HerrDunder 17 Postad 5 Juni , 2023 Hej! Imorgon får jag min nya båt, en Bavaria 28 Sport, levererad till mig via kranbil. Planen är att ställa de på bockar på min båtklubb för att sedan lägga i den med föreningens traktor. Föreningen ville ej låta lastbilen köra fram till slipen / ordinarie iläggningsplats. Enligt Båtens specifikationer väger hon 4 ton, men på både Press & Son och Tyresöbockens sidor står det att man ”alltid ska räkna på minst 20% mer”. Det blir ca 4.8 ton. Jag har 2 st Tyresöbockar Typ 1 som skall ta upp till 5 ton per bock. Är jag generellt i riskzonen här? Förstår givetvis att det bör vara helt cool så länge man har jämt belastning. Jag har dock ej aldrig utfört detta moment tidigare så vet inte hur lätt det är att ha just jämt belastning/ställa ner den på båda samtidigt. Jag har dock inga ”mittenben”, kan det vara läge att införskaffa? Någonting annat jag ska tänka på? Jag har inte heller ”skrovskydd” på plattorna, har kört plankor/skumgummi tidigare, är det värt att lägga 4 x 269 kr på fina gummifyrkanter? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Juni , 2023 Om bockarna tål 5 ton per styck så förstår jag inte riktigt vad du oroar dig för, får du ska väl inte balancera båten på en bock? Med två bockar så kan du ju i princip ha en båt som väger 10 ton även om det aktre bocken får mer belastning eftersom en båt alltid är tyngre i aktern. Men om det är denna bock du har så gissar jag att den tål 5 ton med mittben, utan mittben är det nog betydligt mindre. Men för att veta säker är det nog bäst att kontakta tillverkaren. http://www.tyresovaggan.com/se/page25.html Om det är värt med skrovskydd kan nog bara du själv avgöra, personligen tycker jag det är rena ockerpriset och jag köpte istället 6mm gummiduk hos Biltema som jag limmade fast på stöttornas plattor. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/oljepluggspackningar/gummiduk-500-x-1000-x-6-mm-2000020000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Juni , 2023 Jag har tre Tyresöbockar till en 29-fotsbåt med drev, som är 31 fot löa. Enligt kranbilens instrument väger den drygt fem ton med fyllda dieseltankar. En Tyresöbock direkt under akterspegeln, en bock under motorfästerna och en bock i bakkant av fördäck. Dessutom en trefotsbock långt fram under förskeppet. Jag har inga mittenben till mina Tyresöbockar, det är förövrigt den modellen med balkar av metall. Alltihopa vilar på norska skifferskivor som ligger i en sandbädd. Det brukar sätta sig litet andra tredje veckan efter uppställning ungefär. Med det känner jag mig trygg hela vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 5 Juni , 2023 Tack för svar båda! Jag har 2 st av denna fast utan mittenben: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bat_Pa_Land/Bock_Vagga_Stotta/Bock_Motorbock/TYRESOBOCK_TYP_1_2_5M_5000KG?id=06531 jag förstår också att i teorin borde en bock klara hela vikten men i teorin känns det också vanskligt att balansera på gränsen. Det är väl det som är min fundering litegrann. Känns som det är läge att skaffa fram mittenben tills imorgon iallafall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HerrDunder 17 Postad 6 Juni , 2023 Okej, nu har jag lärt mig att "mittenstödet" heter stävbock. Är det någon här på forumet som säljer en ellertvå som passar ihop med Tyresöbocken typ 1 är det bara att hojta i DM! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser