Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Nickem

Motor uppfälld eller nerfälld??

Rekommendera Poster

Vad är bäst, att ha motorn nerfälld i vattnet eller ha den uppfälld när man ligger i hamn. Där jag köpte båten så sa dom att jag skulle ha motorn nerfälld, snackade nåt om offeranoder? Nu är det så att det börjar bli beväxning på motorn, iochförsig lätt att tvätta bort men vad är egentligen bäst? (Jag vet att man bör ha motorn nerfälld vid kallväder). Jag ligger i Mälaren.... Tack på förhand...Niklas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler fördelar än nackdelar att ha den nerfälld. Motorn är gjord för att ligga i vattnet, samt så blir propellern mindre attraktiv. Annoden är väl den gråa metallfenan som är tänkt att dra till sig rostangreppen. Kan inte i detalj men det blir någon reaktion iallafall. mvh mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ska vara nedfälld, minskar risken för korrision oxå, trots detta faktum ser man 9 av 10 motorer uppfällda....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa för motorn er nerfälld, men det bästa för ägaren er uppfälld :lol: Alltså har du inte behandlad propphus o propp med tex proppodrev (tror jag det heter) växer det som tusan på den.Skulle båten motförmodan slita sig, så er det stor risk för skador på propp o propphus när den driver upp mot stenar o klippor om den er i nerfälld läge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...