Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Andy_89

Silver hawk med Mercury optimax 90hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag har bestämt mig för att köpa båt och ligger med tankarna mellan en silver fox eller hawk. Tror jag lutar mer och mer mot Hawk men ser att de flesta som ligger till försäljning årsmodell 2005-2010 ör utrustade med Mercury 90hk men 2 takt.

Är 2 takt fortfarande ett bra köp?

Jag har även kollat på en hawk med en sån motorn här om dagen och säljaren påstår att just denna motor är grym, har har flera båtar och verkar veta vad han pratar om…

Han säger att direkt insprutning är mkt bättre än förgasare, bra vrid och bensinsnål.

Vad tycker ni här på forumet?

Jag kan tänka mig att ni är nyfikna på användningsområdet men mestadels fiske i Bråviken samt dagturer med sambo och dottern. 

Min budget är runt 150-170tkr och har jättesvårt att bestämma mig om jag ska gå på en större båt som Hawk fast äldre eller lägga typ 170tkr på den nyare fox modellen som jag har sett några ute från ca 2017-2018. Det är trots allt mkt nyare båt och motor.

Tack på förhand!

Redigerad av Andy_89

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Andy_89:

Jag har även kollat på en hawk med en sån motorn här om dagen och säljaren påstår att just denna motor är grym, har har flera båtar och verkar veta vad han pratar om…

Han säger att direkt insprutning är mkt bättre än förgasare, bra vrid och bensinsnål.

Mercury Optimax är en bra och snål motor, hade lite problem på dom tidiga modellerna men efter -02 ska dom vara okej, exakt vad det var vet jag inte, om någon här inne vet vad man ska se upp med på Optimaxar kan dom väl skriva här, vill också veta mer.

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

jag har läst en del men hittar inte så fräscha inlägg. 
Hittar inte så mkt om hur man ser på andrahandsvärdet 2023 på dessa motorer och om intresset fortfarande finns? Jag vill inte köpa en 2 takt motor som inte går att sälja om säg 3-4 år…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Andy_89:

Ok

jag har läst en del men hittar inte så fräscha inlägg. 
Hittar inte så mkt om hur man ser på andrahandsvärdet 2023 på dessa motorer och om intresset fortfarande finns? Jag vill inte köpa en 2 takt motor som inte går att sälja om säg 3-4 år…

Jag skulle välja hawken pga av den är större det kommer göra stor skillnad både när det går sjö samt att det blir mer utrymme när du rör dig ombord med ev fiskekompis.  

Ang motorn så är väl ända nackdelen DFI oljan som är något dyr. Men överlag så är det en bra motor. Klart att den är mer bullrig än en modern 4-taktare men den slår en förgasar motor alla dagar i veckan. Den enda nackdelen är att spolarna ger upp, men dessa är lätta att byta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Poppe:

Jag skulle välja hawken pga av den är större det kommer göra stor skillnad både när det går sjö samt att det blir mer utrymme när du rör dig ombord med ev fiskekompis.  

Ang motorn så är väl ända nackdelen DFI oljan som är något dyr. Men överlag så är det en bra motor. Klart att den är mer bullrig än en modern 4-taktare men den slår en förgasar motor alla dagar i veckan. Den enda nackdelen är att spolarna ger upp, men dessa är lätta att byta. 

Okej, det låter som att det är alltså en bra motor. Jag hör samma sak från flera håll. 

Båten jag har sett har haft i princip bara en ägare sen 2007 och en till det senaste året men vill sälja pga ändrade förhållanden och annan fiskebåt vilket jag har sett på hans tomt. Verkar dessutom seriös runt 60 så ingen säljartyp så.

170tkr för båt och bromsad trailer. Vi har inte provkört båten än eller pratat om nån förhandling. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En 2t med insprutning är en genialisk konstruktion men det är också en känslig konstruktion med många saker som kan gå sönder. Fallerande Luftpump, tändspolar och sensorer har användare här på forumet skrivit om.

Jag hade hellre valt en 4-takt Efi motor.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en hawk med Mercury F100 efi med 247timmar istället!

Det känns som ett bra köp så slipper jag alltid vara orolig för ”optimax”…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Andy_89:

Det blev en hawk med Mercury F100 efi med 247timmar istället!

Det känns som ett bra köp så slipper jag alltid vara orolig för ”optimax”…

Bra val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...