Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Tofriis

Skiljerelä kasst?

Rekommendera Poster

Har inte kikat närmare på eldragningarna i vår båt ännu, men det är rörigt och mycket gamla installationer kvar. Riva ut allt och göra nytt finns på vår lista. 

 

Nu till frågan. Precis när jag skulle stänga till båten idag hörde jag ett "knattrande" ljud. Det visade sig komma från skilljerelät, som verkade slå till och från några gånger i sekunden. Stängde av laddaren och då tystnade det. Slog på den igen och knattrandet fortsatte eller övergick till mer surrande. Mer han jag inte göra ikväll, så slog av laddaren och lämnade båten. Normal laddspänning på batterierna. Bara att köpa med ett nytt skiljerelä när jag ska upp till helgen igen eller kan det vara något annat fel? Tips mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ev. som ett spänningsavkännande relä, och att det slog till /kopplade ihop batteribankerna eftersom laddaren höjde spänningen. MEN, p.g.a. den extra belastningen dessa innebar så orkar inte laddaren hålla spänningen uppe, som därmed sjunker och reläet slår ifrån igen. Inte "fel" eller något som är trasigt egentligen alltså.

 

Däremot är inkopplingen kanske inte så lyckad. Du skriver inte vilken typ av relä det är, inte heller till vilken batteribank laddaren är kopplad (eller om den har separata utgångar för båda). Den informationen behövs innan det går att ge ett tydligt svar.

 

Om du har ett enkelt spänningsavkännande relä skall den avkännande sidan vara vänd mot motorbatteriet. Normalt är också att laddaren - om den bara har en utgång - är kopplad till förbrukarbanken. Då händer inte detta, så länge allt är helt.

Men om reläet är kopplat så det känner av förbrukarsidan istället, kommer det att hända. Fast då lär du inte få sammankoppling när motorn går. Det kan också vara ett relä som känner av båda sidor, men de är i allmänhet då så avancerade att de har tidsfördröjningar och står därför inte och "klapprar".

 

En annan anledning kan vara att laddaren är inkopplad på motorbanken. Är ju en tanke, ladda upp den först och låt sedan reläet dra och ladda sedan förbrukarbanken också. Men just i början ger det ofta detta "klapprande", vilket inte är nyttigt för reläets livslängd.

Bättre är då att:

1) Säkerställa att reläet är kopplat "rätt", dvs att det känner av motorbatterisidan.

2) Se till att laddaren är kopplad till förbrukarbanken

3) De (få) gånger man behöver ladda även motorbatteriet med laddare kan man manuellt parallellkoppla det med förbrukar via en startkabel mellan pluspolerna.

 

Men nu har jag spekulerat. Återkom med det som är frågetecken, kan hända du har andra prylar så mitt spekulerande är helt irrelevant.....

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Låter ev. som ett spänningsavkännande relä, och att det slog till /kopplade ihop batteribankerna eftersom laddaren höjde spänningen. MEN, p.g.a. den extra belastningen dessa innebar så orkar inte laddaren hålla spänningen uppe, som därmed sjunker och reläet slår ifrån igen. Inte "fel" eller något som är trasigt egentligen alltså.

 

Däremot är inkopplingen kanske inte så lyckad. Du skriver inte vilken typ av relä det är, inte heller till vilken batteribank laddaren är kopplad (eller om den har separata utgångar för båda). Den informationen behövs innan det går att ge ett tydligt svar.

 

Om du har ett enkelt spänningsavkännande relä skall den avkännande sidan vara vänd mot motorbatteriet. Normalt är också att laddaren - om den bara har en utgång - är kopplad till förbrukarbanken. Då händer inte detta, så länge allt är helt.

Men om reläet är kopplat så det känner av förbrukarsidan istället, kommer det att hända. Fast då lär du inte få sammankoppling när motorn går. Det kan också vara ett relä som känner av båda sidor, men de är i allmänhet då så avancerade att de har tidsfördröjningar och står därför inte och "klapprar".

 

En annan anledning kan vara att laddaren är inkopplad på motorbanken. Är ju en tanke, ladda upp den först och låt sedan reläet dra och ladda sedan förbrukarbanken också. Men just i början ger det ofta detta "klapprande", vilket inte är nyttigt för reläets livslängd.

Bättre är då att:

1) Säkerställa att reläet är kopplat "rätt", dvs att det känner av motorbatterisidan.

2) Se till att laddaren är kopplad till förbrukarbanken

3) De (få) gånger man behöver ladda även motorbatteriet med laddare kan man manuellt parallellkoppla det med förbrukar via en startkabel mellan pluspolerna.

 

Men nu har jag spekulerat. Återkom med det som är frågetecken, kan hända du har andra prylar så mitt spekulerande är helt irrelevant.....

Stort tack!! Får födjupa mig i frågorna är jag har "egentid" i båten till helgen. 

 

Det jag nu vet är att bara att reläet är kopplat till plus på startbatteri och till förbrukningsbanken.  Signalkablarna till reläet går till minus på startbatteriet och till generatorn (ej kontrollerat kontakt med generatorn). 

 

Bifogar bild på reläet. 

20230614_185532.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tofriis:

Signalkablarna till reläet går till minus på startbatteriet och till generatorn (ej kontrollerat kontakt med generatorn)

Ok, då är det ett "vanligt" relä styrt av generatorns laddlampeutgång, D+, och inte spänningsavkännande.

 

Då är det definitivt ett fel om det börjar dra/klappra när t ex laddaren är igång. För det skall bara dra när generatorn börjar ge ström eftersom den då (via inbyggda dioder/likriktare) skickar upp fältlindningsanslutningen (D+) till 12V, som får skiljereläet att dra.

 

Om det blir spänning på den annars har du något skumt fel....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev IngemarE:

Ok, då är det ett "vanligt" relä styrt av generatorns laddlampeutgång, D+, och inte spänningsavkännande.

 

Då är det definitivt ett fel om det börjar dra/klappra när t ex laddaren är igång. För det skall bara dra när generatorn börjar ge ström eftersom den då (via inbyggda dioder/likriktare) skickar upp fältlindningsanslutningen (D+) till 12V, som får skiljereläet att dra.

 

Om det blir spänning på den annars har du något skumt fel....

Tack igen! Återkommer på lördag 🌝

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att jag tar köper ett nytt skiljerelä på Biltema och tar med upp så får vi se om det behöver bytas. Läst här att folk verkar gilla deras skiljerelä. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Tofriis:

Tänker att jag tar köper ett nytt skiljerelä på Biltema och tar med upp så får vi se om det behöver bytas. Läst här att folk verkar gilla deras skiljerelä. 

Nej vänta lite med det.

Försök aldrig lösa ett problem genom att plocka bort något och bygg om bara för att du inte förstår dig på det som sitter där nu eller tror det är enklare och går fortare än att hitta ett ev. fel. Risken är att du bara döljer ett fel som verkligen skulle behöva hittas och åtgärdas, eller ännu värre, att ingenting fungerar som tänkt efter ombyggnaden. Ge det åtminstone lite felsökningstid !

 

Reläet i sig kan inte "fuskdra" för att det är något fel på reläet i sig. Felet ligger någon annanstans.

1. Kolla styrledningen och att den verkligen går till generatorns "D+".

2. Mät spänningen på denna styrledning (inkopplad till D+), med och utan laddaren inkopplad. Här skall inte vara någon spänning alls.

 

Eventuellt är inte styrledningen kopplad till D+ eller kanske inte ens till generatorn.

 

Hursomhelst skall du analysera den befintliga inkopplingen och förstå sambandet mellan ihopkoppling, laddning via laddare och felsymptomen. Att börja byta en komponent mitt i detta utan att ha kollat upp och förstått det felaktiga beteendet först, kan ställa till det ännu värre....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ska absolut analysera och felsöka. Köper med för att det är en timme att köra från båten. Förhoppningsvis kan jag sedan lämna tillbaks det... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tofriis:

Tänker att jag tar köper ett nytt skiljerelä på Biltema och tar med upp så får vi se om det behöver bytas. Läst här att folk verkar gilla deras skiljerelä. 

Jag kan stödja detta sätt att lösa problemet, men då måste du först koppla bort befintligt relä och tillse att generator gör det den skall.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej vänta lite med det.

Försök aldrig lösa ett problem genom att plocka bort något och bygg om bara för att du inte förstår dig på det som sitter där nu eller tror det är enklare och går fortare än att hitta ett ev. fel. Risken är att du bara döljer ett fel som verkligen skulle behöva hittas och åtgärdas, eller ännu värre, att ingenting fungerar som tänkt efter ombyggnaden. Ge det åtminstone lite felsökningstid !

 

Reläet i sig kan inte "fuskdra" för att det är något fel på reläet i sig. Felet ligger någon annanstans.

1. Kolla styrledningen och att den verkligen går till generatorns "D+".

2. Mät spänningen på denna styrledning (inkopplad till D+), med och utan laddaren inkopplad. Här skall inte vara någon spänning alls.

 

Eventuellt är inte styrledningen kopplad till D+ eller kanske inte ens till generatorn.

 

Hursomhelst skall du analysera den befintliga inkopplingen och förstå sambandet mellan ihopkoppling, laddning via laddare och felsymptomen. Att börja byta en komponent mitt i detta utan att ha kollat upp och förstått det felaktiga beteendet först, kan ställa till det ännu värre....

Jag kan ju även tycka att att du skall försöka att lösa grundproblemet enligt @IngemarE instruktion ovan.

1 timme sedan skrev Tofriis:

Jo, jag ska absolut analysera och felsöka. Köper med för att det är en timme att köra från båten. Förhoppningsvis kan jag sedan lämna tillbaks det... 

Det är väl kanske bäst.

Nu är jag ingen vindflöjel som vänder kappan efter vinden, jag brukar stå fast vid mina åsikter.

 

MEN jag känner precis igen ditt problem från min båt, men litet annorlunda, då det "någonstans" finns ett relä som klapprar varje gång solen kommer fram ur ett moln eller när den går i moln. I vintras hittade jag det relät... men jag har inte lyckats lista ut hur det är kopplat, då det är ett skiljerelä från Biltema och en solcellsregulator inblandade i den kretsen också.

 

Så jag känner nu skarpt för att riva ut "hela skiten" och börja om från början...

 

Det fick sin kulmen förra helgen då jag startat kylskåpet i båten hemifrån via larmets reläutgång, och finner vid framkomst till båten att kylskåpet inte har startat, likasom att länspumparna inte hade startat under veckan innan. Dessutom var de förinställda kanalerna på radion borta. Ingen musik bara brus och vatten upp till oljetråget, maten fick ligga kvar i kylväskan.

 

Det visade sig att mitt reservbatteri skulle sköta om allting som inte var kopplat över huvudströmbrytarna, detta gav väl omkring 0,2 volt, alltså var det kast. Vid närmare arkeologiska utgrävningar i de kopplingar båtens två tidigare ägare (vilka båda var elektriker) finner jag att nämnda relä, ytterligare ett vanligt relä och en del kablar i olika färger som jag inte kunde lista ut vart och varför dom gick... Jo en av dessa går till signalhornets minusanslutning...  Men jag anar... Så nu kommer den stora avbitartången fram, och ett skiljerelä från Biltema kopplas mellan startbatteriet och reservbatteriet. Ett likadant finns mellan startbatteriet och förbrukarbanken.

Och varför finns det ett reservbatteri...? (alltså tre batterigrupper) och varning för båtar vars tidigare ägare varit elektriker, som dessutom sannolikt har haft en del olika idéer om hur elsystem skall vara utformade. Kanske dom en gång hade varit elingenjörer hos Citroën, där man utformar suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar... (eller iallafall, gjorde man så innan Peugeot tog över och EU anpassade cittrorna till tråkiga vardagsbilar).

 

Nytt reservbatteri är inköpt, och det finns redan ett nytt skiljerelä liggandes i båten.

 

Men sens moral, eller vad det heter, och följ Ingemars anvisningar och kolla hur grejerna är inkopplade, innan du själv skapar ett nytt spännande elproblem.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger även på min lista att göra det, slita ut allt gammalt och göra om!

20220411_171117.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tofriis:

Ligger även på min lista att göra det, slita ut allt gammalt och göra om!

20220411_171117.jpg

Det ser ju snyggt och välordnat ut!😝

 

(beroende på vad man jämför det med)

 

 

IMG_20210128_145618.thumb.jpg.3d384ff188fc694983b0ccac503a13a0.jpg.96a16f9506c12b55cee4815e6d51c221.jpg

 

2021 på våren tror jag det var, så sanerade jag en del i båtens elsystem. Så här såg det ut efter första saneringen.

Högen med kablar och grejer till vänster i bild är det som togs bort den gången.

 

Efter detta, i vintras så fyllde jag en plastkasse med kablar, allt från 6 meter till korta stumpar som inte ledde någonstans (nästan allting fungerade efteråt).

Och jag vet att det finns fler kablar och några dubbelrelän som jag inte riktigt har lyckats lista ut vart dom är kopplade.

 

Sedan kan jag ju i ärlighetens namn berätta att en del nya grejer tillkommit, bland annat en spänningsvakt som stänger av kylbox och kylskåp om spänningen blir för låg.

 

Kablarna som försvinner uppåt till höger i bild går upp till yttre styrplats och till radarbågen, samt några till belysning inne i hytten.

 

Laddaren som heter Zafir, har förstört minst två bilstereoapparater. Nuvarande två bilstereor har fått försörjning via likriktare och en spänningsstabilisator som ger 12,0 volt absolut ren likspänning ut. Det kanske hade varit bättre att byta ut laddaren. men sannolikt kan de andra Ctekladdarna lämna i från sig oönskade spänningar som kan vara pulsformad.

 

Grenkontakter i landströmsystemet har antingen tagits bort eller hängts upp på ett bättre sätt.

 

Detta bara vid elcentralen ombord, sedan har jag ett riktigt välfyllt ormbo under instrumentpanelerna.

 

Så jag får väl se om jag efter pensioneringen fortfarande kan krypa runt i båtens dolda utrymmen och rappa ur mer kabel och ta bort onödiga installationer.

 

IMG_20210128_172916.thumb.jpg.4a0f6264ec6deb418c5827b0e916477a.jpg.30a62b5a195665675383221dc374535c.jpg

 

Här är några bortplockade saker, som har kunnat, eller skall återanvändas i nya suspekta  koppleriverksamheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite återkoppling... 

När jag komm upp för ett par timmar sedan försökte jag se om felet kvarstod, men inget knattrande från reläet varken med laddare på eller av, motor igång eller ej. Skönt att det verkar funka, men störande att inte kunna felsöka och hitta felet. 

 

Har iaf kopplat loss reläet, smygit ledningar, mätt spänningar mm och har nu lite bättre koll. 

 

Reläet är rätt kopplat med styrsignal från generator D+ och motorbatteri minus. Det sluter som det ska när jag startar motorn. Ingen spänning på kabeln från D+ varken med laddare igång eller ej när motorn inte går. 

 

Laddaren har två utgångar kopplade till startbatteri respektive förbrukningsbanken. 

 

Allt avseende detta verkar alltså fungera, men nu när jag förstår hur reläet är kopplat är felet med klapprande relä med motor stopp än mer obegripligt. Det måste ju varit någon sorts spänning på kabeln från D+. Får nuntrollera kabeln ytterligare... 

 

Enda felet jag hittat nu är att jag inte har någon laddspänning ut från solcellens regulator. Ca 20V in från solcellen, men ingen ut från regulatorn. Ska läsa mer om hur regulatorn NAPS NC5 ska funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Tofriis:

Lite återkoppling... 

När jag komm upp för ett par timmar sedan försökte jag se om felet kvarstod, men inget knattrande från reläet varken med laddare på eller av, motor igång eller ej. Skönt att det verkar funka, men störande att inte kunna felsöka och hitta felet. 

 

Har iaf kopplat loss reläet, smygit ledningar, mätt spänningar mm och har nu lite bättre koll. 

 

Reläet är rätt kopplat med styrsignal från generator D+ och motorbatteri minus. Det sluter som det ska när jag startar motorn. Ingen spänning på kabeln från D+ varken med laddare igång eller ej när motorn inte går. 

 

Laddaren har två utgångar kopplade till startbatteri respektive förbrukningsbanken. 

 

Allt avseende detta verkar alltså fungera, men nu när jag förstår hur reläet är kopplat är felet med klapprande relä med motor stopp än mer obegripligt. Det måste ju varit någon sorts spänning på kabeln från D+. Får nuntrollera kabeln ytterligare... 

 

Enda felet jag hittat nu är att jag inte har någon laddspänning ut från solcellens regulator. Ca 20V in från solcellen, men ingen ut från regulatorn. Ska läsa mer om hur regulatorn NAPS NC5 ska funka. 

Har du mätt spänningen mellan D+ och minus med motorn igång? Spänningen måsta vara över 13,3 volt för att skiljerelät skall dra.

 

När det gäler regulatorer kan dessa ”stanna” alltså bil inaktiva. Man sätter i gång dem genom att koppla bort paneler och batteri, sedan kopplar man först in batteriet, väntar en liten stund och ser att en eventuell display kommer igång, och/eller någon lysdiod lyser som indikerar att den är igång men att laddning inte sker. Sedan kopplar man in panelen, då skall felindikationen slockna efter 5-10 sekunder ungefär.


Sedan brukar de flesta elfelen ombord bero på kontaktproblem.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du mätt spänningen mellan D+ och minus med motorn igång? Spänningen måsta vara över 13,3 volt för att skiljerelät skall dra.

 

Ska mäta spänningen mer noggrant imorgon, den "flaxade" lite vid mätning men osäker på om det var jag som hade dålig kontakt med multimetern. Tänker att det inte kan vara något annat fel än glapp eller dålig kontakt på kabeln från D+. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du mätt spänningen mellan D+ och minus med motorn igång? Spänningen måsta vara över 13,3 volt för att skiljerelät skall dra

Nej, @Georg_Ohm, TS har ju visat sig ha ett vanligt standardrelä för 12V. Det drar redan vid 8-10V och bara via styrsignalen, inte beroende på exakt spänningsnivå. Det finns inget spänningsavkännande skiljerelä (som jag också dock först trodde) i TS installation !

Du måste läsa allt i tråden innan du svarar, annars blir det snurrigt.... 😉

 

9 timmar sedan skrev Tofriis:

Tänker att det inte kan vara något annat fel än glapp eller dålig kontakt på kabeln från D+

"Okontakt"  är det nog inte eftersom det drog/klapprade när motorn var avstängd. För om generatorn är ok (vilket den ju verkar vara) skall utgången D+ då ligga till 0V (ganska lågohmigt dessutom, eftersom den hålls ner av generatorns fältlindning) .

Snarare finns det någon överledning/glappig kortslutning till en plusförande ledare någonstans. Något fel har alltså gjort att denna ledning som går mellan D+ och reläet fått spänning - någonstans ifrån. Men irriterande att felet nu tagit paus.....

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte så himla lätt att hänga i alla diskussioner hela tiden.

Sedan var väl min hjärna inställd på Biltemas skiljerelä som jag kopplad med hela eftermiddagen.

 

Pratar vi nu om att vanligt standardrelä vars manöverspole kopplat på D+ och B-?
 

DB4196AC-1B95-4A64-88B0-5DA3C039D59A.thumb.jpeg.bf4c473f1f3f6051da97e3c70884902a.jpeg

 

Så här…?

 

Kan det verkligen fungera?

Tänker jag fel, när jag säger att det relät drar samtidigt som laddningslampan lyser?

-om det nu inte är ett brytande relä… men det blir ju fel ändå, då måsta man isåfall koppla in ett relä till.

 

 

Hur skulle det bli om man istället kopplar reläts 85 och 86 på D+ och B+..?
När laddningslampan lyser får reläspolen plus från två håll och och då drar den inte. När generatorn laddar bli D+ negativ, eller iallafall nästan negativ, då borde relät dra och koppla ihop batteribankerna.

 

D+ är ju i princip samma som anslutningen nummer 15 på tändningslåset.

Jag vill minnas att har gjort en sådan koppling för aut.halvljus på en av mina gamla bilar, den som är byggd 1968…  fast jag hade nog ett till relä på något vis… 

 

Fast jag skriver det igen, oavsett om jag hänger med i diskussionen eller ej, klapprande relän kan bero på att dess manöverspole matas med varierande spänning, så att det ömsom drar och ömsom faller.

Det relät (som jag kopplade bort igår) betedde sig så, när det var klart till halvklart på himlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det verkligen fungera?

Tänker jag fel, när jag säger att det relät drar samtidigt som laddningslampan lyser?

-om det nu inte är ett brytande relä… men det blir ju fel ändå, då måsta man isåfall koppla in ett relä till.

Ja, det är så det är kopplat. Och visst fungerar det. Du hade väl båt innan spänningsavkännande reläena var vanliga, och då var det ju "vanliga" reläer styrda av laddlampeutgången som var det absolut vanligaste. Minns du inte det ?

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

D+ är ju i princip samma som anslutningen nummer 15 på tändningslåset.

Jag vill minnas att har gjort en sådan koppling för aut.halvljus på en av mina gamla bilar, den som är byggd 1968…  fast jag hade nog ett till relä på något vis…

Nej, D+ är inte alls samma som KL15 !

 

Ja, och du tänker fel. Reläet drar när laddlampan inte lyser. För laddlampan är kopplad med sin andra sida till "plus vid tändning till", populärt kallad KL15 i fordonskretsar. Den lyser alltså när det är 0V på D+ och tändningen är på. Så är det innan generatorn kommer igång och laddar.

Att det är 0V beror på att generatorns fältlindning ligger mellan D+ och minus/hölje/jord (via regulatorn). Den är i princip detsamma som lite koppartråd när generatorn inte snurrar, och det är då nära 0V trots laddlampans ström.

Men strömmen genom laddlampan och fältlindningen har också en annan funktion, nämligen att magnetisera så generatorn kan starta. Och när den gör det, kommer interna dioder att säkerställa att fältlindningen får ström genom att de skickar (likriktad) 12V till dess plussida. Som ju råkar vara D+.

 

Och då slocknar lampan, eftersom den då får plus på båda sidor: Dels "tändning till" på ena sidan, dels plus från generatorn själv på andra sidan. Och skiljereläet drar, eftersom det nu är plusspänning på D+.

Sannolikt var ditt automatiska halvljusrelä kopplat precis likadant. Så kopplade jag mina varselljus på min gamla Ford Consul -72 i alla fall....

 

bild.png.d9230994a2219b9cc483ef6f8f743200.png

Slut på lektionen.... 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, det är så det är kopplat. Och visst fungerar det. Du hade väl båt innan spänningsavkännande reläena var vanliga, och då var det ju "vanliga" reläer styrda av laddlampeutgången som var det absolut vanligaste. Minns du inte det ?

 

Nej, D+ är inte alls samma som KL15 !

 

Ja, och du tänker fel. Reläet drar när laddlampan inte lyser. För laddlampan är kopplad med sin andra sida till "plus vid tändning till", populärt kallad KL15 i fordonskretsar. Den lyser alltså när det är 0V på D+ och tändningen är på. Så är det innan generatorn kommer igång och laddar.

Att det är 0V beror på att generatorns fältlindning ligger mellan D+ och minus/hölje/jord (via regulatorn). Den är i princip detsamma som lite koppartråd när generatorn inte snurrar, och det är då nära 0V trots laddlampans ström.

Men strömmen genom laddlampan och fältlindningen har också en annan funktion, nämligen att magnetisera så generatorn kan starta. Och när den gör det, kommer interna dioder att säkerställa att fältlindningen får ström genom att de skickar (likriktad) 12V till dess plussida. Som ju råkar vara D+.

 

Och då slocknar lampan, eftersom den då får plus på båda sidor: Dels "tändning till" på ena sidan, dels plus från generatorn själv på andra sidan. Och skiljereläet drar, eftersom det nu är plusspänning på D+.

Sannolikt var ditt automatiska halvljusrelä kopplat precis likadant. Så kopplade jag mina varselljus på min gamla Ford Consul -72 i alla fall....

 

bild.png.d9230994a2219b9cc483ef6f8f743200.png

Slut på lektionen.... 😉

 

Ja det är lätt att tänka fel här. 
I tidigare båtar har jag haft dubbeldiod, en stor blå box med kylflänsar, med en viss marinmotorfirmas namn på.

Man jag får köra detta genom hjärnvindligarna runt hippocampus en gång till.

 

Men nu funkar det med ett annat BT skiljerelä.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BD0DA979-BD07-4E9B-AB0D-0A1B2AFA6A6D.thumb.jpeg.edcf50fb07998724e05f815694098951.jpeg

 

Sutars/Skyllermarks föreslår ovanstående.

Det var kanske där jag lurade mig själv, men bättre med D+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

BD0DA979-BD07-4E9B-AB0D-0A1B2AFA6A6D.thumb.jpeg.edcf50fb07998724e05f815694098951.jpeg

 

Sutars/Skyllermarks föreslår ovanstående.

Det var kanske där jag lurade mig själv, men bättre med D+.

Och Sutars/Skyllermarks skall man lyssna på med ett ytterst kritiskt öra - om man skall lyssna alls - då de lyckats skapa sig ett namn/rykte som vara de som kan det bäst, men i praktiken snarast bara vara bäst på att skinna stackars båtägare på pengar med sina ibland till religion gränsande "sanningar" och ideer....

 

Om man kopplar reläet så det styrs av tändningen, kommer det vara draget när motorn startas. Risken är därmed mycket stor att det rusar en väldig massa ström genom reläet från förbrukarbanken för att skjuta till när startbatteriet säckar lite under den kraftiga belastning som startmotorn utgör. Reläet klarar det kanske ett tag, men det är ström som vida kan överstiga dess max och det kommer fara illa.  Skyllermarks har heller inte säkringar inritade på sin inkopplingsanvisning (vilket alltid bör finnas), kanske för att dessa då skulle riskera att gå sönder om man kopplar in reläet så det blir styrt av tändningen.

Avrådes alltså med bestämdhet att koppla in ett skiljerelä styrt av "tändning till" !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era inlägg och er kunskap, ska läsa närmare och försöka förstå under veckan. Inte hittat några konstigheter på kabeln mellan reläet och D+, får län invänta att felet återuppstår. 

 

En fråga till, jag köpte ju med mig ett sånt där sänningsavkännande relä från BT som jag nu tänkte lämna tillbaka. Vad är fördelen med detta moderna relä jämfört med mitt omoderna? Borde jag byta ändå? 

 

Istället för elarbete har jag ägnat dagen åt att slutföra monteringen av ankarspelet. Tyckte jag tog i med storleken på plastlåda där jag tänkte att blyade linan skulle finna sig tillrätta, men den blev överfull. Bytt till större låda och monterat en plastskiva från den gamla lådan som ska styra linan. Ingen snygg installation men nu fungerar det. Större delen av dagen alltså spenderad i det trånga obekväma utrymmet under sittbrunnen. Städning kvar... 

20230618_164844.jpg

Redigerad av Tofriis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tofriis:

En fråga till, jag köpte ju med mig ett sånt där sänningsavkännande relä från BT som jag nu tänkte lämna tillbaka. Vad är fördelen med detta moderna relä jämfört med mitt omoderna? Borde jag byta ändå?

Egentligen bara att det är enklare att koppla in, i synnerhet OM man t ex har en modern generator med en digital utgång för laddlampan. Då fungerar inte D+ på samma sätt och det går inte koppla in ett relä likadant.

 

Dvs har man redan ett relä som fungerar så ser jag ingen anledning att byta. Det är dessutom elektronik i det spänningsavkännande som kan gå sönder, vara oexakt o.s.v.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Tofriis:

Tack för era inlägg och er kunskap, ska läsa närmare och försöka förstå under veckan. Inte hittat några konstigheter på kabeln mellan reläet och D+, får län invänta att felet återuppstår. 

 

En fråga till, jag köpte ju med mig ett sånt där sänningsavkännande relä från BT som jag nu tänkte lämna tillbaka. Vad är fördelen med detta moderna relä jämfört med mitt omoderna? Borde jag byta ändå? 

 

Istället för elarbete har jag ägnat dagen åt att slutföra monteringen av ankarspelet. Tyckte jag tog i med storleken på plastlåda där jag tänkte att blyade linan skulle finna sig tillrätta, men den blev överfull. Bytt till större låda och monterat en plastskiva från den gamla lådan som ska styra linan. Ingen snygg installation men nu fungerar det. Större delen av dagen alltså spenderad i det trånga obekväma utrymmet under sittbrunnen. Städning kvar... 

20230618_164844.jpg

Förutom reäln och sådant…

 

Se till att ordna med en dränering i plastlådan, ankarlinan är rätt så blöt när den kommer upp.

Någon form av ventilation är bra också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...