Gå till innehåll
lördag 14 september 2024
Theinzo

Propell olika storlekar

Rekommendera Poster

Hej, jag håller på att byta propell på min Johnson 70 tvåtaktare och den som satt på var det storlek 14x17. Nån kunnig hade påpekat att det är för stort för motorn och att den borde vara en propell i storlek 13x15. Jag tvekar lite för att ändra storlek från den som var på. Vad tipsar ni? Är det rätt att ändra storlek eller ska jag ha samma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?
 

Oftast räcker det med att ändra stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Theinzo:

Det är ryds.

Är det en sån här? 😋

 

image.png.33e628177c1e76da4a4d78dc417e2009.png

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-14 vid 21:46 skrev Theinzo:

Hej, jag håller på att byta propell på min Johnson 70 tvåtaktare och den som satt på var det storlek 14x17. Nån kunnig hade påpekat att det är för stort för motorn och att den borde vara en propell i storlek 13x15. Jag tvekar lite för att ändra storlek från den som var på. Vad tipsar ni? Är det rätt att ändra storlek eller ska jag ha samma?

Varför ska du byta? Kommer inte motorn upp i rekommenderat maxvarvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det gör det inte och inte hastigheten heller. Men jag måste byta till en ny propeller ändå eftersom den som satt på blev sned. Det jag vill veta är om det blir bättre av att byta till mindre eller ska jag ha detsamma. Den gör ändå 27 knot men den ska ju kunna gå upp till 35.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Theinzo:

Nej det gör det inte och inte hastigheten heller. Men jag måste byta till en ny propeller ändå eftersom den som satt på blev sned. Det jag vill veta är om det blir bättre av att byta till mindre eller ska jag ha detsamma. Den gör ändå 27 knot men den ska ju kunna gå upp till 35.

Menar du att nuvarande propeller är skadad efter grundstötning?

Isåfall är det viktigt att du tar reda på att ingenting annat än propellern är skadad.

Ta reda på om propelleraxeln är krokig och om det kommit in vatten i växelhuset eller om du ser några sprickor eller liknade i växelhuset.

 

Och om det blir bättre eller inte med byte av propeller är omöjligt att säga, speciellt när du inte har talat om vad det är för båt du har, vi vet at dt är en Ryds, precis som på bilden jag bifogade några inlägg upp i tråden, men det finns andra modeller tillverkade av Ryds.

 

Edit.

Ok, nu vet vi iallafall vad du har för båt.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört på sten och en bit av propellern gick av. Ingen annan skadad har uppstått och allt funkar som det ska när jag testade den med kompisen propell. Jag får nog test låna några propell och testa helt enkelt. Tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...