Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Gäst Anders

Vilken båt har det bästa 6-metersskrovet?

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Tänker köpa en begagnad båt runt 6 meter. Tacksam för synpunkter på t ex dessa båtar: Ryds 600/620, Buster Magnum, Flipper 640, Yamarin 5910. Jag är ute efter en båt med suveräna sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet21 DC/cabin eller Nimbus21 DC (samma skrov)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt nöjd med skrovet på min Stingray 200CS. Mycket effektivt skrov som ger en hög toppfart och lagom V-vinkel som ger en bekväm framfart när vågorna blir lite högre. Se www.stingraypowerboats.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig finns bara en båt i 6 metersklassen och det är Flipper 640

(6,40 lång)

Mycket bränslesparande skrov, ca 11% besparing enligt inhämtad uppgift för länge sedan.

Jag kör min Flipper 640 med en 140HKR Suzuki 2 taktare och kör

lugnast och billigast i 30 knop vilket är en ganska skön fart över Ålands

hav. Ca 40 liter i timmen går det åt. Samma motor på annan båt ca 45 liter i timmen.

Hälsningar från ROSLAGEN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Troligen Yamarin 6110, 6420, 64 DC.

Jag menar vanliga båtar nu, inte racerbåtar.

 

Test: http://www.vibatagare.com/TEST/Yamarin_64_DC_DXNI-19354_.aspx

Video: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/pieni_64dc.wmv

 

Den lite mindre Yamarin 59 DC är inte så dum den heller, blev bäst i motvarande test för snäppet mindre DC i samma tidning.

Video: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/pieni_59dc.wmv

 

 

Har själv systerbåten Yamarin 5820/58BR och det har samma skrov som 59 DC.

Det är ett mycket bra skrov. Lättdrivet, hög stabil gång, trygg. Tål ganska grov sjö.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2007 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt välja en yamarin. Den har en fantastiska sjöegenskaper och är en underbar båt. Har själv en yamarin 6420 och har innan dess haft en yamarin 5820.

Enligt testet i vi båtägare nr. 6 2006 ? så finns det ingen båt som kan mäta sig med yamarinen den vinner överlägset.

Lycka till!!!

 

                 / Jessan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Draco 2000dc ligger bra till hands både gällande ekonomi och sjövärdighet.....finns inte många skrov som tar det underbara V formade skrovet i grov sjö.... min tar 0,85/l per distans i 22 kn ( max 28-30 kn)... med en simpel B20 130 AQ...

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på SeaMaster 210 sports en underbar sjöbåt med ett fantasktiskt skrov, går med både inombordare och utombordare.

Välkänd av alla som gillar åka lite fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Yamarin 6420 och numera Bella 620DC och jag håller inte med båttestarna. Båda skroven är jättebra men Bellan är lättare och går lättare genom vattnet. Dessutom klarar den vågor bättre än Yamarinen. Yamarinen å andra sidan är bättre i svängar (biter bättre) så att säga att någon av dem är överlägset bättre tror jag inte på.

Sen tycker ju jag personligen att Nimbus nya skrov utklassar både Bella och Yamarin, har aldrig åkt så stabilt som i dem men då är de ju lite större också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om Draco 2000 DC. Den är helt suverän även i ganska grov sjö. 2000 DC och HT har dock en tendens att överplana när man närmar sig 30 knop, det kan nog avhjälpas med ett power trim drev. Den ovanligare 2000 GT, som hade VP AQ170 som standard, har ett annat skrov som inte överplanar men som har mer markerad planingströskel och kräver lite mer motor för att komma till sin rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 575 ht går inte heller av för hackor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

draco 2000 dc bra i grov sjö? jag ahr själv haft en och den har måsvinge form inte v-botten vilket innebär att den slår nåt grymt i vattnet vid lite sjö,samma sak med flipper 640 den slår som man kör på bräder i vattnet,ska man ha en bra båt form i sjö så finns bara en grov v-form med ej utplanande vid sidor så den skär vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...