Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
jonathan1

Volvo Penta 5.7 GXI startmotorn går ej

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en 5.7 GXI-G. Kört ca 10 ggr, startar alltid fint när den är kall men måste startas med gas i när den är varm.

Nu när vi skulle ut så startade vi motorn, upptäckte att något var strul med ena batteriet så vi stängde av. Bytte batterier och skulle starta igen. Motorn bubblade lite så jag la i neutral med gas. Men då vart det tyst.

När jag slår på tändningen så hör man bränslepumpen(?), sen när jag försöker starta så tickar den en gång lite tyst från motorn. Men den ”tickar” inte och när jag mäter på batteriet så verkar den inte dra startström.

Kollat växelreglaget, det sitter en microbrytare i för att känna av om växel i. Den verkar fungera. Sluter kretsen när man slår i neutral. Några idéer? Känns som sagt som om den inte ens försöker starta.

i EVC displayen står det NO FAULTS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått igång din motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick igång den nu. Knackade med en hammare på startmotorn, så det är den som är dålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det varit vatten i motorrummet?  Om svänghjulet doppar i vatten, och man startar motorn vispar startkransen runt vattnet i svänghjulskåpan och tränger in i startmotorn. Det brukar funka ett tag, men sedan lägger startmotorn av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...