Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Ringhede

Avveckla alla 2-taktare NU

Rekommendera Poster

Påbörjar en ny tråd för lite debatt med ett citat från tråden Selva, vilken bra båtmotor Naturligtvis kommer alla som åker gamla tvåtaktare få fortsätta göra det. Troligen är det så men hur lämpligt är det för miljön? De förbrukar mer bränsle än en 4-taktare eller en insprutad 2-taktare samt en hel del olja vilken förbränns samtidigt. Flera har dessutom ökat mängden olja då de fått för sig att dagens oblyade besin smörjer sämre. stor del av bränslet skickas ut med avgaserna oförbränt och skadar miljön. Med tiden och ökat slitage och eftersatt underhåll ökar förbrukningen av bränsle troligen mer än en motsvarande 4-taktare. Om bilar hade haft en så bred andel av 2-taktare (jämför gamla Saab Djungeltrumman och DKW 2-taktare) ute på vägarana så hade de nog avvecklats via lagar. Att båtmotorer fortfarande får tillverkas utan katalysatorrenare är för mig en gåta. Men den gamla vanliga 2-taktaren (utan direktinsprutning) borde för länge sedan varit förbjuden både att säljas och att få användas. Vad tycker ni andra? Är det bara lagar som ska få oss till miljövänligare levnad på sjön? (för egen del kikar jag med stort intresse på alternativen att gå över till etanol i stället för bensin men har inte helt klart för mig om miljöeffekter mm) Om miljöpartisterna hade fattat att det inte är förbud utan alternativ som leder framåt så hade de nog infört ett bidrag till alla som köper en 4-taktare eller insprutad 2-taktare så att prisskillnaden mellan 2- och 4-taktare försvinner. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller lagt en miljöskatt på 2-takt, så inköpspris blir i paritet med 4-takt, då skulle detta problem självsaneras. Annars skulle ju bidrag när man köper båtmotor vara trevligt, men det kommer aldrig hända!..Niklas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet att få bort gamla tvåtaktare torde vara att införa en skrotningspremie... Eller ngt i stil med att man slipper momsen på den nya motorn, om man byter till nytt. Då blir effekten attt det lämnas in och skrotas fler.... Svårigheten ligger nog då i att handlarna tar sin del... Hur gör man i andra länder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt med elektrisk motor som laddas med solpaneler :-) Hur stora är egentligen utsläppen från fritidsbåtarna jämfört bilismen? Förvisso är det ju så att alla bäckar små osv. Men är fritidsbåtarna ett problem? Brun bönor är ett problem.. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem är att alla som skall köpa en båt för vattenskidor och inte vänder sig till en handlare som har direktinsprutade motorer får tipset att köpa 2-takt. Så vitt jag vet är det bara Mercury/Mariner med sin Optimax, Tohatsu och Evinrude mig veterligen som har direktinsprutade 2 takt. Detta är enligt mitt tycke en motorgrupp som har hamnat i lä bakom 4-takt vs 2-takt diskussionen. Jag har en Mariner optimax 75 hk. En underbar motor. Har haft en hög med 2-takt samt en Suzuki 4-takt, men min Mariner är i särklass den bästa. Tyst och bränslesnål som en 4-takt men rapp som en 2-takt.Det enda nedköp du gör i förhållande till en 4-takt är att den luktar lite (och det är inte alls mycket) när du åker sakta och har vinden i ryggen. Ser egentligen bara ett skäl till att köpa 4-takt och det är för alla trollingfiskare samt för alla som inte ha ekonomiska problem utan kan köpa en störe motor änd de behöver för att få klipp i sin 4-taktare ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrutom det faktum att nya motorer är otroligt dyra, så är väll det tyngsta skälet till varför jag inte skulle kunna tänka mig att köpa en ny motor att den förmodligen blir stulen omgående... En gammal motor kan man ha olåst. En ny sågar dom sönder hela båten för att plocka, det spelar ingen roll hur mycket du lägger på lås och larm. Och snacka om segregation...Vid ett förbud av gamla motorer så kommer det bara vara bratsen med pappas båt eller annat knösus folk på sjön:shock: Ta det lugnt bara. Dom gamla tvåtaktarna kommer att försvinna med tiden, som allt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Problemet kommer att lösa sig själv framöver tror jag: 2006 (om det är i början eller slutet vet jag ej) kommer inte nya 2-taktare med förgasare att kunna säljas längre då de inte klarar miljökraven som då träder ikraft. Det blir när det gäller 2-takt de som har direktinsprutning som kommer att kunna säljas nya då. Det innebär ju att tillförseln av nya 2-takt med förgasare till marknaden upphör inte bara i Sverige utan även i de flesta andra länder. Med tiden kommer väl tillverkarna att inte ha kvar reservdelar till de motorer de tillverkat tidigare och ägarna tröttnar då på sina gamla motorer och köper ny el bättre beg. Så kanske det flyter på i en massa herrans år men så småningom är 2-takt med förgasare ett minne blott. Det blir väl så att det blir en begränsad krets med folk som har veteranbåts-/veteranmotorintresse som kommer att ha dessa i bruk. Med andra ord ganska få användare. Att den miljövänliga lösningen som redan finns med akrylatbensin inte fungerar i praktiken på många platser då försäljningsställena på pump är för få kan man inte skylla ägarna av gamla 2-taktare för. I kombination med miljövänlig nedbrytbar 2-taktsolja är ju det ett bra miljöval som gör att man inte skitar ner miljön så väldigt mycket. Sen kan man även undra varför tillverkarna av båtmotorer inte fått till (såvitt jag sett) några motorer än som klarar de strängaste CARB 4-stars som faktiskt finns. One Star - Low Emission The one-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2001 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 75% lower emissions than conventional carbureted two-stroke engines. These engines are equivalent to the U.S. EPA's 2006 standards for marine engines. Two Stars - Very Low Emission The two-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2004 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 20% lower emissions than One Star - Low-Emission engines. Three Stars - Ultra Low Emission The three-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Personal Watercraft and Outboard marine engine 2008 exhaust emission standards or the Sterndrive and Inboard marine engine 2003-2008 exhaust emission standards. Engines meeting these standards have 65% lower emissions than One Star - Low Emission engines. Four Stars - Super Ultra Low Emission The four-star label identifies engines that meet the Air Resources Board’s Sterndrive and Inboard marine engine 2009 exhaust emission standards. Personal Watercraft and Outboard marine engines may also comply with these standards. Engines meeting these standards have 90% lower emissions than One Star - Low Emission engines. Källa: http://www.arb.ca.gov/regact/marine01/fro.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett par läsvärda länkar [LINK]www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3056840&CFTOKEN=98465226&id=388[/LINK] [LINK]www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-testet.htm[/LINK] Bild från sista länken för de som inte går dit. Om man inte bryr sig om fiskar mm i sjöar där man släpper ut skiten så kan man åtminstone tänka på att vattnet oftast används som dricksvatten. Bidraget till att hjälpa till med en övergång till miljövänligare motorer kunde komma från all skatt som idag redan ligger på bränslet som motorbåtarna får betala. (bilismens skatter påstås ju gå till vägar mm) Vill man verkligen göra något kreativt så finns det bara möjligheter. De som inte vill göra något ser bara problem. mvh Roland

post-4060-1394234444,695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede, Du har fått med en http:// för mycket i dina två länkar. På Maringuiden läggs det till automatiskt vid länkar. Ser att du rättat till det nu... Tackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roland

Om man som du, har en nöjesbåt på 200hp, skall man nog inte öppna käften om att vara miljövänlig. Din båt släpper också ut en hel del skit i vattnet. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland (Gäst), Ringhede kör i alla fall med CARB 3-stars (Ultra Low Emissions) godkänd motor. Så mycket renare än det kan man inte ha i dagsläget. Själv har jag 115 hk 4-takt som bara är CARB 2-stars (Very Low Emissions) godkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, träffat på en äkta 2-taktare. Helt rätt uppfattat av dig som kallar dig Roland (grattis till dit namnval) Jag har en Utttern S64 med en Mercrusiser V6:a på 4.3L med nästan 200 hk. Min personbil har också en motor på 200 hk. Den har lågrtrycksturbo och katalysator vilket ger mycket låga utsläpp då den kan köras ekonomiskt och miljöriktigt. Önskar att min båt haft lika miljövänlig motor. Den har dock en så pass stark motor att jag kan köra den vid lämpligt vartal för att undvika extra utsläpp som man gör med en för svag motor som får gå på fullgas. Tillbaka till 2-taktare, Litet räkneexempel Antag att man förbrukar 100 liter bensin på en sommar med en 2-taktars utombordare Citat från Svenska Naturskyddsföreningens artiklar enligt mina tidigare länkar ...25 procent av bensinen går rakt ut i vattnet. Dessutom släpper den ut smörjolja, cirka två liter per 100 liter bensin. Det ger då att man släppt ut 25 liter bensin (motsvarande en jeepdunk) plus två liter olja rakt ut i vattnet. Utan aktiva insatser så kommer de 2-takts utombordare som säljs nu finnas kvar i minst 20 år och de sista åren motorerna är i drift är inte de bästa för miljön. Läs gärna; Gammal motor är värst [LINK]www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-gammal-varst.htm[/LINK] Nu var inte tanken med mitt inlägg att straffa de som äger en 2-taktare utan skapa debatt. Vore de som styr landet offensiva så skulle de med ekonomiska medel hjälpa till att övergå till mer miljövänligare alternativ. mvh Roland Ringhede

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är av samma åsikt, att man borde få bort alla 2-takts motorer. Det som jag också undrar över, att ALLA inombordar BENSIN båtmotorer som man får köpa idag (Volvo Penta, Mercruiser, OMC...) är baserade på jenkkare R4, V6 och V8 motorer, med 2-ventilsteknik, och MÅNGA modeller även UTAN insprutning och UTAN sötvattenkylning, som ökar utsläppen! Varför använder Volvo Penta inte till sina båtmotorer befientliga motormodeller från bilar, t.ex. 2,0L, 2,5L, 2,9L och 4,4L V8 motorer, tekniken i dessa är ju från en helt annan värld än på gamla jenkkarmotorerna, dessutom väger de mindre, har ALLA 4-ventilsteknik, insprutning och lambdastyrning, som minskar utsläpp och ger bättre effekt och vridmoment. Och katalysator i båten, där ligger problemet i, att katalysatorn behöver en temperatur på över 600ºc för att fungera bra, och om man fast skulle hitta på att kyla ned den med en vattenmantel (såsom avgaslimpan) så funkar den ju inte mera. Så där ligger troligen problemet. Tyverr köpte min farbror just en NY Tohatsu 90hk 2T motor, fast jag uppmanade honom att skaffa en 4T motor istället, fast de är aningen dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en Tohatsu 90hk 2T med direktinsprutning eller med gamla hederliga förgasare din farbror köpte? Deras 90 hk TLDI med direktinsprutning skall vara rätt bra (dock lite högljudd har jag för mig jag läste i nån utombordartest). Dock bara CARB 2-stars godkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Volvoman, det kan skapa problem med för mycket elektronik som du beskriver i ditt inlägg. Den marina miljön påfrestar även det mest inkapslade komponenter. Något som fabrikanterna kunde jobbat på då idén är självklart naturlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller delvis med om mycket här i tråden, dock har vi i Sverige en ypperlig racing tradition inom båtsporten som med förbud skulle bli utrotad. Visst är det ett miljöproblem med gamla 2-taktare, har själv en rejäl best på akterspegeln. Ett problem man lätt återkommer till är dock priset. Har själv inte råd att köpa ny (eller nyare) motor men hade absolut inte haft något emot en direktinstrutad 2-taktare. 4-takt går billigt och tyst, men de nya direktinsprutade motorerna går både bättre, billigare och mer miljövänligt... Förbud löser knappast några problem men om staten/kommunerna vill göra något åt problemet skulle subventioner på brännsleskatt och inköp vara en bra lösning enligt min mening. Vid närmare eftertanke är detta något vi aldrig kommer se då stat/kommun inte gärna lättar på trycket när det gäller skatteintäkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förbjuda en produkt man köpt ny för inte allt för lång tid tillbaka, och som finns i massor på begmarknaden, är knappast möjligt att genomföra, och dessutom bra korkat, även om det är bra för miljön. Däremot att förbjuda att sälja dom skulle jag tycka var helt okej, men det verkar ju som att det i praktiken kommer att bli så snart för 2t förgasarmotorer med nya miljökrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som att jaga mygg i sammanhanget...ta exempelvis bottenfärgerna som förbjöds för några år sen...ändå har exempelvis Gotlandsbåtarna en ännu farligare på sina bottnar och en Gotlansbåts botten är ungefär lika med alla fritidsbåtar i Nynäshamn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå utmärkt att köra alla tvåtaktare på etanol blandat med recinolja. Om det funkade vilket jag skulle bli förvånad om det inte gjorde så kunde vi ha både 4 takt och 2 taktare kvar. Så att vi med lite mindre plombok slipper ro när vi vill ut på sjön när det är vindstilla :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju köra modellmotorer 2-takt på metanol och ricinolja. Dock har ricinolja den egenheten att den klibbar igen saker och ting både fort och ordentligt om man låter motorn stå oanvänd ett tag. Och så drar metanol till sig fukt/vatten. Använde det flitigt till modellmotorer i flygplan i min ungdom. Om jag minns rätt var det 80% metanol och 20% ricinolja vi körde på så det blev kladdigt av olja från avgaserna utan bara den. Lukat dessutom rätt gott om avgaserna fast det kanske det är delade åsikter om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns med vi körde våra modellmotorer på metanol och recinolja och minns när du säger det att det blev rätt klibbigt av det men kanske det berodde på oljan. Men jag tror det skall finnas en annan olja med som är gjord för att blandas i etanolen. Jag skall vart fall pröva köra en gammal motor på etanol och recinolja så då får man se hur det slutar. Men det blir nog till nästa år tror jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör hur det satsas på miljö överallt (ofta en kostsam historia nära eller i städer) Varför kan man inte ta lite av dom pengarna och ge en skrotnings premie till dom som skrotar sin miljöbov och köper en ny miljöklassad motor.? Typ Ett skatteavdrag på ett par tusenlappar mot att man skickar in ett skrotningsintyg från bilskrot eller liknande... Då förhindrar man att marinhandlarna lägger på motsvarande summa (kanske) Eller de e bara jag som tycker det e dumt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är tyvärr inte gjorda av pengar,så det får förbli tvåtaktare på jollen. Aldrig att man lägger ut 20.000 för miljöns skull.. Finns inte en möjlighet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans fart man måste få på årorna om man ska åka skidor efter.... Man blir nog lite lätt svett i pälsen av de med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå de går hur bra som helst om man vill, förytsatt att man har en vass 2-taktare och inte nån lastbils accelerations fyrtaktare.. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Samsioe

Har läst någonstans (ska försöka hitta länken) att en gammal 2T som körs på alkylatbensin och miljövänlig 2T-olja släpper ut mindre föroreningar än en 4T!! Så nu när alkylatbensin börjar dyka upp på sjömackarna och dessutom ibland också är billigare än vanlig soppa så är det ju bara att gasa!!!! :lol: :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Samsioe

Nu hittade jag rapporten avs 2T med alkylatbensin och 4T

 

I en forskarrapport från Chalmers (jämförande studier av utombordsmotorers emissioner till vatten, Jonas Alin och Tomas Astnäs), Göteborg 2001 sägs att ... Resultaten visar att även en gammal smutsig 2-taktsmotor körd med alkylatbensin, genererar mindre skadliga utsläpp än en fabriksny fyrtaktsmotor, om denna körs med vanlig standardbensin.

 

Så tanka alkylat och bli en miljövän!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar inte köpa en 4-taktare. Jag ligger i liten privat hamn ute i roslagen. Förra året försvann alla fyrtaktare en natt. Inga tvåtaktare rördes. Jag behåller min gamla två taktare så slipper komma ner till båten och upptäcka att motorn är borta. Subventionera istället miljövänlig bensin och olja. Idag kör jag på miljövänlig 2-takts olja men vanlig bensin. Jag skulle gärna byta till miljövänligbensin om den var lätt att hitta och om den hade samma pris som vanlig 95. /Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...