Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Andhof

Motsvarighet till Loctite 542 - Biltema gängtätning?

Rekommendera Poster

Skulle någon av Biltemas gängtätningar kunna agera ersättare för Locite 542? ska täta ORB kopplingen till båtens hydraulstyrning.

Framgår inte av Biltemas hemsida om någon av gängtätningarna funkar för hydraulik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Andhof:

Skulle någon av Biltemas gängtätningar kunna agera ersättare för Locite 542? ska täta ORB kopplingen till båtens hydraulstyrning.

Framgår inte av Biltemas hemsida om någon av gängtätningarna funkar för hydraulik.

Jag har använt både Biltemas gängtätning och gänglåsning, och jag tycker inte att det är någon skillnad på dessa och motsvarande produkter från Loctite..., mer än priset alltså.

Nu har jag inte använt dessa till något hydrauliskt, däremot till oljestickan på drevet, som hamnar under vattnet, drevets avtappningsplugg, och påfyllningsplugg. Gänglåsningen till skruvarna "den runda grejen" som förenar drevet med skölden, den vill man inte tappa bort, för då blir man utan styrförmåga. Sedan har jag låst skruvarna till drevets växelkåpa, det var kanske dumt då dom fastnade väldigt hårt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använt båda och även Biltemas till hydraulikdelar i båten. Ser heller ingen skillnad på produkten (mer än priset), och i mitt fall har det fungerat bra till hydraulik.

Gissar att det är den här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/vvs-tatning-50-ml-2000031881

Det står uttryckligen att den fungerar även till olje- och gasinstallationer, vilket jag kan bekräfta.

Däremot lyckas jag inte alltid med vare sig denna eller Loctites i VVS alla gånger. Vet inte om jag slarvar, men just för vatteninstallationer har jag svårt att se något som slår hederligt lin+rörkitt. Jag tillhör f.ö. dem som aldrig kommit överens med gängtejp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-06-12 vid 12:23 skrev IngemarE:

Använt båda och även Biltemas till hydraulikdelar i båten. Ser heller ingen skillnad på produkten (mer än priset), och i mitt fall har det fungerat bra till hydraulik.

Gissar att det är den här: https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/vvs-tatning-50-ml-2000031881

Det står uttryckligen att den fungerar även till olje- och gasinstallationer, vilket jag kan bekräfta.

Däremot lyckas jag inte alltid med vare sig denna eller Loctites i VVS alla gånger. Vet inte om jag slarvar, men just för vatteninstallationer har jag svårt att se något som slår hederligt lin+rörkitt. Jag tillhör f.ö. dem som aldrig kommit överens med gängtejp.

Fick precis erfara just det när jag försökte återmontera min sjövattenkran efter problem. VVS-tätningen fungerade inte alls där det blev blött. Sånt som var torrt nöp det som f_n!

(Fick fö köpa ny kran som jag monterade med lin vilket funkade bra som vanligt.)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Fick precis erfara just det när jag försökte återmontera min sjövattenkran efter problem. VVS-tätningen fungerade inte alls där det blev blött. Sånt som var torrt nöp det som f_n!

(Fick fö köpa ny kran som jag monterade med lin vilket funkade bra som vanligt.)

Linet har ju den fördelen att det sväller bär det blir blött och tätar ju då bättre.

Sedan finns det väl väldigt få sådana preparat som man kan använda på blöta eller fuktiga ytor, undantag är väl då det där mirakeltätningemedlet man kan använda om själva båten sprunget läck.

Jag har använt tätningsmedel från Biltemapå drevet, mellan oljekylaren och fördelningshuset, i vvs-sammanhang och några andra ställen. Men det är mer ett packningsklister Men det har fungerat väldigt bra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loctite 577 har aldrig svikit mig i industrin och kylbranschen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...