Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Raffe1

Köra en Ryds camping från Stockholm till Malmö

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Vi funderar att köpa en Ryds Camping i Stockholm och köra den till Malmö. Vad jag läste i någon annan tråd så är det  350nm ungefär? Tar kanske 25 timmars körning? Är det en väldigt dum idea? Farligt med höga vågor? Alla inputs välkomna!

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man (i alla fall jag) blir väldigt trött att köra lätta småbåtar länge, det gungar och slår mycket.

Sen har du flera öppna kuststräckor där du är beroende av väder och vind.

Absolut inte rekommenderat.  Bättre hyra trailer och ta E4:an. Om du inte tar på dig 3 -4 veckor och sed det hela som ett semesteräventyr snarare än transportsträcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för input. Vi hade tänkt ta det som ett semester äventyr och ta två veckor på oss. Vilka kuststräckor tror du är "farligast"?

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Raffe1:

Vi hade tänkt ta det som ett semester äventyr och ta två veckor på oss. Vilka kuststräckor tror du är "farligast"?

Stockholm - Malmö. Då måste ni veta att båten och motorn är i absolut toppskick.

Farligaste kuststräckorna hittar du om du tittar i sjökorten och ser där det inte är skyddande öar. Där kan ni få rejäla (för stora) vågor och en svår vind. Skyddande öar betyder att det finns öar i alla riktningar inom ca 800 m. (Har ni inga sjökort avråder jag helt och hållet från resan till sjöss.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Man (i alla fall jag) blir väldigt trött att köra lätta småbåtar länge, det gungar och slår mycket.

Sen har du flera öppna kuststräckor där du är beroende av väder och vind.

Absolut inte rekommenderat.  Bättre hyra trailer och ta E4:an. Om du inte tar på dig 3 -4 veckor och sed det hela som ett semesteräventyr snarare än transportsträcka.

Medhåll, ge dig inte in i detta, gör som redan föreslagits, tag båten på en trailer!

27 minuter sedan skrev Raffe1:

Hej!

 

Tack för input. Vi hade tänkt ta det som ett semester äventyr och ta två veckor på oss. Vilka kuststräckor tror du är "farligast"?

 

Raffe

I stort sett alla sträckorna är farliga...

Nu har jag begränsad erfarenhet av den östra kusten, men som, redan sagts är alla kuststräckor som saknar skärgård, eller bara har ett fåtal öar att skydda sig bakom, är olämpliga om väder och vind är emot dig och det är dom ofta.

11 minuter sedan skrev ChristerN:

Stockholm - Malmö. Då måste ni veta att båten och motorn är i absolut toppskick.

Farligaste kuststräckorna hittar du om du tittar i sjökorten och ser där det inte är skyddande öar. Där kan ni få rejäla (för stora) vågor och en svår vind. Skyddande öar betyder att det finns öar i alla riktningar inom ca 800 m. (Har ni inga sjökort avråder jag helt och hållet från resan till sjöss.)

Som sagt var... 

Hyr en trailer, om du har tur finner du ett uthyrningsföretag som hyr ut på en ort och där du kan lämna tillbaka på en annan ort. Sedan behöver du en personbil med dragkrok som får lov att dra 1000-1500 kilo och det klarar de flesta bilarna från "golf-klassen" och uppåt.

 

Vilken båt man än köpt, så skall man inte ge sig ut på några längre turer innan man lärt känna båten och om motorns skick är okänt.

2015 köpte jag en stabil båt som är 9,5 meter lång och drygt 3 meter bred på Dalarö, söder om Stockholm, den skulle jag ta hem till Bohuslän. Jag valde mellan Göta Kanal och lastbilstransport, att gå runt kusten fanns inte ens med i tankegången, även om jag "bara" skulle gått halva vägen till Malmö.... Och det blev en lastbilstransport, Vättern kan vara vresig... men det var också en fråga om tid och återstående semesterdagar.

 

Men Hanöbukten lär ju inte vara speciellt rolig, sägs det, om det nu blåser en hel del, och då går det ju åt en del Glanil också.

 

350 M, det går ju åt en hel del bensin, mer än vad en personbil med båttrailer förbrukar på landsvägen mellan nämnda orter. Avståndet mellan sjömackarna kanske dessutom rimmar dåligt med volymen i båtens bränsletank, varför du skall ha med dig x antal reservdunkar med bensin ombord, tillsammans med allting annat du behöver ha med dig, verktyg, säkerhetsutrustning, mat, vindtäta kläder, regnställ och sovsäckar... 

 

Nej, allting talar emot detta äventyr, välj en landsvägstransport!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Raffe1:

Hejsan,

 

Vi funderar att köpa en Ryds Camping i Stockholm och köra den till Malmö. Vad jag läste i någon annan tråd så är det  350nm ungefär? Tar kanske 25 timmars körning? Är det en väldigt dum idea? Farligt med höga vågor? Alla inputs välkomna!

 

Raffe

Vad har du för erfarenhet av att navigera och sjövana och i vilket skick är båt, motor och utrustning?

1. Nybörjare så skulle jag avråda från resan

2. Inte så kunnig i navigation och mindre sjövan så kanske man ska ta en funderare om man är bered för den resan.

3. kunnig i navigation, sjövan och har koll på väder framför allt vindar och sjöhävning så är det genomförbart.

Sen kan man börja diskutera om den resan ger så angenäma upplevelser och det kommer att kosta ganska mycket i bränsle och hamnavgifter.

En så pass liten båt skulle jag köra hem på trailer och använda pengar och tid till att semestra i Malmö trakten.

Men du kanske vill ta det som en utmaning och upplevelse.

En sak är iaf säker om du genomför resan så kommer du få mer erfarenhet både på gott och ont.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja med 2 veckors semestrande med båten i  Stockholms fina skärgård och ta sedan båten på trailer till Malmö.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Raffe1:

Hejsan,

 

Vi funderar att köpa en Ryds Camping i Stockholm och köra den till Malmö. Vad jag läste i någon annan tråd så är det  350nm ungefär? Tar kanske 25 timmars körning? Är det en väldigt dum idea? Farligt med höga vågor? Alla inputs välkomna!

 

Raffe

Hur många är "vi"?

26 minuter sedan skrev Rascal:

Börja med 2 veckors semestrande med båten i  Stockholms fina skärgård och ta sedan båten på trailer till Malmö.

Ja det är ju inte så mycket utrymme i båtar av denna typ, det kan ju kanske räcka med två-tre dagar för att inse att det verkligen är "compact living" särskilt när vädrets makter gör det omysigt att vistas iland eller i båten med nedfällt kapell.

Men klart om man är ung och nyförälskad så kan man ju bortse från att det är trångt... 😀

 

Man inser väl då också att det blir rätt så gungigt under gång, det är ju en hel del båtar i denna skärgård, och dom drar upp mycket svall. Betänk då hur det är längre söderut där kusten är oskyddad och även om det är fint väder så finns det alltid mer eller mindre dyning som påverkar båten, och dess besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Vad har du för erfarenhet av att navigera och sjövana och i vilket skick är båt, motor och utrustning?

1. Nybörjare så skulle jag avråda från resan

2. Inte så kunnig i navigation och mindre sjövan så kanske man ska ta en funderare om man är bered för den resan.

3. kunnig i navigation, sjövan och har koll på väder framför allt vindar och sjöhävning så är det genomförbart.

Sen kan man börja diskutera om den resan ger så angenäma upplevelser och det kommer att kosta ganska mycket i bränsle och hamnavgifter.

En så pass liten båt skulle jag köra hem på trailer och använda pengar och tid till att semestra i Malmö trakten.

Men du kanske vill ta det som en utmaning och upplevelse.

En sak är iaf säker om du genomför resan så kommer du få mer erfarenhet både på gott och ont.

Som erfaren fritidsbåtskeppare som dessutom har såväl formell som praktisk nautisk kompetens, skulle jag inte ge mig ut i oskyddade vatten under en sådan lång tur i den typen av båt. Om jag nu inte funderade på att suicidera, men det finns snabbare och mindre smärtsamma sätt att göra det på... om man nu är på det humöret.😘

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är utomskärs hela vägen ifrån Västervik till Malmö.

Kalmarsund med nordost är heller inte att leka med i en sådan båt och om man är ovan.

In och försöka gena i Karlskrona är heller ingen större nytta med.

Se hur det gick för kapten Gusjin  eller vad han heter. (137)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Tänk på att det är utomskärs hela vägen ifrån Västervik till Malmö.

Kalmarsund med nordost är heller inte att leka med i en sådan båt och om man är ovan.

In och försöka gena i Karlskrona är heller ingen större nytta med.

Se hur det gick för kapten Gusjin  eller vad han heter. (137)

Var det han som hade en gedigen grundutbildning? 😀

Whisky on the rocks,  alltså! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

350nm på ca 25 timmar, är den snittfart på 14 knop. Vilket känns som långt över vad snittet kommer ligga. 

Har absolut inte lika mycket erfarenhet av längre turer som duktiga skribenter ovan. 

Men har en stuga på en rätt oskyddad ö, från hamn och dit har jag ca 3 distans, och ytterst sällan jag kan hålla 14 knop med en fisherman 20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen skall inte ens fundera på en sådan resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla inlägg. Jag har seglat en del i Gbg skärgård och seglat över till Fredrikshamn ett antal gånger. Så har sjövana från segelbåtar och inte med en liten motorbåt. Det rätta känns efter ha läst alla era kommentarar att köra landsväg :)

 

Trevligt med så många svar! 

 

Raffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde förra helgen en tripp från Valdemarsvik-Västervik-Kalmar-Simrishamn-Limhamn, sedan tog mina 4 dagar ledigt slut, vi skulle ända upp till Göteborg och båten kom upp igår kväll efter denna helgens 2 dagar. Vi gick nästan bara utomskärs med bra vindar oftast åt rätt håll dessutom. Båten? 12x4 meter 10 ton segelbåt, 2 pers ombord. Delphia 40. Inget jag skulle vilja göra med en liten Ryds. Nejtack!

IMG_7246.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Raffe1:

Hej! Tack för alla inlägg. Jag har seglat en del i Gbg skärgård och seglat över till Fredrikshamn ett antal gånger. Så har sjövana från segelbåtar och inte med en liten motorbåt. Det rätta känns efter ha läst alla era kommentarar att köra landsväg :)

 

Trevligt med så många svar! 

 

Raffe

Mellan Vinga och Skagen är det litet drygt 30 M, en tiondel av den sträckan du tänkt dig åka med rydsen.
Jag har gått från Måseskär, Vinga, Hönö eller Vrångö till Læsö eller Skagen med motorbåtar mellan 27 och 31 fot, och trots att det i praktiken har kunnat köras i drygt 20 knop går det aldrig snabbare än tre timmar… alltså en medelhastighet på omkring 10 knop.

Flera gånger har vi dessutom inte kommit iväg den dagen vi tänkt oss, utan har fått ligga i någon hamn och invänta att vinden skall mojna. Sedan skulle vi ju hem igen, ett bekymmer du inte behöver bry dig om, och då gäller det att ha marginal då också, inte som någon jag känner väl, som avgick från Skagen en sen söndagskväll då det mojnat, och kom till jobbet efter lunch på måndagen, eftersom det inte gick att ens stundtals gick att hålla med än fem knop då dyningen var svår. 
 

Så jag kan ju tänka mig att du måste ligga i någon väl skyddad hamn två, tre nätter för att invänta mindre vind och att gammal dyning skall lägga sig. Nu vet jag inte hur hög våghöjden kan bli i de aktuella farvattnen du skall färdas i, men redan en våghöjd på 50-75 cm kan vara jobbig i den typen av båt, jag vet, jag har sportfiskat i Skagerack och Kattegatt Från Styrpulpetbåtar mellan fem och sex meter, och har då färdats omkring 10-15 M ToR fiskevattnen i gammal dyning, även med sjövana, magnetarmband och Glanil så matar man ändå fiskarna med lagda pizzor. Då hade vi VHF ombord, nödsändare, för den tiden potent gps-mottagare, nödproviant och överlebnadsdräkter, trots att det var under perioden maj- början av september vi var ute.. (det hade varit billigare, säkrare och enklare att köpa kummel, torsk och långa av fiskhandlarna på Olskrokstorget, dessutom gillar jag inte torsk…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Raffe1:

Hej! Tack för alla inlägg. Jag har seglat en del i Gbg skärgård och seglat över till Fredrikshamn ett antal gånger. Så har sjövana från segelbåtar och inte med en liten motorbåt. Det rätta känns efter ha läst alla era kommentarar att köra landsväg :)

 

Trevligt med så många svar! 

 

Raffe

Vad bra att du tog förnuftet till fånga.

Med utgångspunk från Malmö finns det ju stora möjligheter till varierade utflykter med en sådan trailerbar båt. Du jan ju dra iväg uppåt Bohuslän (Halland saknar ju i princip skärgård, om man bortser från Jylland) och sjösätta vid någon bra ramp, eller till någon av södra Sveriges många navigerbara sjöar, Bolmen exempelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...