jnot 0 Postad 6 Juni , 2023 Hej på er alla, Jag är från Belgien och jag har precis köpt en Johnson 26. Den fungerar mycket bra och jag har precis tagit tillbaka den från Göteborg till Nieuport (Belgien) utan problem. Jag behöver registrera båten i Belgien. För att göra detta behöver jag ett foto av båtens registreringsskylt. Alla båtar jag har haft har en liten skylt någonstans inuti med namnet på byggaren, modellen, tillverkningsåret och ett identifikationsnummer. Jag kan inte hitta detta på min Johnson 26. Vet du var jag ska leta i båten? Eller finns det inte på Johnson? Tack så mycket Jocelyn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 6 Juni , 2023 Långt ner höger på akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jnot 0 Postad 6 Juni , 2023 Nej, det finns inget där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 6 Juni , 2023 Källa: https://www.sailguide.com/batfakta/johnson-26 "Johnson 26 presenterades i mitten av 1970-talet och tillverkningen upphörde i början av 1980-talet. Johnson 26 tillverkades av Johnsonbåtar på Styrsö. De flesta båtarna såldes som 3/4- eller halvfabrikat." Att de såldes som 3/4- eller 1/2-fabrikat innebär att båten köptes i ofärdigt skick till en entusiastisk båtmänniska som byggde färdigt båten. Det gör även att båtarna kan vara lite olika i byggkvalitet, inredningslösning mm. Det kan finnas båtar som är mer välbyggda än varvstillverkade men även att det finns rishögar. Dessa självbyggda båtar var inget som skrovtillverkningsvarvet kunde eller ville ta ansvar för med någon form av kvalitetsmärkningsskylt med serienummer. På 1970-80-talet så var det undantagsvis som det monterades skyltar med tillverkare, tillverkningsnummer mm på båtarna. EU-krav och EU-märkning existerade inte i Sverige på den tiden. Den främsta identifieringen var segelnumret tills någon ägare köpte ett begagnat segel och seglade vidare med ett annat segelnummer. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 7 Juni , 2023 Om nu myndighet och försäkringsbolag i Belgien inte nöjer sig med den beskrivningen ovan, så kan ju ägaren/trådskaparen köpa sig en sats med bokstavs och siffererstansar och själv stansa in ett namn och ett nummer på en bit mässingsplåt, eller kanske bättre med en rostfri plåtbit, som sedan limmas och popnitas fast på ett ställe där man vanligtvis brukar finna dessa ID-märkningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 Juni , 2023 Det enklaste är väl att ta kontakt med transportstyrelsen så får du ett papper där det står att båtar i din storlek inte behöver vara registrerade i Sverige. To whom it may concern sign (1).pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 7 Juni , 2023 3 timmar sedan skrev Gantika: Det enklaste är väl att ta kontakt med transportstyrelsen så får du ett papper där det står att båtar i din storlek inte behöver vara registrerade i Sverige. To whom it may concern sign (1).pdf TS bekymmer är nog inte något krav på att omregistrera från Sverige till Belgien. Bekymret verkar vara att belgarna vill ha en ursprunglig identitet på båten för att överhuvudtaget ta in den i sitt fritidsbåtsregister. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser