Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Ringhede

Avveckla alla 2-taktare NU

Rekommendera Poster

Gäst Rexco

Jo ho Du Etanolen är stygg mot maskin du sa det skälv hm verkar inte pump problem lite bekant, verkar vara ute på moln och snurra hehe!!! åter till båtarna Har du någonsin konveterat en båtmotor typ GMs V8 tex och vet vad det får för följder tveksamt tror inte det. Vet nämligen en som gjorde just detta mest som ett försök, han bytte presis det som du nämde bara munstycken och justerade tändningen lite. Sen hur det blev med det experimenten vet bara vi lite mer i verkligheten levande personer nämligen startproblem maskin gick inte ens igång utan startgas och redigt med bensin i förgasaren. redan här spårade experimentet ur fullkomligt och värre blev det inte nog med att maskinen lät illa när den efter allt slit startade den tvärdog och gick aldrig mer igång vad som hände med maskin vet jag inte men vill faktiskt veta! var på den tiden också ute efter att åka billigt och såg etanolen som ett sätt att spara pengar. och jag som V8 åkare började genast tänka ut hur jag skulle konventera och få det till att fungera!!! men när jag hörde andra mer sak kunniga misslyckas så tyckte jag det inte var värt arbetet. Så förök inte slå i mig att etanol är så jävla billigt och bra för motorn. viserligen var detta ett år sedan men jag tror inte att bränslet har utvecklats något alls. Nä mina båtbröder kör på bensin och diesel tills det dyker upp vettigare lösningar på bränsleproblemet. det kommer att dröja innan marinorna inför alternativa bränslen. och etanolkonventering lönarsig. sista spallten jag skriver i det här inlägget så ordet är hedanäfter ditt RIZZ!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Vad ni bråkar... Tyckte min fråga kom bort i vimlet av arga argument så jag dubbelpostar den. Har en etanolfundering som någon kunnig gärna får kommentera. Läste för länge sen när etanol precis blivit en möjlighet att världens åkrar räcker till att täcka 15 % av dagens bränsle behov om alla skulle hoppa över till etanol. Då blir min nästa fråga, har det hänt nåt här? Mindre regnskog senaste året? eller kan man tillverka etanol effektivt på nåt annat sätt idag? Har inte hört nånting om det här i dagens debatt. Eller räknar man med att etanol bara är ett elitbränsle för miljöriktiga rika länder.. Mvh Rickard Svara, eller låt bli. För mej och mitt val av bränsle känns det här om det stämmer som ett större problem än att bensin är en miljöbov. Oljan är ju iallafall slut om 20 år och då blir det seglarsnack för hela bunten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Ah och min granne är Bill Gates. Svårt att ljuga? Jag vet en som började tanka sin bil på vatten istället å det funka!!! Men det vill inte staten att vi ska veta om. Han gjorde ingenting. bara hällde i vatten:roll: Att du bara skriver nått sånt här visar på att du inte har en minsta aning om bränslen och knappt hur en motor fungerar. Och så vad som hände med maskin vet jag inte men vill faktiskt veta! En båtmotor är likadan som en bilmotor med vissa ändringar tex rostfritt ibland. Annars är de likadana. Kan slå vad om att GMs V8or sitter i några av deras bilar också. Lasse P Han skrev att det inte finns någon lösning till bilar och jag svarade. Till båtar behövs det knappast för det är vid ca 0c man får startproblem. Rickard om du läser mina inlägg så ser du att jag skrivit några sätt man kan tillverka etanol på. Säd räcker INTE. Och om du läser vidare så skriver jag att etanol inte är en lösning. Det behövs andra saker också. Men att fortsätta köra på bensin fungerar inte heller. Oljepriset kommer troligtvis gå över 100$ fatet inom ett år och sen bara fortsätta uppåt tills det blir så dyrt att efterfrågan minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Rickard här var mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Nu när jag läser det här igen så slår det mig att det faktiskt kan stämma. Han (Du?) satte i fel munstycken (Eller bytte inte) och försökte få igång den på startgas. Så sprutade han i en halv flaska och vips så blev det ett hål i en kolv (Eller flera). Då startar den inte om man så har i dynamit i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Piraten

Hej.

Jag skulle jättegärna köpa en 4 taktare om jag hade råd.Nu åket jag en gammal 2 taktare som jag fick med båten i ett paket pris. Tyvärr så har inte alla råd med 4 taktare.

Jag vet att miljöaspekten är en viktig del...men..är man en fattig riddare som älskar sjön så är man. Försöker att låta bli sk buskörning för att spara in på miljögifterna min motor spyr ut...tyvärr det ända jag kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du kan göra mer!! Tanka alkylatbensin, finns på pump på många ställen ca 50 öre dyrare per liter jfrt med vanlig 95-soppa. Använd miljöolja t.ex. från OKQ8. Du får då en motor som enl en forskningsrapport från KTH är lika miljövänlig som en fyrtaktare med förgasare!! Och dessutom en motor som luktar och ryker mindre!!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Piraten

ahhaa....tackar för infon...hade inte tänkt på det. Ska hädanefter följa dessa utomordentliga förslag...hoppas fler med 2taktare gör likadant//piraten21.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter tillbaka från en resa nere i Tyskland med otroliga antal (Svenska mått jämförande) bilar och lastbilar längs Autobahn. Tänk om alla bilar varit utrustade med 2-taktare och helt utan katalysatorer eller i motsvarande grad som 2-taktare i båtar. (host). 

