Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
HugoB

VP B18 Vatten och bensin i Oljan!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en dum 18 åring som trodde att det skulle vara kul och lätt att ge sig in i båtlivet, såhär långt verkar det tyvärr inte så. 

 

Jag köpte en Draco 1700 med en Volvo Penta B18 (AQ115). Klantig som jag är glömde jag sätta igång vattnet till kylningen vid tredje turen och körde motorn varm i ca 10 min innan jag såg mätaren. Jag stängde motorn och utan att tänka efter öppnade jag vattnet in till motorn vilket då började koka av värmen så att avgasröret släppte. Vatten forsade in men nådde inte högre än botten av motorn innan vi var bogserade och uppe på land. Röret som släppte var lätt att lösa men tror det kom in vatten i oljan då den blev vit skummig. Jag bytte olja och trodde att det skulle vara bra då den startade och i mina ögon fungerade som den skulle, tyvärr var det inte så lätt. Nu några dagar senare innan jag skulle sjösätta den drog jag upp oljestickan och oljan har stigit med flera cm. Jag kan inget om båtar eller motorer men jag antar att något gick sönder av värmen och nu är det bensin i oljan. 

 

Är det någon kunnig som har någon ide på vad det kan vara och om det är lätt att fixa eller om jag ska lämna det till proffsen på verkstaden?

 

//Hugo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 Det var tråkigt att ditt båtliv skulle börja så här men du får se det som ” läropengar” och vara glad över att den var en gammal AQ115 och och inte en dieselmotor i halvmiljonsklassen som gick varm.

Motorn behöver kompressionstestas och egentligen provtryckas i kylsystemet men eftersom du verkar ha sjövattenkylning så blir det nog inte lika lätt som med ett färskvattensystem?

Annars låter det i mina öron som om topplocket borde lyftas och kontrolleras, men det kanske inte är nödvändigt?

Men jag vet att det finns duktiga forumdeltagare som t.ex @Gelis eller @sanktanna som kan de äldre motorerna bra 🙂

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båt med likartad motor, B20 AQ120 i en båt när jag var några år äldre än vad du är. Och det är nu rätt så många år sedan.

Samma symptom, den var sjövattenkyld, det vill säga att små delar av Kattegatt och Skageracks vatten pumpades in i motorns kylkanaler... Dålig kompression, oljan såg ut som O´boy ungefär, men smakade inte som sådan. Men jag hade ingen bensin i själva motorn. Dessvärre var det inte så mycket man kunde rädda, det blev en annan motor.

 

Om du nu har litet tur så har det kommit in vatten i oljan bakvägen genom avgasportarna, det kan ta några oljebyten för att bli av med den. Har du otur så har topplockspackningen gått förlorad. Inte speciellt svår att byta, @Makro  kan säkert länka en pdf-fil med reparationshandboken till dig. Har du riktigt jätteotur har skiljeväggarna mellan kylkanaler och cylindrar gett vika, och då är det kört.

 

Men börja med en kompressionstest, Biltema har en prisvärd manometer för det ändamålet. Den är lätt att mäta med, man skruvar in den i tändstiftshålen, en i taget, kör startmotorn och läser av värdet.

 

Men du kan ju skruva ut tändstiften och köra motorn på startmotorn en stund, och se vad som kommer ut ur tändstiftshålen... luft bränsleblandning, eller vattenblandad olja. Tänk på brandrisken om det nu bara kommer ut bränsleblandning.

Täck tändstiftens hål med någon oljesugsmatta, finns på Biltema, det kan bli kladdigt.

 

B18 är ju förvisso en bra och slitstark motor, men det är jämngammal med mammutarna och Bockstensmannens morfar på ett  ungefär, den är av gjutjärn och om den då är direktkyld med sjövatten in i kylkanalerna så är den synnerligen rosigt inombords.

 

Om det nu är värsta scenariot så kan du ju alltid gå till bilskroten och kolla efter volvosar senare än PV, Amazon och 140... ja sådana finns väl inte längre på skrotarna, utan kanske en B23 (V70?) och marninkonvertera den, men de marina delarna på din B18 kanske inte passar på B23...?

 

Du kommer säkert att få fler råd och dåd i denna tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fler liknande

ta ur stiften kör på startmotorn titta om det kommer ut något vid tändstiftshålen koppla ur tändspolen först 

kompprov som även nämnts ,vilka tryck blir det håll lite gas vid test ?

bensin i oljan näe kanske vatten, motorn ska suga i sig vattnet tryck inte in med slang tex 

tema har billig handpump sug upp från trågets botten ,mest vatten i botten . 

hur går det?  B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för idéerna!

 

Jag läste att bränslepumpens membran kan ha o göra med bensin i oljan och då den sitter lättillgängligt börjar jag där imorgon. En motorkunnig vän trodde också att det kan vara topplockspackningen som behöver bytas så det kanske blir att vi sliter upp motorn och byter den, men jag ska utföra testerna ni föreslog innan och se om vi kommer fram till något annat. 

 

När jag märkte att oljan var lite hög första gången efter bytet trodde jag att jag fyllde för mycket så jag pumpade upp tills att det var lite under max. Jag körde motorn i 5 minuter och allt verkade som det skulle, dagen efter hade oljan stigit med ca 4 cm. Oljan luktar definitivt bensin och det som jag pumpade upp hade nu skiktat sig lite (bensin ovanpå olja). Vatten kan jag dock inte se spår av i det men det kan mycket väl vara så att jag inte pumpade från botten. Jag får testa pumpa upp lite mer och se vad jag hittar för vatten tror jag det finns då det skummar vitt vid oljestickan när motorn har kört. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt när man sabbar en gammal och skapligt fungerande motor pga glömska, men shit happen.

För några år sedan var Volvo B18/20 vanliga på skrotarna, men idag börjar det nog tunnas ut.

Att köra 10 min i princip utan vatten, motorn i det närmaste torr, då blir det skador. Mer eller mindre men haveri blir det.
I bästa fall topplockspackning/skev topp i sämsta fall sprickor i block och topp.
Jag förmodar att du menade att avgasslangen släppte, den slangen tar stryk om det inte finns vatten i avgaserna, blir för varmt.

Impellern lär också gått torrt, det gillar den inte.

Kompprov i all ära men om det finns sprickor så är det stor risk att ett kompprov inte hittar dessa.
Efter en sådan där varmgång så vet i faan om det är värt att gå vidare med det blocket/toppen.
Ska man ge sig på motorn så vill det till att vara noggrann med kontrollen av delarna.

Planhetsmätning topp och block, sprickkontroll visuellt med lupp och med sprickindikeringsfärg.

Kontroll av cylinderloppen så det inte spruckit in i en kylkanal. Då det är en gammal sjövattenkyld maskin så får man räkna med att godset kan vara tunt.
Inte kul att sätta ihop motorn och felet kvarstår om man inte kollar till 100%

Men visst man kan chansa och bara byta topplockspackning, går det så går det. Men packningar är inte heller billigt om man ska hålla på några varv.

 

Sedan ska man ha klart för sig att även om man är aldrig så noggrann så kan det fallera. Det vet jag av egen erfarenhet. 

Står själv med ett sådant dilemma just nu, motorn VP V6 går varm (kokar ej) vid hård last, får också sot i sötvattenkylningen så jag vet att det är någon sorts förbindelse mellan förbränning och kylvatten. Skadan är troligen så liten att det bubblar inte i kylvattnet.

Komptest, leakdown test, trycktest av kylsystem, vacuum test av kylsystem Allt är ok

Topparna av och planfrästa trycktestade och testade med penetrerande färg för sprickindikering. Inget synbart fel
Blocket spricktestat på packningsytan och i cylindrarna inget fel. Nu kommer man inte åt nedanför kolvarna men om det vore fel där så borde det vara vatten i oljan. Oljan ok.
Den här motorn har gått problemfritt i 20 år (i min ägo) den har totalt 1153 h drifttid men nu börjar det komma till vägs ände efter några års strul

Vad jag vill säga med detta är att man kan bryta ihjäl sig på en gammal motor utan att komma frammåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...