Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Rekommendera Poster

Har en regal 2665 med 5,7 gxi 320 hk och det satt öppen avgasbälg vilket blev för mycket ljud och resonans under den förlängda badbryggan då man kör i 5 knop .föregående äg har kört så i 10 år ! Jag bytte till hel bälg med endast dräneringshål och båten blev tyst och starkare ! Nu går den lättare upp i plan med full tank och känns som den orkar hålla sig där med lite lägre varvtal . Ville bara dela med mig av detta glädjande resultat.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken. Kan man välja vilken typ av bälg man vill ha? Vad är för och nackdelar med båda alternativen?

Ska snart byta på min båt och har öppen bälg idag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2023-06-06 vid 15:39 skrev stratto:

Har en regal 2665 med 5,7 gxi 320 hk och det satt öppen avgasbälg vilket blev för mycket ljud och resonans under den förlängda badbryggan då man kör i 5 knop .föregående äg har kört så i 10 år ! Jag bytte till hel bälg med endast dräneringshål och båten blev tyst och starkare ! Nu går den lättare upp i plan med full tank och känns som den orkar hålla sig där med lite lägre varvtal . Ville bara dela med mig av detta glädjande resultat.

Mycket har jag sett men tydligen inte allt? 🙂Vad är en öppen bälg? Låter mer som den var trasig eller något hemmasnickeri?

Edit: Jag var tvungen att googla och hittade bälgen som är avskuren längs ytterkanten.

Aldrig sett tidigare men de finns kanske bara till DPS?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det tystare med backventil? Idag sitter inte avgasbälgen med slangklämma mot drevet utan den är öppen där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Tror TS menar avgasbälg, med eller utan backventil.Ronnie

Nej det är bara vi som inte har koll 😉

TS vet vd han pratar om, det är en eftermarknadsbälg till DPS.

Så nu har jag lärt mig något nytt idag 🙂

IMG_3759.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha den som satt på från början var skuren för bättre flöde. Därav mer ljud. Jag som trodde jag kunde få ner ljudet ytterligare.  Men så verkar det alltså inte vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Makro även jag har lärt mig något nytt.Tänk vad livet skulle vara tråkigt om vi fortfarande inte kunde lära oss nya saker.🤣 Ronnie

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Mercruiser finns en ” öppen bälj” oxå.  Mycket lättare att montera, men bullrar mer när man kör planande.  
Bälgens viktigaste uppgift är att släppa ut avgaser BAKOM propellern.  Så den får fullt tag i vattnet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...