 

Ser nu när jag är tillbaka att inlägget som jag lite provokativt startade med tankar kring att avveckla 2-taktare har blivit en, liknande våra politikers debatter. (bråk) samt kommit att handla mycket om etanol. 

 

Etanol ser jag som ett altenativ till drivmedel vilket kan liknande Brasilien hjälpa oss till att bli mer självförsörjande och är till stor del en åtrvinning av utsläppen av koldioxid via de växter mm som återför koldioxiden i kretsloppet.

 

Kravet om avgasrening, reducerade utsläpp och katalysatorer för bilar kom till stor del från Callifornien (USA) på 80 talet och var för att reducera miljöpåverkan från alla biler som finns i Californien . Detta drev utevecklingen mot bilar med mera miljövänliga bilar vilka sedan även var lämpliga att använda i Sverige. Alltså bilar som SAAB och Volvo kom att tillverkas med olika former av teknik för renare avgaser. Till början gick dessa något dyrare bilar bara till Callifornien eftersom kraven där förhindrade försäljning av bilar utan avgasrening. Men bilar som såldes i Sverige var fortfarande utan någon direkt avgasrening. Alltså fortsatte vi dumma Svenskar att köpa nya bilar utan att också kräva att få samma teknik somma redan fanns för Callifornien. 

 

Fortfarande verkar det (om man ser på vissa inlägg i denna tråd) som om folk till stor del helt struntar i att det finns bättre alternativ utan försvarar sina mera miljovänliga alternativ med argument om att det bara finns problem. Visst sjutton finns det problem med allt men om man bara vill så går det att komma frammåt.

 

Utan egna initiativ så kommer vi behöva lagar och förordningar för att reducera utsläppen. 

 

 

Om vi envisas med att fortsätta med miljovänligare alternativ så kommer stor andel av de båtmotorer som tillverkas i Asien vara tvåtaktare även komma in på deras gigantiska egna marknad och starkt påverka våran globla miljö. Om vi går före och visar vägen liknande Californien gjorde om bilar så kanske vi hjälper till att miljövänligare alternativ kommer att användas överallt.

 

(kan säkerligen finnas vissa luckor i mina argument om avgasrening för bilar och att det var kraven från Californien som drev på utveklingen, men stämmer till stor del och de visade vägen till miljövänligare bilism)

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alltid trevligt att prata miljö  osv ...

Nu blir det ett stickspår ...med ändå en baktanke med mitt inlägg . Kanske Ni kan lista ut ?!

 

Jag påstår att, det går åt mer energi att tillverka och att tillslut få upp ett VINDKRAFTVERK . 

-när har den återlevererat den energi som det har ''kostat'' att tillverka   m,m   .....

-tänk på hela kedjan , metall, aluminium, stålverk, prosesser, transporter, gruvan,  osv  ... 

-Lite läskigt att börja tänka på allt bakomvarande INNAN det står en färdig produkt på plats !!!!!!

 

Lite enkelt , man spar en massa energi på INTE tillverka ett vindkraftverk ............ 

(bara tankar ,ingen fakta från min sida ! )

 

Hej

post-11345-1394234476,0986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rizz

Jag vill bara säga en sak om 2-taktare. På gamla motorer med 2-takt slipper uppåt 20% oförbrännt bränsle ut i naturen men nu finns det nya med instprut. De sprutar bara in så mycket bränsle att det kan knuffa ut avgaserna. Kompleteras de med en slags avgasventil som och stänger till när avgaserna åkt ut har vi plötsligt en motor som kan ta till vara på 95% av bränslet. Lägg till att 2-takten är lättare och har färre förslitningsdelar så kan man komma till slutsatsen att en sådan motor kan vara lika eller mer miljövänlig som en 4-t med samma styrka. Och dessutom så lämpar sig 2-t tydligen väldigt bra till alkoholbränslen (Vet inte riktigt varför men ska försöka ta reda på det.) Men gammla 2-t är fortfarande inte bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har en äldre tvåtakts Mercury 100 hp. Jag tankade tre gånger med Statoil Alkylat i somras. Dyrast var Vaxholm med 12,99 Kr/L och de andra i Bullandö resp. Sätra låg på c:a 12,30.

 

Dyrt? Ja, men miljön vinner på detta omedelbart! Man kan också köpa biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja på Shell och Biltema som faktiskt klarar NMMA TWC-3 kraven.

 

Resultatet av sommerens körning med alkylatsoppan (och oljan) är en överraskning! Motorn går mycket renare även i själva gången, och då främst på lågvarv/lågfart. I dessa fall känns och låter det som en ny motor!

 

Hälsningar

 

Perry 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...