Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Gäst thomas bysell

Ännu en med växelproblem? Mercruiser

Rekommendera Poster

Gäst thomas bysell

Håller på att få ihop en båt men allt jävlas. Har justerat in spelet på växelvajern till drevet på 152 mm. Problemet är att inte microbrytaren går tillbaka efter växling= motorn dör eller att brytaren inte bryter motorn överhuvudtaget. Mina tankar nu är, att vajern går för tung pga en massa skit i höljet. Har kollat på tidigare länkar men ej hittat detta problem. Någon som kan detta??????? Ps Växlarna går i efter visst korrande. Ds Thomas B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det er wiren som går ut till drevet som kärvar. Om inte denna löper med lite friktion. så drar den på microbrytaren o motorn dör eller växlarna inte går ut/i växel. Kola först att du har justerad växlarna nogrant. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, lite tveksam tråd lett att bli konfunderad!?.redde vell ut sig till slut, viktigt att påpeka att för alpha drev ska (behövs) tändningen bara brytas kort när du ska växla ut från växeln till friläget. Visst kan det va så att själva microbrytaren er dålig o tex fjädern orkar inte dra tilbaks brytaren, men absolut vanligaste er problem från wiren o ner till drevet, antingen sjäva wiren och/eller växelföraren som wiren ska påverka. :-) När det gäller justering av växlarna ska man vara försiktigt när man tar bort slacket i wirerna, dra inte för hårt,gjorde detta själv o växeln blev fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst thomas bysell

Gjorde en tratt av en 0,5L pet.flaska tog loss wiren från växelreglarset på motor och lät det stå så över natten med syntet olja i. verkar som det löste problemet. Hade allt i högläge. Syntetolja har en lösande samt smörjande effekt. Vi får se hur länge det funkar. hur som helst var det växelwiren som kärvade och orsakade problemet. Tackar alla som engagerat sig. Thomas Bysell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercrusier 3,7L och ett Alpha one drev. Min brrytare bryter när jag går från växel i till neutral. Men det bryter inte tändningen när jag lägger i växeln, är detta rätt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst thomas bysell

Konstruktionen är sådan att den ska bryta både vid i och urläggning.Rätta mig någon om jag har fel! Har hållit på med detta under några dagar nu. Enligt vissa ska den bara bryta till neutral. Motstådet i wiren är lika åt båda håll, brytaren måste ska bryta. Gör det på min nu iallafall. Thomas Bysell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte bryta när du lägger i växeln, då er det fel någonstans (för stort motstånd i wiren)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst thomas bysell

Då har jag för högt motstånd i wirern allafall. Får fixa en ny under vintern. Som jag kan se det så är det ingen fara att den bryter åt båda håll. Motorn lägger iallafall inte av. Orkar inte skruva mer nu! Jag fixar mat och öl, bara och komma och skruva BerraS. Thomas :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...