Henke76 6 Postad 13 Juni , 2023 När man äntligen har fått i båten, och åker ut på första turen . Så går motorn varm så fort jag går över 1500 varv i mer än ungefär 30 sec .jag har konstant och normal skvaller stråle , som är runt 60 grader varm . Har separat oljetank och extra bränslepump (som jag dock inte hör något ifrån) förra året så hördes det ett svagt surrande när jag slog på den . Men snurran beter sig normalt i övrigt , så borde väl inte ha med saken att göra?. Jag förstår inte riktigt hur systemet med separat oljetank funkar ( sitter ju en tank på motorn också.båda fulla med 2takts olja . Är andra säsongen med båten så har inte full koll på allt än . Motorn är en 93a . Någon som har några tips? , igensatta kylkanaler ? Isåfall hur åtgärdar man det ? . Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 Juni , 2023 (redigerade) I högre varvtalsregistret tar en tryckstyrd så kallad poppetventil över kylningen. 20 i denna reservdelslista. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/135hp/135hp-0g303046-thru-0g760299/exhaust-manifold-and-exhaust-plate OBS Kanske inte exakt din motor, men alla Merc 2T V6 liknar detta. Redigerad 13 Juni , 2023 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke76 6 Postad 13 Juni , 2023 13 minuter sedan skrev guestsson: I högre varvtalsregistret tar en tryckstyrd så kallad poppetventil över kylningen. 20 i denna reservdelslista. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/135hp/135hp-0g303046-thru-0g760299/exhaust-manifold-and-exhaust-plate OBS Kanske inte exakt din motor, men alla Merc 2T V6 liknar detta. 🤔 ok vet du om den tar över även vid tomgångs varvning , verkar inte som att den blir varm iallafall inte i alls lika snabbt som när man kör , vet du om den går att komma åt utan att montera isär en hiskelig massa ? . Om man tar upp och kör med spolmuff , kan man se då om den öppnar som den ska ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 14 Juni , 2023 How To Replace the Poppet Valve on a MERCURY 135 BLACKMAX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 14 Juni , 2023 12 timmar sedan skrev Henke76: 🤔 ok vet du om den tar över även vid tomgångs varvning , verkar inte som att den blir varm iallafall inte i alls lika snabbt som när man kör , vet du om den går att komma åt utan att montera isär en hiskelig massa ? . Om man tar upp och kör med spolmuff , kan man se då om den öppnar som den ska ? Läs min första mening igen. Kanske går det, men jag skulle inte testa poppeten med muff. Det syns inte när den öppnar och du måste upp i varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke76 6 Postad 14 Juni , 2023 Ok stort tack för länken, bara att beställa ett kit då , och börja med att byta den . Och hoppas att det är där problemet ligger . Och det låter ju logiskt att det är så 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke76 6 Postad 6 Juli , 2023 2023-06-14 vid 19:41 skrev Henke76: Ok stort tack för länken, bara att beställa ett kit då , och börja med att byta den . Och hoppas att det är där problemet ligger . Och det låter ju logiskt att det är så 👍 Uppdaterin av hur det går . Har nu bytt båda termostaterna (de gamla såg för jävliga ut) och poppetventilen . Provkörde ikväll, fortfarande samma fel . Går varm vid belastning, men inte i putter fart . Och skvaller strålen ser fortfarande bra ut och är varm . Så fick ta upp igen, blir galen . Någon som har någon idé??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Juli , 2023 Film i flera delar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke76 6 Postad 8 Augusti , 2023 Problemet äntligen löst , blev impeller byte till slut. Den såg ok ut , men vid närmare inspektion så upptäckte jag att den släppt i vulkningen mot metallhyllsan . Så antar att den slirade mot metallhyllsan vid högre varv , och därför inte kylde som den ska . Men nu är ju det mesta bytt till nästa år (termostater och poppetventil ) 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser