Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Secalka

Vad skiljer marin olja från övrig olja?

Rekommendera Poster

Vad skiljer marin 2-takts olja från vanlig 2-takts olja för landbaserade prylar ?? Vad händer om man använder den vanliga oljan ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är priset. när man döper en vara till marin blir den genast svindyr. Motorn kommer gå lika bra/dåligt på vanlig olja som marinolja. Marinoljan är kanske avpassad till marina förhållanden, men i pratiken är skillnaden minimal eller ingen alls. kör på vanlig olja och köp några extra glassar på kiosken i sommar ;-) //Billy

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin tvåtaktsolja är anpassad för de lägre arbetstemperaturer som en marinmotor har, jämfört med t ex en luftkyld moppemotor. Fel olja=dålig smörjning med risk för haveri. Sedan kan du alltid köpa några glassar i kiosken att trösta dig med för pengarna du sparade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där ja, jag fick bayliner svar...! Det var ju spännande med två helt olika svar. Kan man blanda oljorna?? Någon mer som vi vill rösta ?? (...och Peter_K; Jag sa aldrig att jag skulle använda den. jag är för noggrann med min båt för det Problemet är att jag fick så mycket olja när jag fyllde år så jag kommer få klippa gräset på Ullevi en fotbolls säsong eller så innan den är slut)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det har bl a med arbetstemperatur och andra krav på smörjegenskaper (samt frånvaro av en del tillsatser, som finns i vanlig 2-taktsolja) som gör att det skall vara speciell olja för vattenkylda marinmotorer. Det är bara att söka lite på internet så hittar du mer detaljerat om argumenten varför man inte skall använda vanlig 2-taktolja i vattenkylda utombordare. Motorn kan kort och gott skära ihop (cyl, kolv, ringar, lager) om du kör på fel sorts olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Det har inget med marin eller land version att göra, Tänk så här i stället. Luft eller vattenkylt och välj sedan olja därefter. Det finns ju luftkylda 2 taktare på sjön och vattenkylda 2 taktare på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men du har väl ingen 2 taktare på land som kyler med sjö vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det handlar om asklös eller inte. Precis som någon skrivit, tänk luftkylt eller vattenkylt. Ett landexempel, som insprutningssmörjning till bilen kan man använd asklös 2-t olja, några dl/3 tankar. Blir billigare än att köpa dyr flaska. Additivskillnaden är också sådan att basoljan olika % additiv blir olika dyr olja. Som fd smörjoljeingenjör har jag upptäckt att alltför många gått på marknadsbluffarna. Mvh Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har förstått att man inte bör använda fel olja även om jag inte förstod det sista inlägget speciellt bra..! Tackar för hjälpen. får klippa gräsmattan ofta närmsta åren:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andre

Oj OJ additiv och adjektiv? Det blir bara krånligare och krångligare. En sak är dock säker, går du till stället där du tidigare köpt olja och frågar dem om det går bra att byta(blanda) till annan olja så är det inte bra, men går du in till annan handlare och frågar om det går bra att köpa deras olja denna gång, då spelar det ingen roll. Lustigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Andre. Svågern som köpte olja på en affär för åkare och lastmaskiner fick försäkan om att det var helt ok att köra detta i båten. Märkligt är det. (För mycket substantiv i den oljan kanske)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2005-08-07 vid 10:14 skrev Gäst Janne:

Det har inget med marin eller land version att göra, Tänk så här i stället. Luft eller vattenkylt och välj sedan olja därefter. Det finns ju luftkylda 2 taktare på sjön och vattenkylda 2 taktare på land.

Så har jag skoterolja till en vätskekyld skoter kan jag köra samma olja i båten som är vätska kyld? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Stockiz:

Så har jag skoterolja till en vätskekyld skoter kan jag köra samma olja i båten som är vätska kyld? 

Bra att undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Stockiz:

Så har jag skoterolja till en vätskekyld skoter kan jag köra samma olja i båten som är vätska kyld? 

Yes om båda är 2-taktare och oljan är TCW3 klassad. 

Two Cycle Water cooled version 3

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev guestsson:

Yes om båda är 2-taktare och oljan är TCW3 klassad. 

Two Cycle Water cooled version 3

Jag är inte övertygad. Skiljer ju ganska mycket i temp mellan dessa applikationer. Kan ha fel men jag tror TCW3 är klassning för sjö-/havsvattenkylda motorer.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade info här, NMMA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Jag är inte övertygad. Skiljer ju ganska mycket i temp mellan dessa applikationer. Kan ha fel men jag tror TCW3 är klassning för sjö-/havsvattenkylda motorer.

Nu var det ju så att frågan var om olja  kunde användas i en båtmotor och är den TCW3 klassad så funkar det. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar rekommendera samma olja till dieselbåtmotorer som till tunga entreprenadmaskiner med turbomatade dieslar. Iallafall om man får tro det som står i produktbladet och på förpackningens etikett.
Jag kör samma typ av mineralolja i min mer än femtio år gamla upphottade luftkylda volkswagen, och den går rätt hårt, då föraren har en tung högerfot. Inga problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Man brukar rekommendera samma olja till dieselbåtmotorer som till tunga entreprenadmaskiner med turbomatade dieslar. Iallafall om man får tro det som står i produktbladet och på förpackningens etikett.
Jag kör samma typ av mineralolja i min mer än femtio år gamla upphottade luftkylda volkswagen, och den går rätt hårt, då föraren har en tung högerfot. Inga problem.

 

Tvåtaktare ställer helt andra krav på oljan. Detergenter i fyrtaktolja har som uppgift att hålla sotföroreningarna i olja i lösning så att de inte avsätts på motorns insida. Motsvarande tillsatser i tvåtaktoljan har till uppgift att transportera sotföroreningarna ut med avgaserna. Det är främst dessa tillsatser som skiljer TC (luftkyld) från TCW olja. Det går till nöds att köra med TCW olja i en luftkyld maskin, men vätskekylda motorer går oftast för kallt för att TC oljans detergenter skall klara jobbet, med påföljd att föroreningarna blir kvar in förbränningsrummen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev guestsson:

Nu var det ju så att frågan var om olja  kunde användas i en båtmotor och är den TCW3 klassad så funkar det. 

Absolut. Men odefinierad skoter (vatten eller snö) dök upp i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...