Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
Niklas-ES

Vatten, Kölsvin.

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag skulle behöva hjälp med att stilla mitt sinne, eller åt andra hållet om så är fallet :) 

Man har ju en förmåga att grubbla på saker (kanske) alldeles för mycket ibland, därav jag ber om hjälp.

Jag har sökt och kollat trådar kring detta, men blir inte riktigt klok ändå.

 

Det är nämligen så att jag får vatten i kölsvinet i aktern, vad jag kan se så är detta det absolut djupaste kölsvinet i båten, så pass att jag inte når ner.

sedan jag sjösatt båten har jag försökt hålla koll i motorutrymme osv (första säsongen med båten) och allt har sett bra ut på stora hela, dock kollade jag inte aktersvinet förns slutet på förra vecka, då hade jag ca 2 liter vatten där. 

Vilket jag förutsätter är på tok för mycket vatten då efter 14 dagar, inge regn att tala om, och är rent vatten efter provsmak.

Dock så läcker mitt sjövattenintag/filter/lock när ventilen är öppen och jag står stilla, locket tätar inte riktigt och vatten trycks upp, under gång verkar det bättre.

Sjövattenintaget sitter väldigt nära detta aktersvin, så jag misstänker detta kan vara det som har orsakat denna mängd efter senaste turen.

 

Har pumpat ur det mesta jag kunde, och varit ner och tittat efter 3 dagar. Det har kommit mer vatten, inte mycket. kanske 1 dl? kan vara så att det runnit tillbaka efter jag torkat och då det varit svårt att komma åt att torka överallt där nere när man inte når.

Har en PSS-tätning ovan akterkölen också, men det verkar tätt.

 

Så egentligen är mina frågor; 

Hur normalt är det med vatten i kölsvinet?  Vad är en rimlig mängd för kondens? Har varit några riktigt varma dagar nu med +23 i luften, 10c i vattnet.

Mitt värsta scenario är att jag skall behöva ta upp båten, men känns inte som jag är där än, men som grön med denna typen av båt så blir man alltid orolig.

Om skall försöka göra något matematiskt av detta så läcker den åtminstone inte mycket när den står i hamn, med ca 1 dl efter 3 dagar innebär det ca 5dl på 14 dagar.  Alltså verkar det inte dessa 2 liter jag har haft.

 

Bilden med mindre eller för 3 dagar sedan, bilden med mer är från imorse.

 

 

  

IMG_20230613_085051.jpg

IMG_20230613_085203.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på om axeltätningen läcker eller inte, om du är osäker så kan du ju linda lite toapapper runt axel/tätning för att se om det blir blött.

Axeltätningen går ju att byta med båten i vattnet, även om det inte är att rekommendera om det finns möjlighet att ta upp båten.

 

Att sjövattenintaget läcker är ju såklart inte bra, eller är det snarare filterlocket som läcker?

Filtret bör du ju kunna byta med båten i vattnet bar du stänger ventilen till sjövattenintaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna vad det är för båt och motor osv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev No_jah:

Har du koll på om axeltätningen läcker eller inte, om du är osäker så kan du ju linda lite toapapper runt axel/tätning för att se om det blir blött.

Axeltätningen går ju att byta med båten i vattnet, även om det inte är att rekommendera om det finns möjlighet att ta upp båten.

 

Att sjövattenintaget läcker är ju såklart inte bra, eller är det snarare filterlocket som läcker?

Filtret bör du ju kunna byta med båten i vattnet bar du stänger ventilen till sjövattenintaget.

Tycker det verkar bra kring axeltätningen, men kan absolut linda undan papper runt för att kolla. 

Filterlocket är det, och jag satt andra packningar då det satt fel innan, så får se hur det kommer bli nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Berätta gärna vad det är för båt och motor osv!

Såklart. Dumt. 

Rospiggen 28, motorn är en VP TAMD31. PSS-Axeltätning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Niklas-ES:

Såklart. Dumt. 

Rospiggen 28, motorn är en VP TAMD31. PSS-Axeltätning

Får du kylning till motorn vid gång så är det inte sjövattenfiltret som läcker, om det sitter före sjövatten pumpen. Märker du någon skillnad om båten ligger i hamn eller efter körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Får du kylning till motorn vid gång så är det inte sjövattenfiltret som läcker, om det sitter före sjövatten pumpen. Märker du någon skillnad om båten ligger i hamn eller efter körning.

Sjövattenfilter locket läcker när båten inte är igång, men ventilenöppen. tex, om jag står med motorn avstängd. då vågarna göra att båten gungar så det trycker upp och ut genom locket, så fort motorn är i gång så läcker den ej. 

Sista turen så stannade jag till en 15 min och kollade oljor osv, och då han den nog komma in lite vatten i skrovet tänkte jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Sjövattenfilter locket läcker när båten inte är igång, men ventilenöppen. tex, om jag står med motorn avstängd. då vågarna göra att båten gungar så det trycker upp och ut genom locket, så fort motorn är i gång så läcker den ej. 

Sista turen så stannade jag till en 15 min och kollade oljor osv, och då han den nog komma in lite vatten i skrovet tänkte jag.

 

 

Sjövattenfilter får inte läcka! Det påverkar kylningen förutom att båten fylls av vatten vid stillaliggande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är locket till sjövattenfiltret som läcker så är det väl, framförallt för nattsömnens skull,  bara byta ut det, det handlar ju inte om någon större investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Rascal:

Sjövattenfilter får inte läcka! Det påverkar kylningen förutom att båten fylls av vatten vid stillaliggande.

Jo, det förstår jag. men den läcker inte när jag motorn är igång, utan bara locket som inte håller tät när båten står still och guppar i vattnet med öppen ventil

Så fort jag kommer inte i hamnen så stänger jag alltid ventilen.

 

 

22 minuter sedan skrev No_jah:

Om det nu är locket till sjövattenfiltret som läcker så är det väl, framförallt för nattsömnens skull,  bara byta ut det, det handlar ju inte om någon större investering.

 Absolut. Det är mitt nästa steg och inte nya oringen tätar nu.

Är väll egentligen inte det som gör mig sömnlös utan mer att jag har lite vatten i akterkölen, den större mängden som varit tidigare, tror jag kan baseras på sjövattenfilter läckage, men inte säker.

nyfiken vad som är normalt generellt, har alla snustorra aktersvin, eller får man vatten där oavsett.

 

 

summa summarum så skall sjövattenfiltret åtgärdas så det är tätt. 

Men ventilen är stängd i hamn även nu, så sjövattenfiltret orsakar ingenting för tillfället.

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Jo, det förstår jag. men den läcker inte när jag motorn är igång, utan bara locket som inte håller tät när båten står still och guppar i vattnet med öppen ventil

Så fort jag kommer inte i hamnen så stänger jag alltid ventilen.

Det läcker inte vatten när motorn går för då är det sug i systemet, vilket innebär att motorn/pumpen suger luft istället för vatten och får dålig kylning. Måste åtgärdas! Systemet skall vara tätt även med öppen ventil vid stillaliggande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjövattenfiltret ska sitta ovanför vattenlinjen, just för att eventuella läckage inte ska sänka båten. De flesta sjövattenfilter för fritidsbåtar (antar du har ett vanligt med hus och lock av plast) är inte designade för att sitta under vattenlinjen och "får" därför inte placeras under vattenlinjen.


Så flytta upp filtret först och främst.

 

I alla fall mitt lock är designat med ett inre lock som kommer täta vid undertryck i filterhuset. Detta säkras av ett yttre lock med gänga. Inte säker på att det är 100% tätt vid övertryck i filterhuset. Förmodligen är det det, men det är inte designat för det.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får också in lite vatten då och då, särskilt vid regn men jag har kollat runt utan att hitta något allvarligt och sett till att inget är relaterat till motorer eller drev och slutat att bekymra mig och bara accepterar att båten är 35 år gammal och låter den automatiska länspumpen ta hand om eventuellt vatten. 😌 

Men att linda toapapper på alla tänkbara ställen är ju en bra felsökningsmetod som nämnts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla själv.

