babayako 3 Postad 14 Juni , 2023 Halloj, Vi upptäckte starkare vibrationer och ljud än vanligt från drivaxeln och axeltätningen. Droppade också in vatten(väldigt lite). Fyllde på med fett och det blev bättre, när det kommer till vattenläckage. Men kändes som att allt fett försvann snabbt 🤔 Vi funderar lite på vad vi behöver göra, kontrollera osv. Då vi inte har så stor erfarenhet av just detta, men är ganska trygga när det kommer till reparation. Iom att den nästan vobblar lite, kan det ha att göra med motorn. Tex om den behöver riktas? Uppskattar alla tips, tack! IMG_1912_3.mov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 14 Juni , 2023 Finns ju några felmöjligheter. Har det nyligen blivit vibrationer? Om inte så kan det mycket väl vara motorkuddarna som med tiden satt sig. Då är det troligt att inte motor och backslag nu ligger i linje med propelleraxeln. När riktade/linjerade du senast? Hur är det med stävlagret. Glappar det mot axeln? Är alla motorkuddar hela? Har det kommit plötsligt, kan propellern vara skadad, med kraftig obalans som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 14 Juni , 2023 Vad är det som sitter mellan lagringen/tätningen och skrovsidorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 14 Juni , 2023 Det sitter en slags stödkudde under tätningen, den är i trä. Gissar att det är den du menar. Ang det lilla kastet/vibrationerna så är det nytt för denna säsong. Vi sjösatte nyligen och hade inte alls samma volym på ljud eller vibration när vi torrsatte förra hösten. Motorkuddarna är hela om än lite slitna. Köpte båten förra sommaren, så vi har inte riktar/linjerat. Hörde inget om det från förra ägaren. Däremot hade han kvitton på en ”motorrenovering” från 2020. Vet inte men gissar ju att den lyftes ur då. Ska kika på stävlagret. Men såg mest ut som att själva axeltätningen rörde på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 14 Juni , 2023 Hemsnickrad med trästöd för lagret. Sliter garanterat mer på tätningen och glidlagret inuti. Börja du med att köpa nya motorkuddar, av rätt höjd. För höga, så går det inte att linjera. Sen ska du linjera backslag och motor exakt mot axeln. Byt samtidigt packboxar i axeltätningen. Det ska var rostfria fjädrar i packboxarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 14 Juni , 2023 Att låsa fast stödlagret med träklossar förstör hela tanken med flexibel lagring. Lagret skall flexa för att ta upp vibrationerna från motorn. Motorn står på gummikuddar och axelröret sitter fast monterat i skrovet, någonting måste ta hand om rörelseskillnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 14 Juni , 2023 Okej! Så träklossen under är alltså inte en bra idé? Vilken av de tidigare ägarna som nu gjort det. Ska prova ta bort den och se vad som händer. Beroende på hur de lagt fast den såklart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 14 Juni , 2023 Hur har båten varit pallad under vintern? Fel pallning påverkar linjering mellan motor och axel, dock vanligast på långa träbåtar. Jag skruvar alltid isär axel och motor på vintern för att kolla att ingen brytning uppstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Och kontrollerar efter ett antal dagar i sjön? Låter seriöst. Så det TS ska göra är först att kontrollera skicket på motorkuddarna och därefter linjera. En i båtklubben hade köpt båt denna vintern. Sjösatte och fick liknande problem som dig. Alla fyra kuddarna har gått av, motorn bara låg löst på dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 15 Juni , 2023 Tack för alla tips! Ska gå igenom allt under helgen. Hittade motorkuddar hos https://ellebogen.com/en/engine-mount-kit-100-100/ Packboxen/axeltätningen måste jag nog plocka isär. Har ingen direkt koll på vad som finns där eller vad som behöver repareras/förnyas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Kolla höjden noga på motorkuddarna, kan inte vara högre än de du har. Möjligen har de sjunkit ihop något. Justerar höjden med brickor, eller muttrar på fästskruvarna. Typ tre packboxar i lagret. Observera noga hur de är vända. Glidlagret inuti ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) 20 minuter sedan skrev Hybro: Kolla höjden noga på motorkuddarna, kan inte vara högre än de du har. Möjligen har de sjunkit ihop något. Justerar höjden med brickor, eller muttrar på fästskruvarna. Typ tre packboxar i lagret. Observera noga hur de är vända. Glidlagret inuti ska. Nja, bara förutsatt att det verkligen är en tätning med packboxar och inte en klassisk med talgsnöre. En sådan hade vi på vår A25:a.... Däremot håller jag helt med om att linjera och justera motorn, och att träklossar för att fixera tätningen är helt feltänk. Tyder dock på att tidigare ägare haft liknande problem och mer försökt åtgärda symptomen än orsaken. I värsta fall är axeln krokig, men kan även som sagt vara rejält glapp i cutlesslagret (lagringen framför propellern där axeln kommer ut från båten). Ett rätt bra sätt att justera är att lossa axelflänsen från backslagsflänsen. Nu syns det inte på bilden hur det ser ut (A25 har ju funnits med många olika motorer och backslag, samt att många hunnit få en nyare). Men är det klassisk lösning med klämkoppling och fläns, så lossa dessa. Med flänsarna särade en aning så de inte har kontakt med varandra skall de vara helt parallella, dvs man skall ha exakt lika stor springa runt om när man kollar med ett bladmått. Helst inom någon tiondel. En skillnad/vinkelfel kan justeras på motortassarnas skruvar, ibland fästskruvarna (om det är en sidledsförskjutning som behöver kompenseras). Allt detta kan/bör göras (i alla fall slutjusteras) med båten i sjön, då uppallning på land i vissa punkter ibland kan rucka geometrin i skrovet en aning. Men som redan nämnts - kolla att tassarna är hela så inte hela motorn dansar runt när den belastas och driver axeln. För då hjälper ju ingen injustering i världen. Edit: När det gäller motortassar är det inte bara höjden som är viktig. Gummits hårdhet är väsentligt för vibrationsdämpningen, och höjdmässigt rätt tassar men fel hårdhet och utförande kan ge hemska stomoljud på t ex tomgång. Har själv fått erfara det den hårda vägen. Därför är tassarna ofta anpassade att fungera med vissa motormodeller. Storleken/höjden är givetvis viktig (annars passar det ju inte alls) men - om du nu tänker att du behöver byta dem - bör man också säkerställa att de fungerar med motorns egenresonanser o.s.v. Edit2: Kolla också om axeln är krokig. En enkel indikation kan du få genom att tejpa en penna eller nå't mot skrovet precis där axeln går in i tätningen så den nästan vidrör axeln. Snurra sedan axeln för hand på backslagsflänsen och se att avståndet är konstant. Inte helt vetenskapligt test, men indikativt i alla fall. Redigerad 15 Juni , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) Bra skrivet... Kan väl tillägga att man även kollar om medbringarna axelkipplingen och den som sitter på backslaget utgång verkligen ligger mitt för varandra. Detta när man lossar skruvarna som håller ihop dessa och när man skjuter propelleraxel bakåt ca 10 mm. Det sitter typ en styrfläns på en av skivorna, som ska gå in i motsvarande ursvarning på den andra. Plupp kan det säga... Om det är stort fel. Allt detta skrivet om det handlar om två kopplingar som ser ut som två skivor. Ta en bild på din axelkoppling och lägg upp... Redigerad 15 Juni , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 15 Juni , 2023 Var ute precis och kikade! motorkuddarna är hela men enormt slitna. Vibrationerna är helt klart från motorn. Har beställt nya och hoppas på förbättring. Vi kör felsökning därifrån. här kommer också bilder på axelkoppling. Linjeringen såg okej ut. Hoppas att axeln är rak dvs… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 15 Juni , 2023 4 minuter sedan skrev babayako: här kommer också bilder på axelkoppling. Linjeringen såg okej ut. Hoppas att axeln är rak dvs… Linjeringen kan du inte avgöra med flänsarna ihopskruvade. Om du läser min instrukton skall de vara isärskruvade men alldeles intill varandra, så du kan mäta att de ligger parallellt utan att sitta ihop. Sedan skall de dras ihop igen med rätt moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) Du kan ju göra detta som en övning, inför de som komma skall, när Du bytt tassarna. Ett körnslag mitt för varandra i båda medbringarna (kan kännas skönt att veta att de blir ihopsatta som tidigare). Lossa alla fyra skruvar som håller ihop medbringarna. Bänd isär dessa typ 1 mm eller nåt mer från varandra. Om du nu lägger in ett 1mm bladmått t ex längs upp och sedan kollar längst ned samt på babords och styrbords sida, så ska det vara lika lätt att putta in bladmåttet (med viss tröghet) på alla fyra ställena. Varken trögt eller utan motstånd. Jag är rätt säker på att det avviker kraftigt mellan de fyra mätningarna, och minst öppning nedan (då motorn sjunker med tiden. Om du skriver isär kopplingarna ytterligare blir det än mer påtaglig, då den ena kopplingen lämnar sin svarvade stödkant, som passar i den andras motsvarande ursvarning. Detta är gjort så att centrum på kopplingarna ska ligga i det närmaste mot varandra, när du drar åt de fyra skruvarna, efter injustering av motorns läge. Redigerad 15 Juni , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) Jag ser att den aktre kopplingen slirat på axeln. Syns i springan. Det finns ingen krysskil på dessa kopplingar/axeln. Bara bak vid propellern, vanligtvis. Tanken är väl att om man kör på något,ä med propellern så ska det slira någonstans i stället för att dra sönder backslaget. Här har man borrat två hål på var sida om klämkopplingen och propelleraxeln Gängat hålen i kopplingen och förmodligen borrad upp hålen i axeln kanske 1 mm. Dragit i två skruvar som låsning. Ett alternativ jag sett är att borra hålet rakt igenom och knacka i en runstång, typ 12 mm i diameter. Viktigt att den inte sticker ut! Redigerad 15 Juni , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 15 Juni , 2023 Tack Ingemar, Hybro och alla andra! Blev lite för ivrig där ute.. Ska absolut testa innan de nya fästena kommer, har ju 6 dagar på mig. Tog också bort "stödklossen" vilken de satt fast med kattstrypare. Denna har märkbart skavt en hel del och nött bort färg. Som tur var kunde vi inte se någon annan skada i själva plasten. Men det ska vi också undersöka närmare i helg. Tog en kort film också på motorn vid en kort start. Såg likadant ut vid alla fästen. IMG_6418.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 För att byta axeltätningen, av typ packbox, packboxar måste bakre kopplingen lossa. Axeln poleras, fettas in mm, innan nya monteras. S k gland tätning, vanligt i vattenpumpar för jordbruk, går att byta utan lossning av bakre koppling. Tjolahopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Fyrkantbrickor typ 50 x 50 med stort centrumhål kan vara bra att justera höjden på motortassarna med. Allra enklast är om man från ena sidan sågar ett brett spår ända in till hålet. Då slipper man hålla på med att lyfta och sätta tillbaks motor. Bara väga lite på motorn och plocka in bricka, tills linjeringen blir perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) Vad jag ser av filmen, så har motorn lyfts ned på tassarna utan någon som helst injustering av höjderna. Ingen linjering har utförts, inte undra på att axeln piskas runt. Dessutom ser det ut som om den högra motorkuddens styrplåt tar i en av fästskruvarna i motorbäden. Kan vara anledning till det nya ljudet. Troligtvis har vulkningen av gummit släppt. Motorn vandrar typ fritt och ser sig om 🙄 Redigerad 15 Juni , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
babayako 3 Postad 15 Juni , 2023 4 minutes ago, Hybro said: Vad jag ser av filmen, så har motorn lyfts ned på tassarna utan någon som helst injustering av höjderna. Ingen linjering har utförts, inte undra på att axeln piskas runt. Ajdå.. stor risk för sne axel dvs? Nåja vi får undersöka noggrant och se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 15 Juni , 2023 Hur man justerar har redan förklarats ovan men bifogar en manual oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) Njaaaa.... Vrid inte kopplingarna, utan mät på de fyra punkterna så som jag skrev ovan. Då blir det rättvisande och rätt justerad Vill du för säkerhets skull kolla därefter, så vrider du båda medbringarna, klämkopplingarna, t ex 180 grader och mäter igen med bladmått. Glömde en mycket viktig sak! När du dragit isär kopplingarna, så de går fria från varandra, så gäller det att se till så att propelleraxeln ligger mitt i propellertrumman, och fixeras där. Det går fint att utröna detta genom att trycka axel uppåt, nedåt och åt sidorna. Det ska vara samma avstånd åt de olika hållen. Nu är axeln mitt i trumman. Här kanske din axelkloss kommer till användning! När axeln är fixerad, så kan du gå vidare med inriktning och linjering. När jag gör detta på land, så kilar jag fast axeln i trummans mitt. Propelleraxeln ska vid drift aldrig slå i propellertrumman! Och allt detta kan du göra med båten i sjön. Vänta med tätningarna tills du lyft båten i höst. Redigerad 15 Juni , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 15 Juni , 2023 9 minuter sedan skrev Hybro: Vrid inte kopplingarna, utan mät på de fyra punkterna så som jag skrev ovan. Då blir det rättvisande och rätt justerad Vill du för säkerhets skull kolla därefter, så vrider du båda medbringarna, klämkopplingarna, t ex 180 grader och mäter igen med bladmått. Jodå den bör visst vridas. När du tycker det är ok och lika så vrid axeln lite och kolla, vrid lite till och kolla o.s.v. För om axeln inte är rak kommer linjeringen inte att stämma när du vridit den en bit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Ööööh, ja visst. Jag har dock alltid haft raka axlar. Men vad göra om axeln indikeras krokig, enligt detta sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 15 Juni , 2023 Då vet man i alla fall att den är krokig och också behöver fixas (riktas eller troligen billigare/enklare - bytas). Det är ju en rätt vanlig dimension (25mm) på A25. Kan ju ha blivit krokig som en följd av dåliga kuddar, dålig linjering och dansande motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Indikering om axeln är krokig, ja. Men förklara gärna hur detta kan indikera linjering. Jag begriper inte. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 15 Juni , 2023 (redigerade) 32 minuter sedan skrev Hybro: Indikering om axeln är krokig, ja. Men förklara gärna hur detta kan indikera linjering. Jag begriper inte. . Först linjering/injustering. Sedan när man tycker det är bra, rotera runt axeln och se att det fortfarande är bra i alla positioner hela varvet runt. Är det så svårt ? Jag skrev ju: 2 timmar sedan skrev IngemarE: När du tycker det är ok och lika så vrid axeln lite och kolla, vrid lite till och kolla o.s.v. För om axeln inte är rak kommer linjeringen inte att stämma när du vridit den en bit. 🙂 Redigerad 15 Juni , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 15 Juni , 2023 Ja, jag förstår detta. Typ två koll eller moment om man så vill. Min axel är rak! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser