterier enbart för ljudet. För att dessa batterier skulle laddas hade jag reläer som kopplade in dem när motorn gick. Precis som i våra båtar ville jag inte bli stående med dött startbatteri. En enkel lösning, med tändning på så kopplas batterierna ihop annars är de separerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser