Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Albin_22

Vill kunna välja vilket batteri som ska laddas av generatorn

Rekommendera Poster

Har sökt men inte riktigt hittat vad jag vill ha.

 

Har idag ett startbatteri som laddas av generatorn, och en separat förbrukningsbank med 2 batterier som laddas av en 110w solcell. Ibland räcker inte solcellen till och jag vill kunna ladda förbrukningsbatterierna under färd. Tänker en enkel switch som styr till vilket batteri laddningen ska gå, finns det något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Generatorn bör alltid vara kopplad till en batteribank (=ha någon form av belastning) för att inte fara illa.

 

Allra enklast - och nog bland det vanligaste sättet - löses ditt problem med ett relä som under motorgång kopplar samman motorbatteriet med förbrukarbanken. Förr var det vanligast att detta var ett mer eller mindre "vanligt" relä som styrdes av laddlampeutgången på generatorn. Dvs när generatorn laddade och puttade ut 12V på denna utgång (=lampan slocknar) så drog reläet och kopplade samman bankerna.

 

Många moderna generatorer har dock elektronik som styr lampan, och det är inte lika självklart att det fungerar att driva ett relä på utgången som skall dra när lampan är släckt.

Men ett spänningsavkännande relä gör samma jobb, fast utan denna generatoranslutning, t ex https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018

 

När motorbatteriet p.g.a. generatorns laddning kommit upp i spänning kopplar reläet samman detta med förbrukarbanken, vilka sedan förblir ihopkopplade tills spänningen sjunker för att generatorn (eller annat) inte längre laddar.

 

Glöm inte att sätta säkringar i serie med reläet. Samma typ av relä finns i Båtbutiken men ofta till ett helt annat pris. Biltemas är väl beprövat och installerat av många, och fungerar precis lika bra som motsvarande fast dyrare.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Generatorn bör alltid vara kopplad till en batteribank (=ha någon form av belastning) för att inte fara illa.

 

Allra enklast - och nog bland det vanligaste sättet - löses ditt problem med ett relä som under motorgång kopplar samman motorbatteriet med förbrukarbanken. Förr var det vanligast att detta var ett mer eller mindre "vanligt" relä som styrdes av laddlampeutgången på generatorn. Dvs när generatorn laddade och puttade ut 12V på denna utgång (=lampan slocknar) så drog reläet och kopplade samman bankerna.

 

Många moderna generatorer har dock elektronik som styr lampan, och det är inte lika självklart att det fungerar att driva ett relä på utgången som skall dra när lampan är släckt.

Men ett spänningsavkännande relä gör samma jobb, fast utan denna generatoranslutning, t ex https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-automatiskt-2000042018

 

När motorbatteriet p.g.a. generatorns laddning kommit upp i spänning kopplar reläet samman detta med förbrukarbanken, vilka sedan förblir ihopkopplade tills spänningen sjunker för att generatorn (eller annat) inte längre laddar.

 

Glöm inte att sätta säkringar i serie med reläet. Samma typ av relä finns i Båtbutiken men ofta till ett helt annat pris. Biltemas är väl beprövat och installerat av många, och fungerar precis lika bra som motsvarande fast dyrare.

Hej, det där verkar ju vara precis vad jag tänkte på, och automatiskt dessutom. Antar att båda batteriernas pluspoler kopplas till reläet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Albin_22:

Hej, det där verkar ju vara precis vad jag tänkte på, och automatiskt dessutom. Antar att båda batteriernas pluspoler kopplas till reläet?

Om du klickar på "Manualer och Dokument" på artikeln i länken och tittar i manualen så finner du svaret.

Den behöver du ändå läsa innan du ger dig på att koppla in det 😉. Nu ritar inte Biltema in säkringar, men det är inte fel att lägga in ett par sådana i plusledningarna (monteras alltid nära den kraftigaste strömkällan, dvs batteriet).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok…

 

Om det är så att du har Biltemas skiljerelä så skall du koppla den anslutningen med en rödmålad prick  🔴 på mot startbatteriet, den omärka skall kopplas till förbrukarbatteriet, den lilla klena svarta kabelstumpen skall kopplas till minus, enklast kanske att göra det till startbatteriets minuspol.

 

Om det nu är rättkopplat så skall skiljerelät koppla ihop start-  och förbrukarbatterierna när spänningen från generatorn överstiger 13,3 volt och koppla isär batterierna när spänningen sjunkit till 12,8 volt.

När relät kopplar ihop så skall en röd lysdiod lysa.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen, detta var precis vad jag tänkte👍 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Albin_22:

Stort tack för hjälpen, detta var precis vad jag tänkte👍 

Om kablarna är korta så kan det räcka med 4mm2 en 30 A säkring, eller något mer, är ju inte fel att ha med i kretsen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om kablarna är korta så kan det räcka med 4mm2 en 30 A säkring, eller något mer, är ju inte fel att ha med i kretsen också.

Om man kommer upp i över 20A och flatstiftsäkringar brukar många "billiga" hållare bli för klena (inte optimal kontakt ger värme/spänningsfall vid dessa strömmar).

Ofta är det bättre att då gå på "säkringar för bilstereobyggare", som funkar bra upp till 60A eller så. Inte sällan är dessa hållare också just gjorda för en sladdmonterad säkring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Albin_22:

Stort tack för hjälpen, detta var precis vad jag tänkte👍 

hoppas det , när båda gruppern får dela på laddströmmen från gen. men batterierna kanske begränsar/bestämmer hur mkt dom får . är inte elektriker mätte vid ngt tillfälle med tångampmätaren

B

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bemek:

hoppas det , när båda gruppern får dela på laddströmmen från gen. men batterierna kanske begränsar/bestämmer hur mkt dom får . är inte elektriker mätte vid ngt tillfälle med tångampmätaren

B

Vad menar du, det var lite kryptiskt ?

 

Strömmen från generatorn lär räcka till båda batterierna, och så länge den orkar hålla spänningen uppe på omkring 14V får båda allt de vill ha. Men många inser inte hur lite ett blybatteri slukar i sig av den tillgängliga strömmen, i synnerhet under den senare delen av laddningen, och brukar tro att något är "fel" när de mäter vad det verkligen är.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bemek:

hoppas det , när båda gruppern får dela på laddströmmen från gen. men batterierna kanske begränsar/bestämmer hur mkt dom får . är inte elektriker mätte vid ngt tillfälle med tångampmätaren

B

 

25 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad menar du, det var lite kryptiskt ?

 

Strömmen från generatorn lär räcka till båda batterierna, och så länge den orkar hålla spänningen uppe på omkring 14V får båda allt de vill ha. Men många inser inte hur lite ett blybatteri slukar i sig av den tillgängliga strömmen, i synnerhet under den senare delen av laddningen, och brukar tro att något är "fel" när de mäter vad det verkligen är.

Nej, jag förstod nog inte riktigt formuleringen jag heller.

 

Det är ju dom första ministrarna, kanske bara första minuten efter start då generatorn ersätter den energin som startmotorn nyss har förbrukat som strömmen är förhållandevis hög. Därefter planar strömmen ut, de sista procenten tar alltid lång tid att putta in i batteribankerna då laddströmmen är låg. När batteriet är, låt oss säga urladdat till 50% drar det i sig många ampere, när det är nästan fullt vid 98% kan vi tala om halva ampere, eller mindre.

 

Tro det eller ej, men generatorns kapacitet är ju avgörande också, därmed inte sagt att en generator med hög kapacitet laddar snabbare alla gånger, för det beror ju på hur hungrigt batteriet är.

Kanske dålig jämförelse, men det går inte snabbare att hälla vatten genom en stor tratt, än en liten, om diametern på utgångshålet är densamma.

 

Jag kanske inte tillförde någonting... egentligen. 

 

Men det brukar vara så i teorin iallafall, att startbatteriet suger åt sig en massa "laddning" inledningsvis, när startbatteriet har lägre inre resistans än förbrukarbatteriet, sedan när startbatteriet börjar bli mätt så får förbrukarbatteriet mer ström... om nu batterierna har olika laddningsstatus.

men sedan har ju start- och förbrukarbatterier olika egenskaper, så beskrivningen blir inte helt rätt ändå. Men tångamperemetern ljuger inte, den ger rätt mätvärde i stunden.

 

Sedan blir det ju bra laddning över tid, om batterierna är friska. 

 Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat!

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Nej, jag förstod nog inte riktigt formuleringen jag heller.

 

Det är ju dom första ministrarna, kanske bara första minuten efter start då generatorn ersätter den energin som startmotorn nyss har förbrukat som strömmen är förhållandevis hög. Därefter planar strömmen ut, de sista procenten tar alltid lång tid att putta in i batteribankerna då laddströmmen är låg. När batteriet är, låt oss säga urladdat till 50% drar det i sig många ampere, när det är nästan fullt vid 98% kan vi tala om halva ampere, eller mindre.

 

Tro det eller ej, men generatorns kapacitet är ju avgörande också, därmed inte sagt att en generator med hög kapacitet laddar snabbare alla gånger, för det beror ju på hur hungrigt batteriet är.

Kanske dålig jämförelse, men det går inte snabbare att hälla vatten genom en stor tratt, än en liten, om diametern på utgångshålet är densamma.

 

Jag kanske inte tillförde någonting... egentligen. 

 

Men det brukar vara så i teorin iallafall, att startbatteriet suger åt sig en massa "laddning" inledningsvis, när startbatteriet har lägre inre resistans än förbrukarbatteriet, sedan när startbatteriet börjar bli mätt så får förbrukarbatteriet mer ström... om nu batterierna har olika laddningsstatus.

men sedan har ju start- och förbrukarbatterier olika egenskaper, så beskrivningen blir inte helt rätt ändå. Men tångamperemetern ljuger inte, den ger rätt mätvärde i stunden.

 

Sedan blir det ju bra laddning över tid, om batterierna är friska. 

 Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat!

visst med lång körtid ökar möjligheterna hur länge ts kör vet vi inte men har troligen inte problem med start men med förbrukarbatteriet . hur mycket snabbare förbrukarna blir bra laddade om man helt kan skippa laddning av separat startbatt.är intressant

rubriken var ju ngt sådant  jo jag mätte I stunden  60a från gen 30a till start 30 till förbr   jag kör sällan mer än 30min sä är intresserad av frågeställningen  hos mig: 90 a start 2st 100a förbr 150w sol   bt relä 3dygn MAX  kör baralite emellanåt  då B

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skapade tråden hade jag ett startbatteri på 80Ah och två förbrukningsbatterier på 80Ah/styck. Idag kopplade jag på ett tredje 80Ah till förbrukningsbanken. Jag har en kyl som drar mycket ström och nu tidigare på säsongen när man vill köra värmaren var det inte alltid det fanns ström till den på morgonen. Kör oftast runt en timme enkel väg så tänker att generatorn hinner stödladda batterierna en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bemek:

hur mycket snabbare förbrukarna blir bra laddade om man helt kan skippa laddning av separat startbatt.är intressant

rubriken var ju ngt sådant  jo jag mätte I stunden  60a från gen 30a till start 30 till förbr

Svaret är: i princip går det inte ett dugg snabbare.

 

Sedan måste jag ifrågasätta dina mätvärden som dessutom låter väldigt teoretiserade, med 60A från generatorn och exakt hälften (30A) till förbrukare men också 30A till motorbatteriet.

För om du har dessa 30A till motorbatteriet längre tid än kanske någon minut efter start så är det antingen något problem med ditt motorbatteri eller kommer det snart att bli. För dels tar det väldigt kort tid att återladda den energi som gick åt vid start, dels kan ett ensamt batteri på 90Ah knappast sluka i sig så mycket ström mer än just initialt ens om det är väldigt urladdat (vilket det ju inte blir av bara starten) - OM man t ex inte har alldeles för hög laddspänning. Och nu förutsätter jag att du har Pb-batterier, inte Li.

 

Och en annan sak som haltar med ditt resonemang, @bemek: OM nu motorbatteriet mot all förmodan skulle behöva denna laddning, varför är det då ens ett alternativ att fundera på att koppla bort det för att få mer kräm och snabbare laddning av förbrukarbanken ?  Vill du inte, som de flesta andra, prioritera att kunna starta motorn i båten...🤔 ?

 

TS: Du behöver inte vara orolig för att motorbatteriet skall ta den energi från generatorn du skulle behöva till förbrukarbanken, utan kan nog lugnt skaffa och koppla in nämnda relä 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-13 vid 18:31 skrev Georg_Ohm:

 

Nej, jag förstod nog inte riktigt formuleringen jag heller.

 

Det är ju dom första ministrarna, kanske bara första minuten efter start då generatorn ersätter den energin som startmotorn nyss har förbrukat som strömmen är förhållandevis hög. 

Aha är det ministrar med så får man demokratisk laddning och alla batteri får lika laddning? 😄

 

Förlåt, jag kunde inte låta bli även om detta inte tillförde något nyttigt. 😊 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att höra era synpunkter på min strömförbrukning. När jag köpte båten ifjol satt det en vanlig 220v kyl på ca 70 liter, märke Jula, med en 12v/220v omvandlare. Som sagt har jag en solcell på 100w med en mttp 75/10 regulator som laddar 3st tudor 80Ah från 2022. Jag satte på kylen igår och hade då 13,5 volt när jag lämnade,  idag har vi haft sol hela dagen och batterierna var nere i 12,5v, är det verkligen möjligt att kylen drar så mycket ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kylskåp drar en himla massa ström, somliga mer och andra något mindre.

Kompressorkylskåp är mer ekonomiska än sådana där med peltierelement.

 

Kylarna får ju jobba hårdare  u när det är varmt, så då går det åt mer ström.

Sedan brukar det sällan vara ekonomiskt rent elmässigt att omvandla 12 volt likspänning till 230 volt växelspänning.

 

Det gäller väl att få elekonomin att gå ihop.

Balansera utgifterna efter inkomsterna, och rätta mun efter matsäck.

Men med tanke på hur många landströmskablar som ligger på bryggorna tror jag inte att alla förstår att göra det, jag likställer nog landström med snabba SMS lån.

 

Kylskåpen drar ju mest el, och ju varmare det är desto mer effekt går det åt att kyla pilsnern och leverpastejen.

Men fler och fler sätter ju upp solcellspaneler på sina båtar, och då måste man ju även se till att det finns ett konto på banken, batteribanken alltså där överskottsenergin kan lagras, eftersom kylen skall gå även på natten då solen inte lyser och laddar. Dessvärre ger ju inte batteribanken någon ränta, men det är det ju å andra sidan ingen annan bank som gör ändå….

 

Så inkomst, generator + solcellspaneler. Generatorn laddar ju bara under gång, och solcellpanelerna laddar egentligen ingetnting att räkna med efter skymningen och innan gryningen.

Utgifter, främst kylskåp, även värmaren drar ju en hel del, men även en del mindre förbrukare som mobilladdare, pumpar, belysning. 
 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Albin_22:

Passar på att höra era synpunkter på min strömförbrukning. När jag köpte båten ifjol satt det en vanlig 220v kyl på ca 70 liter, märke Jula, med en 12v/220v omvandlare. Som sagt har jag en solcell på 100w med en mttp 75/10 regulator som laddar 3st tudor 80Ah från 2022. Jag satte på kylen igår och hade då 13,5 volt när jag lämnade,  idag har vi haft sol hela dagen och batterierna var nere i 12,5v, är det verkligen möjligt att kylen drar så mycket ström?

Har du något i kylen när du inte är i båten?

Ta med några frysklampar och iskalla öl eller eller någon läskeblask och låt ligga i frysfack (klamparna) och i kylen så att du har något i som ackumulerar kylan.

Vi klarar att hålla igång vårt 85 liters skåp med 120w solpanel som laddar 345 Ah blybatterier utan problem när vi inte är i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Albin_22:

Passar på att höra era synpunkter på min strömförbrukning. När jag köpte båten ifjol satt det en vanlig 220v kyl på ca 70 liter, märke Jula, med en 12v/220v omvandlare. Som sagt har jag en solcell på 100w med en mttp 75/10 regulator som laddar 3st tudor 80Ah från 2022. Jag satte på kylen igår och hade då 13,5 volt när jag lämnade,  idag har vi haft sol hela dagen och batterierna var nere i 12,5v, är det verkligen möjligt att kylen drar så mycket ström?

En lite snabb och mycket grov beräkning baserat på data på ett motsvarande kylskåp med några år på nacken ger att du behöver i snitt kanske 2-3A på 12V för själva skåpets förbrukning, därtill tillkommer någon A för inverterns tomgångsförbrukning+förluster. Då är du uppe i ett snitt på kanske 4A på 12V. Det är 3-4ggr mer än ett modernt 12V kompressorskåp (anpassat för just denna spänning och optimerat för energisnål drift) drar i snitt.

 

Utan att gå in på teoretiska beräkningar så baserat på den praktiska erfarenheten flera panelmedlemmar har (förutom jag själv), såsom @Makro, @Georg_Ohm m.fl., går nog gränsen för att orka hålla emot vad (ett bra) kylskåp förbrukar vid c:a 100W i solpaneleffekt.

 

Du har ett kylskåp som drar 3-4 ggr mer, så redan utan att teoretisera för mycket ser man att ekvationen inte kommer gå ihop. Vilket ju också är din erfarenhet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det får bli att byta till en 50l kompressorkyl.

 

Åter på temat skiljerelä. Monterade biltemas relä + AGU-säkringar idag förut, är ute och provkör nu och det funkar perfekt. Laddar till ca 13,4v i båda batteribankerna nu och då var förbrukarna nere i 12,2v när jag åkte ut👍

20230615_173501.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott !

Tänk dock på att det tar låååång tid att ladda fullt ett blybatteri. Spänningen visar ju dock att det kopplas in till laddning, så långt ok, men några slutsatser av laddstatus kan du inte dra av spänningen förrän det varit i vila i kanske ett dygn. Då kommer den även utan belastning vara mycket lägre. Men det är helt riktigt.

 

En del kör motorn i 15 min för att - som de säger - "ladda batterierna". I realiteten blir det bara några procents extra kapacitet i dem av den korta körningen.

Låt säga att batteribanken är på 3x80=240Ah och urladdad till 50%. Ett rimligt snittvärde på strömmen de vill "sluka" vid denna laddstatus är kanske 40A (13A per 80Ah batteri). På 0,25h som 15 min är har man återladdat 10Ah. Dvs 4%....

Men batterispänningen kommer vara hög och fin precis efteråt, så man kanske TROR batterierna nästan fulladdats.

 

Men hursomhelst har du ju "generatorladdning" även av förbrukarbanken nu 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Albin_22:

Tack det får bli att byta till en 50l kompressorkyl.

 

Åter på temat skiljerelä. Monterade biltemas relä + AGU-säkringar idag förut, är ute och provkör nu och det funkar perfekt. Laddar till ca 13,4v i båda batteribankerna nu och då var förbrukarna nere i 12,2v när jag åkte ut👍

20230615_173501.jpg

Det hade räckt med en säkring innan skiljerelät.

 

Ja eftersom frågan är uppe…

Jag hade en riktbar 50 wattspanel och 260 Ah batteribank i förra båten, det var på gränsen att det räckte för att driva ett Isoterm på 42 liter med ASU, men med någon timmas motorgång om dagen så fungerade det nästan bra.

Idag samma kylskåp, 280 Ah batteribank och 2 x 100 wattspaneler (nu parallellt) och jag har mer effekt ut än vad jag behöver. När besättningen har utökats sätter jag igång en kompressordriven kylbox också och det fungerar det med, om man inte tittar på TV för mycket… Och det är telefoner, surfplattor och en och annan laptop som laddas också, inga problem med det.

 

Så utan att räkna på det, så kan kanske 100 watt solcell med MPPT-regulator räcka, 150watt kommer säkert att bli väldigt bra, och 200 watt är ju naturligtvis bättre. Men jag riktar inte mina paneler, dom ligger platt på hyttens tak, med en riktbar panel kan ju effekten av en 100 wattspanel bli väldigt bra.

 

Men sedan skall man ju då kolla hur mycket effekt kylarna drar, försäljarnas specar är ju ofta glädjesiffor. När jag köpte kylskåp var Isoterm snålast, men jag vet inte hur det är idag.

 

Isoterm med ASU lagrar kyla när generatorn laddar, då går kylen för fullt och laddar in kyla i en ackumulator under frysfacket, det är väldigt bra. Men det har skrivits en del om att solcellsladdning lurar ASU att gå igång när solen skiner, och så har inte batterikapaciteten räckt till för att hålla detta igång. Jag har aldrig märkt någonting av detta, de senaste somrarna har jag ibland stirrat på molnen och på lysdioderna på kylskåpets panel, samt på min ”batteritankmätare”. Jodå det har hänt mitt på dagen, molnfri himmel, att ASU dragit igång, och startat upp hela proceduren, och det är under uppstarten som det drar ström, men efter en stund har det lugnat ned sig och batteribanken har kunnat hämta sig. Men man kan ju sänka spänningen från solcellsregulatorn så att inte kylens ASU skall starta. Det tror jag att jag gjort senare, men minns nu inte vilka inställningar jag gjorde.

 

Kompressorkylskåp är dyra men drar mindre ström än vad något mindre dyra kylboxar med peltierelement drar, dom är riktigt ”elhungriga”.

 

(Jo jag har en till panel med tillhörande MPPT- regulator, en femtiowattare som satt på båten när jag köpte den. Denna panel används för tillfället för andra ändamål, den skall ladda ett reservbatteri, startbatteriet och batterierna till jollens elutombordare)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När vi ändå halkat in på kylskåp. Skulle det här kunna vara en energisnål ersättare till min kyl? Toppöppnad känns bra då man inte släpper ut att kalluft när man öppnar, den har även batteriurladdningsskydd. Jag är helt inkompetent att tolka förbrukning osv.. Klipper ut lite data:

 

- Nominell strömförbrukning 45W

- Den maximala märkströmmen är 3,75A / 1,87A

 

https://www.24.se/hem-tradgard/koksprodukter/kokstillbehor/minikylskap/adler-portabelt-kylskap-med-kompressor

 

Redigerad av Albin_22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den absolut mest strömsnåla kylen är isboxen, den drar exakt 0,0 ampere och är då på 0 watt vid 0 volt.

Men man får ju då skaffa is till den.

 

Kylboxar eller kylskåp med kompressor är att föredra, de men peltierelement drar mycket mer ström.

 

Det blir ju inte samma kallras ur en kylbox när man öppnar luckan, som det blir i ett kylskåp när man öppnar dess dörr.

Men jag tycker att du skall gå in på de olika båttillbehörsbutikernas hemsidor, Hjertmans, Erlandssons brygga, Seasea med fler och se var marinkylskåp och -boxar kostar, vad effekten på dessa är och på hur mycket ström som dom drar. Sedan måste man veta att dessa värden är glädjesiffror, uppmätta i laboratoriemiljö. Men ju lägre siffror desto bättre kan man ju tycka.

Det finns även modeller som kan lagra kyla, då de går med full effekt så länge som generatorn laddar, och sedan hushåller dom med denna lagrade kyla därefter och då arbetar kompressorn med lägre effekt Isoterm kallar detta för ASU.

 

Vad du väljer, skåp eller box, beror ju också på vad du har för utrymme ombord. Sedan kan man ju ha olika uppfattning om hur boxar och skåpens inrednings är beskaffad. Om man vill kunna få plats med stora PET-flaskor stående eller ej, eller om fack och lådor är praktiska eller ej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering angående kylen. Jag köpte den jag länkade till och använde den fre-sön och är jättenöjd. Kyler jättefort och drar nästan ingen ström. Batterierna sjunker med ca 0,3 volt under den minuten kompressorn går för att sedan återgå till 14,4 volt. Äntligen kan man lämna kylen påslagen även när båten inte används utan att batterierna dras ur då endast solcellen klarade hålla batterierna fulladdade nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Albin_22:

Uppdatering angående kylen. Jag köpte den jag länkade till och använde den fre-sön och är jättenöjd. Kyler jättefort och drar nästan ingen ström. Batterierna sjunker med ca 0,3 volt under den minuten kompressorn går för att sedan återgå till 14,4 volt. Äntligen kan man lämna kylen påslagen även när båten inte används utan att batterierna dras ur då endast solcellen klarade hålla batterierna fulladdade nu.

Vad bra!

men glöm bara inte att fortlöpande hålla koll på batteristatus.

Själv fjärrstyr jag mitt kylskåp hemifrån via en app till larmet, som har en reläutgång man kan använda till litet olika saker, jag valde att koppla den till kylen. Men jag lämnar heller aldrig några kylvaror ombord när båten inte skall användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...