Jag satt funderade, och åkte och köpte en nytt sjövattenfilter innan jag åkte hem från jobbet, då jag tänkte att det är ju bara två slangar, riktigt så lätt var det dock inte.

Mätte, och verkar som filtret sitter ungefär vid vattenytan,  dock väldigt svårt att mäta.

Tittar man på locket, så verkar det vara för litet? eller om det skall vara något i mellan där, för o-ringarna i  sjöfilterhuset och locket livar inte alls?

 

 

Tanken är att jag byta ventiler osv i höst. Så hade gärna gjort allt med filterbyte/höjning till hösten. Men det kanske är så att det måste göras nu...

 

 

 

 

IMG_20230613_155100.jpg

IMG_20230613_155201.jpg

IMG_20230613_155409.jpg

IMG_20230613_155552.jpg

Screenshot_2023-06-13-16-11-41-216-edit_com.miui.gallery.jpg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, tänker att jag byter filter, flyttar upp det så högt jag kan. Blir lite högre iallfall, och tätt filter.

Är ju DN25 ventil, tänkte sätta rostfri slangnippel m gäng i ventil. Armerad slang upp och ut från filter.

Det blir det ett flöde på ca 91l/min

Räcker det tro?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att det står en del vatten i kölsvinet på gamla båtar, men det skall det ju egentligen inte göra!

-Det finns automatiska länspumpar för att lösa problemet symtomatiskt...😀

 

Men det där locket med tillhörande O-ring, ser ju inte så rolig ut, där har det ju sannolikt läckt vatten ned på ventil och bordsgenomföringen.

Det det ser ju ut som att locket har kalvat och ringen delvis hamnat utanför.

Om det är av fabrikat Vetus eller kanske Sleipner borde det finnas reservdelar, annars är det ju ett bra skäl till att byta hela filterbehållaren, eller kanske mer korrekt hela sjövattensilen med behållaren, locket och O-ringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen. Jag har hittat lite nytt kring detta som jag tänkte återkomma med, men har två frågor nu när håller på byta filter. 

En TAMD31 klarar jag det med 91 l/min på sjövattnet? (Baserat på ingången på filtert)

Och hur högt kan jag sätta filtret utan att det blir för högt? flyttar upp den ca 35 cm nu.

 

Tänkte sitta filter där nu.

Screenshot_2023-06-14-15-58-03-889-edit_com.miui.gallery.jpg

Screenshot_2023-06-14-15-57-41-932-edit_com.miui.gallery.jpg

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Niklas-ES:

En TAMD31 klarar jag det med 91 l/min på sjövattnet? (Baserat på ingången på filtert)

Och hur högt kan jag sätta filtret utan att det blir för högt? flyttar upp den ca 35 cm nu.

Hur mycket vatten det krävs vet jag inte men mitt sjövattenfilter har locket ovan höjden av överkant av avgaslimpan, TAMD 41,  satt nog ännu lite högre på min gamla TAMD 31.

 

Edit: komplettering.

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En PSS-tätning skall inte läcka alls. Torka rent runt/under den och tejpa ett A4-papper på undersidan utan att det går emot, gärna med ett par streck på av vattenlöslig tusch.

Nu skriver du ju att det bara läcker med kylvattenintaget öppet och motorn avstängd, så jag antar att du redan uteslutit axeltätningen.

 

I övrigt kan jag inte nog stryka under på det som bl.a. @Rascal skriver - ett sjövattenfilter, ja ALLT på sugsidan om impellerpumpen måste vara absolut tätt. I annat fall kommer den - helt eller delvis - att suga luft vid gång, med försämrad kylning som följd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är normalt att det står en del vatten i kölsvinet på gamla båtar, men det skall det ju egentligen inte göra!

-Det finns automatiska länspumpar för att lösa problemet symtomatiskt...😀

Vad är gamla båtar? Min är från 94 och läcker inte en droppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev excel319:

Vad är gamla båtar? Min är från 94 och läcker inte en droppe.

Det kan man undra min är från tidigt 70 tal och är torr inuti även när det regnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...