Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
ElvisN

Toppfart Maxi 680DC.

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Har skaffat en Maxi 680DC i väldigt fint skick med en VP vortech 5,7 från 2015 på 315hk, ihop med ett 290DP drev. 
 

Rent spontant hade jag med den motorn gissat mig till en toppfart på närmare 43-45 knop iallafall, men den gör 38 cirka. Låter det rimligt? Den känns dock stark från botten och planar väldigt lätt, gör 38 oavsett om man är 2 eller 5 personer i båten. Nu är inte toppfart något som nyttjas och den marchar enkelt 25 knop. Men är bara nyfiken, börjar förstå att alla dessa annonser med daycruisers där det sitter en ~220 hästars v8 från -87 med en toppfart på ”enkla 45” knop är högst tveksamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ElvisN:

Låter det rimligt? Den känns dock stark från botten och planar väldigt lätt, gör 38 oavsett om man är 2 eller 5 personer i båten.

 

Jag tycker att det låter rimligt, man anpassar propeller efter båt och behov och man kan ha propeller för att den ska vara stark och orka med mycket last och man kan ha propeller för högre toppfart men blir då svagare.

 

Om du går upp i stigning på propeller så passerar du säkert 40 knop, du bestämmer vilka egenskaper du vill ha men så länge den inte övervarvar så ser jag inget akut fel i det.

 

Men vill du prova så kolla vad det är för stigning på dina proppar (det är ju två) och gå upp en nivå om det är fart du vill ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

38 är nog normalt.

Många drar till med glädjesiffror när de skriver här.

En del blandar ihop det med att det står miles på en del mätare på gamla amerikabåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Jorgen01:

38 är nog normalt.

Många drar till med glädjesiffror när de skriver här.

En del blandar ihop det med att det står miles på en del mätare på gamla amerikabåtar.

Låter rimligt, 45mph motsvarar ju dryga 39 knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev touchwood:

 

Jag tycker att det låter rimligt, man anpassar propeller efter båt och behov och man kan ha propeller för att den ska vara stark och orka med mycket last och man kan ha propeller för högre toppfart men blir då svagare.

 

Om du går upp i stigning på propeller så passerar du säkert 40 knop, du bestämmer vilka egenskaper du vill ha men så länge den inte övervarvar så ser jag inget akut fel i det.

 

Men vill du prova så kolla vad det är för stigning på dina proppar (det är ju två) och gå upp en nivå om det är fart du vill ha.

 

En nivå skulle man kanske kunna kliva upp utan att den skulle kännas för klen och tung med tanke på att det ändå finns effekt i motorn, å andra sidan är jag väl egentligen ganska nöjd med 22-25 knop i march på dryga ~2500 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska din motor ha för toppvarvtal?

Ligger du i överkant på varvtalsintervallet kan du gå upp ett steg i propellerstorlek ligger du i nedre kanten så behåll de du har.

Varvtalet hittar du i motorns instruktionsbok och har du ingen så laddar du ner den här

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Vad ska din motor ha för toppvarvtal?

Ligger du i överkant på varvtalsintervallet kan du gå upp ett steg i propellerstorlek ligger du i nedre kanten så behåll de du har.

Varvtalet hittar du i motorns instruktionsbok och har du ingen så laddar du ner den här

 

Svårt att säga, då motorn 2015 är utbytt till en ny eftermarknads GM 5,7 som är Volvo Penta konverterad.. 

Har dock koll på vilken firma som grejat motorn så de kanske kan svara på frågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalet borde ligga i intervallet 3450-3900

bild.png.399d839946560f165c09f0601dbe7360.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att maxvarv på motorn ligger uppåt 5500 för att få ut den effekten.

Åtminstone är det vad tillverkarna anger på sina +300hk v8 på 5,7 l (GM 350).

Men om du sätter 5250 som max och får propellrar som ger det har du nog bra knuff i den båten.

 

Vad har du för maxvarv idag på motorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Janne_G:

Jag skulle tro att maxvarv på motorn ligger uppåt 5500 för att få ut den effekten.

Åtminstone är det vad tillverkarna anger på sina +300hk v8 på 5,7 l (GM 350).

Men om du sätter 5250 som max och får propellrar som ger det har du nog bra knuff i den båten.

 

Vad har du för maxvarv idag på motorn ?

Pratat med de som byggt motorn, den har ett maxvarvtal på 5000rpm och ger 315hk på cirka 4800-4900.

