Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
perraiskogen

Värdering hydraulisk styrning..

Rekommendera Poster

Kanse fel avdelning, men hoppas någon kan hjälpa mig att ge ett ungefärligt värde på denna styrning som syns på bilderna.

Har setat i en stålbåt på ca 7,5x2 5 meter.

Är en  Seastar. Tippar på slagläge ca 30 cm.

Komplett med ratt,pump, slangar osv. 

20230614_100445.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt från några hundringar till tusenlappar, med den informationen du gett.

Allt beror på hur gamla grejorna är, i vilket skick dom är och modell(hur kraftig den är)  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är i fullt fungerande skick. Ålder vet jag inte. Ska se om jag hittar några mera märkningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt fungerande skick är väl en bra utfästelse, men som @Wildeside skriver säger det inte mycket av det som en köpare vill veta. "Fungerande" är också ett ganska relativt begrepp. En rattpump kan vara ganska sliten och fortfarande - i viss mån - "fungera".

För att kanske vara upprepande så är modell och typbeteckning på cylinder och inte minst rattpumpen helt avgörande för intresset. Längden på slangarna likaså, samt tydliga bilder på kopplingar o.s.v.

Åldern och historiken är viktig, eftersom redan att plocka bort en fungerande hydraulstyrning från en båt känns lite misstänkt och kräver en riktigt bra och hållbar förklaring.

Jag hade nog aldrig betalat över tusenlappen för en enklare, begagnad hydraulstyrning som denna, även med full koll på alla beteckningar och i gott skick. Och utan dem och med den beskrivning du hittills givit (och den dåliga bilden där inte ens rattpumpen syns) så handlar det högst några hundra som reservdelar.

Men ingår träratten ?  Även om det verkar fattas några pluggar i den så kan du nog få lika mycket för den på t ex Tradera som för resten av styrningen 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att denna är upplockad, var att jag skulke renovera båten och sen plocka i det igen. Men blev mer jobb än jag räknat med, så nu säljer jag den i delar och skrotar skrovet. 

20230615_085010.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Femhundra för styrningen och femhundra för ratten… om du kan ge ratten en eminens kan du säker få en tusenlapp för bara den. Tradera tycks vara välfyllt av lättlurade människor som vill göra fynd… ja med tanke på slutpriserna på diverse marint skrot.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...