W25 4 Postad 11 Juni , 2023 Har en Johnson 20 hk från 1978 där skvallerstrålen är mycket svag. Det finns dock ett undre utlopp för kylsystemet där det rinner på bra, ungefär vid vattenlinjen. Vad kan detta ha att göra med? Finns det möjligtvis en termostat eller något, eller kan det vara så att något blockerar de övre delarna av kylkanalerna men inte de undre? Har bara kört motorn på tomgång i tunna än så länge så jag vet inte hur det är om man kör den längre tid med och med växeln i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 594 Postad 11 Juni , 2023 Det kan vara skräp i utloppet för skvallerstrålen. Ta en en ståltråd, gem eller hårspänne eller liknande och peta in i skvallerstrålen när motorn är igång. Kan vara så enkelt, så börja med det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 11 Juni , 2023 Bra idé. Har petat runt en hel del men aldrig när motorn är igång. Men det lär ju vara bättre att göra det samtidigt som motorn är igång för då spolas ju eventuell skit ut också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
W25 4 Postad 11 Juni , 2023 Annars är jag lite orolig för att de undre hålen där vattnet kommer ut är till för avgaser, och att någon packning eller något rör mellan avgas- och kylsystem gett upp så att kylvattnet helt enkelt får ett enklare utlopp genom avgassystemet. Då kanske det aldrig når upp till motorblocket och kyler där tänker jag… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 594 Postad 11 Juni , 2023 Nu är jag inte alls säker på hur kylsystemet på en större utombordare fungerar, men jag tror att skvallerstrålen bara är just en skvallerstråle, dvs ett biflöde, och inte den primära kylvattenvägen. Tror den primära kylvattenvägen är där nere någonstans. Men som sagt, bara vad jag tror. Hoppas någon mer motorkunnig kan ge ett svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 11 Juni , 2023 Det skall komma vatten ur det kombinerade avgas och vattenutsläppet, iallafall vid tomgång. Vid högre varv kommer det mesta ut i propellernavet. Stoppa i motorn i sjön så blir allt bra skall du se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser