Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Tempest

Tohatsu 9.9 FI Svårstartad

Rekommendera Poster

Jag har en ny Tohatsu 9.9 som är fixad till 15 HK av återförsäljaren.

Jag håller på med inkörningen och är nu uppe i sju timmar.

Motorn är dock svårstartad. Den första starten för dagen så tar det 5-7 ryck för att den ska starta.

När den är varm tar det ca 3 ryck.

Jag pumpar på blåsan till den blir hård och har gasen på startläget, drar långsamt för att aktivera dekompläget.

Så jag följer manualen. Bränslet är helt nytt liksom tanken, så ingen smuts eller vatten.

Finns det fler som upplever dessa problem? Läste i ett utländskt forum att de drar sakta ut linan för att aktivera dekomp läget, sedan lät de linan gå in igen, för att få ett helt drag. Finns det någon som vet om dekomp läget fungerar på detta sätt, eller måste man göra dekomp för varje dragning ?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Tempest:

Jag har en ny Tohatsu 9.9 som är fixad till 15 HK av återförsäljaren.

Jag håller på med inkörningen och är nu uppe i sju timmar.

Motorn är dock svårstartad. Den första starten för dagen så tar det 5-7 ryck för att den ska starta.

När den är varm tar det ca 3 ryck.

Jag pumpar på blåsan till den blir hård och har gasen på startläget, drar långsamt för att aktivera dekompläget.

Så jag följer manualen. Bränslet är helt nytt liksom tanken, så ingen smuts eller vatten.

Finns det fler som upplever dessa problem? Läste i ett utländskt forum att de drar sakta ut linan för att aktivera dekomp läget, sedan lät de linan gå in igen, för att få ett helt drag. Finns det någon som vet om dekomp läget fungerar på detta sätt, eller måste man göra dekomp för varje dragning ?

Mvh

Vad händer om du har gasen på tomgång (sköldpadda) när du gör dina startförsök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen "sköldpadda" bara START, då den inte har förgasare utan FI Fuel Injection.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Tempest:

Det finns ingen "sköldpadda" bara START, då den inte har förgasare utan FI Fuel Injection.

Det låter som att du gör allting rätt vid startförsök, men du kanske inte har den rätta knycken. 😉

Med tanke på hur leverantören i sin produktbeskrivningen påstår att denna ska vara lättstartad så skulle jag kolla med återförsäljaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppgraderingen till 15 hp kanske för med sig vissa biverkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom den är ny så skall du ju självklart ta detta med säljande företag.

Vad säger de ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Uppgraderingen till 15 hp kanske för med sig vissa biverkningar.

Det är igentligen bara ett metallbläck som sitter med två skruv, så du kan ge full gas. Inte kostigare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev IngemarE:

Eftersom den är ny så skall du ju självklart ta detta med säljande företag.

Vad säger de ?

Jag har mailat dem för två dagar sedsn, utan respons. Avaktar till imorgon, sen får jag ringa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...