Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
delgad

Mercury 90hk varvar inte ur - Ryds 550dc

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Ryds 550dc med en Mercury 90hk 2 takt från 95 som inte vill varva ut ordentligt och undrar om det kan vara fel storlek på propellern eller något annat? Den propeller som sitter på idag har en stigning på 19 (19tum). Får upp motorn Max i 3800-3900 i varv och en fart på 18-20 knop endast. Någon som har en liknande båt och motor som vet vilken typ av propeller dom använder sig av eller någon som vet vad det kan vara för fel?

Stort tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt propeller på den, borde göra 32 knop på 5500 rpm och 20 knop på 3900 rpm.

Det är nog något fel på din motor som gör att den inte orkar varva ur, går den på alla cylindrarna ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har den varvat ut riktig förut på den båten?

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen för sent svar. Den varande ut på tomgång men inte med växeln i. Den går på alla cylindrar vad jag kan höra och se. Monterade motorn på båten i höstas så första gången jag testar nu. Tänkte testa men en propeller med stigning 15 och se om det är någon skillnad. Vad bör jag kolla på annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev delgad:

Den går på alla cylindrar vad jag kan höra och se.

Ryck av en tändhatt i taget på tändstiften för att säkerställa att den går på alla cylindrarna, om det inte gör någon skillnad på någon cylinder så fungerar inte den cylindern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...