Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
RickardFredriksson

Alpha one gen 2 tar in vatten i trailerläge

Rekommendera Poster

Har alpha one gen 2 med 2 år gamla bälgar som funkar utmärkt på alla sätt men  i trailerläge så tar den in vatten. Alltså när jag sjösätter eller tar upp den. Jag tycker den tar in rätt mycket men så fort jag fäller ner drevet så slutar det ta in vatten och är tätt.

Jag frågade en båtmekaniker en gång om detta och han sa nåt om att tömma eller dränera avgas...nåt eller nåt annat som jag glömt. 

Är detta verkligen normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att det är knutbälgen som läcker när den dras isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat efter var det kommer. 

 

Bälgarna byttes på varv och han verkade väldigt noggrann.

 

Borde lager mm skadats efter två år i vatten + två vintrars förvaring om det var saltvatten i?

 

Det där en annan sa om att nåt töms i trailerläge? Jag hittar ingen annan som skrivit om det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på knutbälgen. Bälgarna sträcks en del när drevet är fullt upptiltat så det är belastning på dem då. Skulle kunna vara att någon bälg sitter lite dåligt så det blir otätt då. Det är också möjligt med en liten skada på en bälg som sträcks ut när du tiltar upp.

 

Titta noga på bälgarna med motorn fullt upptiltad på land. Det är tre stycken och läcker det vatten är det den över drivknuten och den lilla vid växelwiren som är intressanta. Om det läcker i avgasbälgen så gör det inget. I alla fall inte vad gäller vatteninträngning.

 

Skulle det läcka i knutbälgen misstänker jag att det inte är bra för motorn. Är det den vid växelwiren så borde det vara lugnt för skador men det skall ju inte läcka där heller.

 

Jag skulle inte ge mig ut med båten innan jag lokaliserat och åtgärdat läckan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RickardFredriksson:

Har inte kollat efter var det kommer. 

 

Bälgarna byttes på varv och han verkade väldigt noggrann.

 

Borde lager mm skadats efter två år i vatten + två vintrars förvaring om det var saltvatten i?

 

Det där en annan sa om att nåt töms i trailerläge? Jag hittar ingen annan som skrivit om det. 

 

Jag vet inte exakt hur exponerade lagren blir på Alpha One men på vårt Penta drev blev det bara trasor kvar av lagren efter en säsong när vi fick läckage.

Hade jag kört liite längre så hade det blivit ett redigt haveri. Nu vibrerade det ganska ordentligt på sista turen så att det var inget tvivel om att något var trasigt.

Men jag hade kollat upp eventuellt läckage ordentligt, omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om avgasbälgen sitter som den skall, min lossnade året efter byte och sen dess har jag kört utan denna bälg. Eller snarare hängande bara fäst på motorsidan..... Det är helt feltänkt hur den skall monteras för det finns ingen utfasning som gör att den sitter orenligt. Eftersom det blev inga skador efter 2 år med läckage så skulle jag misstänka avgasbälgen.

 

Men jag tycker du har inte svarat var den tar in vatten, det är väsentligt info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, jan_af_lisoe said:

Kolla om avgasbälgen sitter som den skall, min lossnade året efter byte och sen dess har jag kört utan denna bälg. Eller snarare hängande bara fäst på motorsidan..... Det är helt feltänkt hur den skall monteras för det finns ingen utfasning som gör att den sitter orenligt. Eftersom det blev inga skador efter 2 år med läckage så skulle jag misstänka avgasbälgen.

Jag kan så klart ha fel här (och lär bli varse)... men från avgasbälgen kan det väl inte komma vatten in i båten. Den har väl normalt vatten i sig i alla fall. Eller tänker jag fel? Därför jag skrev som jag skrev ovan att någon av de andra två bälgarna är boven. Om det ens är bälgarna, men det låter troligt om det är bara vid upptiltat drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Kolla om avgasbälgen sitter som den skall, min lossnade året efter byte och sen dess har jag kört utan denna bälg. Eller snarare hängande bara fäst på motorsidan..... Det är helt feltänkt hur den skall monteras för det finns ingen utfasning som gör att den sitter orenligt. Eftersom det blev inga skador efter 2 år med läckage så skulle jag misstänka avgasbälgen.

Håller verkligen med om att den som gjorde den designen inte hade den bästa dagen på jobbet. Tog många svordomar innan jag fick den att sitta. Klister och kladd och när man drar åt slangklämman så ploppar den av med mer kladd som resultat. Tur att det är bättre anordnat på knutbälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för input. 

 

Eftersom den är 100% torr när drevet är i normalt läge så har jag låtit det vara. Torr både I hamnen och när man kör. Allt funkar som det ska, inga missljud eller nåt. 

 

Bälgarna är ju bara 2 år så de borde väl inte spricka? 

 

Det den där båtmekanikern sa om att den på nåt sätt tömmer vatten inåt i trailerläge - var det bara påhitt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, RickardFredriksson said:

Det den där båtmekanikern sa om att den på nåt sätt tömmer vatten inåt i trailerläge - var det bara påhitt?

Jag är inte båtmekaniker, men har aldrig hört något sådant. Förstår inte heller vilket vatten det skulle kunna vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta otydligheten, vattnet är nere i motorrummet.

En ganska rejäl skvätt när jag sjösatt båten (och en ganska rejäl skvätt när jag tagit upp den på trailer)

När det väl är länsat så är det torrt hela sommaren när båten  ligger i hamn och när den används

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kommer nog inte utifrån, utan befinner sig i båtens dubbelbotten.

Regnvatten.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va fasen, det har jag inte ens tänkt på. Skulle det kunna vara regnvatten som åker ner i motorrummet på grund av att den lutar så vid sjösättningen? 

 

Om det var läcka i någon av bälgarna så borde det väl sippra in vatten - helt jäkla tätt kan det väl inte bli av sig själv annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev rejas:

Jag kan så klart ha fel här (och lär bli varse)... men från avgasbälgen kan det väl inte komma vatten in i båten. Den har väl normalt vatten i sig i alla fall. Eller tänker jag fel? Därför jag skrev som jag skrev ovan att någon av de andra två bälgarna är boven. Om det ens är bälgarna, men det låter troligt om det är bara vid upptiltat drev.

Vissa installationer har inte ens någon avgasbälg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RickardFredriksson:

Va fasen, det har jag inte ens tänkt på. Skulle det kunna vara regnvatten som åker ner i motorrummet på grund av att den lutar så vid sjösättningen? 

 

Om det var läcka i någon av bälgarna så borde det väl sippra in vatten - helt jäkla tätt kan det väl inte bli av sig själv annars?

Ligger båten i en insjö? Ligger den i havet kan man ju smaka på vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallet löst. Det var bälgen vid växelwiren, som tydligen trycks ihop och blir helt tät i normalläge men sträcks ut så den läcker i trailerläge. Tack för input.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedback. Som jag skrev ovan så borde det vara lugnt med efterföljande skador om det är den för växelwiren. Den går väl om jag mins rätt bara rakt igenom så att vattnet bara rinner ner på insidan.

 

Minns inte om det i tråden nämns om det är saltvatten. I så fall skulle jag skölja rent ordentligt med färskvatten i motorrummet där sjövatten kan ha kommit åt. Annars finns risk att det snart ser ganska tråkigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att om knutbälgen läcker så tar knutarna och stödlagret stryk. Inte motorn och inte resten av drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...