Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
midas22

Växelspaken ur funkion efter impellerbyte?

Rekommendera Poster

Vi köpte en Suzuki 20hk utombordare (DF20-AES) år 2013 som vi servat varje år vid upptagning. Den registrerade Suzukiverkstaden finns inte längre i staden och i höstas var vi därför tvungna att göra det på ett nytt ställe där de rekommenderade att byta impeller igen (gjorde senast 2019 så det var tre år sedan).

Motorn har fungerat helt utan problem sedan vi köpte den, men nu när vi sjösatte båten så fungerade växelspaken bara en gång så att vi lyckades lägga in framåtväxeln och ta oss ut till en ö men sedan fungerade den inte när vi skulle in igen (då vi försökte lägga in backen) och båten blev fast där ute. Nu måste vi därmed betala för transport och att bogsera in båten och ta upp den på båtvagn igen och verkstaden kan sedan inte ens ta emot den på två-tre veckor under semestern. De hävdar dessutom att problemet med att växlarna inte fungerar INTE har med deras service eller impellerbyte att göra. Jag kan mycket lite om motorer men kan det verkligen stämma? Kan man lämna ifrån sig en motor från en service som fungerar så dåligt eller handlar det om ren otur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som reglaget eller växelwiren har stämplat ut. Ingår nog inte i en standard motorservice.

Ditt fel har inte med impellern att göra.

Byte av wire/reglage kan någon av dina händiga vänner göra på en timme eller så. Kan vara så enkelt att wire/reglage bara behöver smörjas upp.

Redigerad av KlasG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att man lossade växelstången och att växlarna sedan måste kalibreras efter impellerbyte. Vi försökte smörja upp lite runt reglaget på plats i vattnet men det hjälpte inte där utan det kanske måste göras mer ordentligt i såna fall. Vi skruvade bort reglaget från växelstången också för att se om det gick att trycka och dra i själva stången utan växelspaken för att kunna ta oss hem men det hjälpte inte heller. Man kunde tvinga in backen genom att trycka på stången/reglaget manuellt men det går ju inte att backa hela vägen hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev midas22:

Vi köpte en Suzuki 20hk utombordare (DF20-AES) år 2013 som vi servat varje år vid upptagning. Den registrerade Suzukiverkstaden finns inte längre i staden och i höstas var vi därför tvungna att göra det på ett nytt ställe där de rekommenderade att byta impeller igen (gjorde senast 2019 så det var tre år sedan).

Motorn har fungerat helt utan problem sedan vi köpte den, men nu när vi sjösatte båten så fungerade växelspaken bara en gång så att vi lyckades lägga in framåtväxeln och ta oss ut till en ö men sedan fungerade den inte när vi skulle in igen (då vi försökte lägga in backen) och båten blev fast där ute. Nu måste vi därmed betala för transport och att bogsera in båten och ta upp den på båtvagn igen och verkstaden kan sedan inte ens ta emot den på två-tre veckor under semestern. De hävdar dessutom att problemet med att växlarna inte fungerar INTE har med deras service eller impellerbyte att göra. Jag kan mycket lite om motorer men kan det verkligen stämma? Kan man lämna ifrån sig en motor från en service som fungerar så dåligt eller handlar det om ren otur?

Lite off topic

Inför eventuella framtida hjälp och kostnader för problem på sjön kan jag rekommendera medlemskap i 

https://www.sjoraddning.se/frivilliga-sjoraddare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm det jag skrev, kan ju mycket väl vara så att stången inte hamnat rätt, ibland så skriver man lite innan man tänker. 

Om spaken på motorn sitter fast så är det verkstaden som gjort fel anser jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minutes ago, Wildeside said:

Lite off topic

Inför eventuella framtida hjälp och kostnader för problem på sjön kan jag rekommendera medlemskap i 

https://www.sjoraddning.se/frivilliga-sjoraddare

Vi är faktiskt medlemmar där (och de övade dessutom alldeles i närheten när det skedde) men vi ringde inte dem då det inte var en nödsituation direkt eftersom vi lyckades ta oss in i land och få skjuts hem av en bekant ändå. Det kanske är tveksamt om man kan anlita dem för bogsering till hemmahamn i det här läget.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minutes ago, KlasG said:

Glöm det jag skrev, kan ju mycket väl vara så att stången inte hamnat rätt, ibland så skriver man lite innan man tänker. 

Om spaken på motorn sitter fast så är det verkstaden som gjort fel anser jag.

Spaken sitter inte fast men det känns mer som att det bara finns två lägen istället för tre på den i dagsläget. Och inget av dem fungerar så att man kör framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan skrev midas22:

Vi är faktiskt medlemmar där (och de övade dessutom alldeles i närheten när det skedde) men vi ringde inte dem då det inte var en nödsituation direkt eftersom vi lyckades ta oss in i land och få skjuts hem av en bekant ändå. Det kanske är tveksamt om man kan anlita dem för bogsering till hemmahamn i det här läget.

Dom har förebyggande verksamhet, kommer t.o.m ut med bränsle om man är klantig nog att få slut på bränslet.

Men troligtvis bogserar dom dej inte till hemma hamn men till en hamn bogserar dom dej iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev midas22:

Spaken sitter inte fast men det känns mer som att det bara finns två lägen istället för tre på den i dagsläget. Och inget av dem fungerar så att man kör framåt.

Troligtvis är det bara justera växelvajern om det fungera innan dom skruva med motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...