Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
missblue

Solpanel laddning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har två solpaneler på totalt 105 W som är anslutna till en regulator typ Victron MPPT 75 L 15. Har även battmeter för kontroll av

batterierna och laddningen. När jag laddar från land, motor och vindgenerator så kan jag läsa av detta på battmetern. Men laddningen

från solpanelerna visas inte. Följande värde visas på regulatorn: Pv, laddning från panelerna 18,83 V, Load 13,72 V(ingen kabel ansluten),

batteriansluttning 12,13 V.Battmetern visar 12,18 V. Någon som känner till Victrons regulator? Odelco som är distributör kan eller vill inte

svara utan hänvisar till deras återförsäljare och en länk till manualen.

Redigerad av missblue

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat panelerna/regulatorn?

Allt ska ju sitta på "load"-sidan av Battmetern och inte på batteri-sidan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en Victron Smart Solar MPPT 75/15 du har med Bluetooth-anslutning? Eller är det en (äldre?) variant med display eftersom du skriver att "värde visas på regulatorn"?

Om det är en Bluetooth-ansluten laddare och du pratar med den via appen, har du konfigurerat den för din batterityp? Och slagit på laddningen av batterierna, man kan råka stänga av laddning i menyerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Load är till för förbrukare man vill ha anslutna, batterierna ska sitta på BATT, annars blir det ingen laddning av dom.

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev ChristerN:

27 minuter sedan skrev ABC:

Load är till för förbrukare man vill ha anslutna, batterierna ska sitta på BATT, annars blir det ingen laddning av dom.

Till alla ”batteritankmätare” jag känner till (Battman BM1, Victron) finns det en shunt som kopplas på batteriets minuspol.

All ström som går in i batteriet eller ut ur detta skall gå genom shunten.

Om nu solcellsregulatorns minuskabel är ansluten direkt på minuspolen så känner inte instrumentet av denna, och då syns ju det nu inte att det den laddar på displayen.

Alltså inga kablar på minuspolen, bara anslutningen till shunten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev ABC:

Frågan som ställdes var ju varför inte solcellsladdningen syntes på Battmetern när alla andra laddningar syntes.

Enkelt svar är att det troligaste är att regulatorn är felkopplad och förmodligen genom att regulatorn sitter direkt mot batteriet och inte via shunten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Frågan som ställdes var ju varför inte solcellsladdningen syntes på Battmetern när alla andra laddningar syntes.

Oj, jag läste snabbt och såg Load och tänkte på solcellsladdaren. Där ska nog inte batterierna sitta, därav mitt svar...

Men antingen ger solcellen inte något nämnvärt bidrag och spänningen stannar på 12.13V på batteriet även om Load (på regulatorn!) visar 13.7V. Eller så är något felkopplat (enligt ovan) eller felkonfigurerat i regulatorn t.ex är avslagen eller fel bulkspänning angivet, etc.

TS: Vad tycker solcellsaddaren att den laddar med för ström? Och battmetern? Slå av alla förbrukare när du kollar battmetern om du inte vet att du har ett större bidrag från solcellen. Motorladdning och landströmsladdare ger så mycket mer ström att det kvittar om du har på förbrukare när du kollar, du ser ändå att dom laddar. Men solcellen ger betydligt mindre så en kyl och lite annat kan snabbt ta hand om den strömmen så så att den inte passerar via battmetern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev ABC:

Är det en Victron Smart Solar MPPT 75/15 du har med Bluetooth-anslutning? Eller är det en (äldre?) variant med display eftersom du skriver att "värde visas på regulatorn"?

Om det är en Bluetooth-ansluten laddare och du pratar med den via appen, har du konfigurerat den för din batterityp? Och slagit på laddningen av batterierna, man kan råka stänga av laddning i menyerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Regulatorn har ingen display. Värdena som jag anger är uppmätta med multimeter. Alla anlsutningar på regulatorn är enligt manualen. Batterianslutning på "Batt", laddning från panelerna på "Pv". Är lite osäker på konfigureringen. Ska kolla den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev missblue:

Regulatorn har ingen display. Värdena som jag anger är uppmätta med multimeter. Alla anlsutningar på regulatorn är enligt manualen. Batterianslutning på "Batt", laddning från panelerna på "Pv". Är lite osäker på konfigureringen. Ska kolla den.

Och när du skriver "Batterianslutningen på Batt" så tycker jag du berättar, precis som jag tidigare skrivit, vad som är felet. Regulatorns minuskabel mot batteriet går inte via shunten.

(Tänk så här.

I dörren till en biosalong, vi kan kalla det shunten, sitter en liten "gubbe" och räknar besökare (elektroner) som går in i och ut ur biosalongen (batteriet). Hans uppgift är att hålla koll så att biosalongen (batteriet) aldrig blir för full och att redovisa hur många besökare man har för tillfället (status på laddningen). Sen kommer det klagomål på att biosalongen har ganska ont om platser och det tar lång tid att hitta en plats (långsam laddning) trots att gubbens räkningar visar att det ska vara gott om plats. Det visar sig då att en del besökare (elektroner) kommer in via en ingång som inte går förbi gubben (shunten) och därmed aldrig blir räknade. Då har ju gubbens jobb alltid visat fel!)

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...