Har inte hunnit laborera sådär jättemycket än med farten så jag kan ej i huvudet vad den varvar dom få gångerna jag provat hittils. 
Vet iallafall att vid 22-25 knop ligger jag mellan 2500-2800 cirka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Varvtalet borde ligga i intervallet 3450-3900

bild.png.399d839946560f165c09f0601dbe7360.png

För mig låter ~3500 varv som väldigt mycket, den gör nog över 30 knop vid den farten. Brukar ligga vid cirka 2500-2800 varv när jag åtmistone försöker köra ekonomiskt, det brukar ge 22-25 knop. 
Men den kanske inte drar så mycket mer vid cirka 3500 som dom rekommenderar då?

3750 varv är ju faktiskt 75% av maximalt 5000 på min motor, men i mina öron låter det väl högt med 3750 varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men vad det gäller propellerstorlek så är det ju vilket toppvarvtal du lyckas nå som är intressantast, kommer du upp i 5000+?
Sen behöver du ju inte ligga på 3500 om båten sänker fören och planar fint vid 2800, det är ju rekommenderat max marschvarvtal som avses eftersom man inte ska ligga på toppvarv timme ut och timme in, och den beräkningien ligger väl i sin tur till grund vilken klassificering motorn har, men det kanske mer gäller på dieselsidan?

Man ser ju många på havet som kör sina båtar för sakta och gräver ner aktern istället för att gå upp några knop så att båten så att säga ligger snyggt (och ekonomiskt) men en liten Maxi 680 borde ju vara lättdriven.
Det är ju värre när ungefär samma motor sitter i en Bavaria 29.
bild.thumb.png.343c44f64ae145f07b7541a2c2b848ca.png

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Maxi 680 DC har jag följande motor/drev & prop:

4,3 V6 á 225 hk, 290 SP med utväxl 1,61:1 och en Solas 4-bladig 14*23.

Det ger 24 knop i 2800 v/min och max 32 knop vid 3500 v/min. Alltså helt åt skogen fel propeller. 😉

Men jag har inte justerat tändningen än så jag ska vänta och se vad den gör med rätt inställningar.

Förra året hade jag ett 2,15:1 drev med samma prop och då gjorde den 31 knop som max, med felbestyckad förgasare. Då 4300 v/min. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Janne_G:

På min Maxi 680 DC har jag följande motor/drev & prop:

4,3 V6 á 225 hk, 290 SP med utväxl 1,61:1 och en Solas 4-bladig 14*23.

Det ger 24 knop i 2800 v/min och max 32 knop vid 3500 v/min. Alltså helt åt skogen fel propeller. 😉

Men jag har inte justerat tändningen än så jag ska vänta och se vad den gör med rätt inställningar.

Förra året hade jag ett 2,15:1 drev med samma prop och då gjorde den 31 knop som max, med felbestyckad förgasare. Då 4300 v/min. 

Okej, svårt att göra någon direkt jämförelse när det skiljer såpass både på motor och drev, samt SP och DP. 
Men ja 3500 låter lite lågt😅

 

Nöjd annars? Alltid kul att höra från andra 680DC ägare, verkar inte supervanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, underbar båt. Köpte den 2011 och har haft MEGAstrul med den. 

När jag fick på den 4-bladiga proppen så lyfter den aktern lite och båten går så underbart skönt i vattnet. Det var väl för 6-7 år sen nånting.

Men nu har jag ny motor, ett renoverat drev med rätt utvxl, nytt kapell och inredning (Teakdurk, stolar & dynor)

Och ett beg underhus till 290 DP i garaget. Får bli till nästa år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade en sväng på topp idag och den stannar av vid cirka 4800 varv, 38-39 knop. 

Pratade som sagt med firman som byggt, bänkat och levererat motorn och de sa att den har ett maxvarv på 5000 men ger 315 vid 4800-4900. 
 

Tror kanske att det är vettigt att hålla fast vid de propparna som sitter, har trots allt 15 minuters körning i 7 knop genom en å innan jag kommer ut på stora sjön, så att laborera med proppar för högre toppfart kanske skulle få båten att gå ännu sämre i de väldigt låga farterna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter vettigt eftersom motorn inte varvar mer, du får ju inte högre varv om du går upp i storlek och nu verkar den ju ge maxeffekt vid ca 4800 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...