LudvigN 0 Postad 4 Juni , 2023 Hej, Vilken Utombordsmotor tycker gruppen är den bästa som begagnad av dessa tre: * Yamaha 50hk 4takt -08 (Som gått 350 timmar, servard varje år på firma) * Yamaha 50hk 4-takt, -99 (Som gått 600 timmar, och servad av privat person) * Evinrude 75hk, e-tec -4-takt, 05 (Som gått 80 timmar och senast servad 2020 av frima) Evinrude, tillverkas inte längre? Är det ett klokt val att välja Evinrude då? Är de tillförlitliga? //L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 4 Juni , 2023 50 hp -08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 4 Juni , 2023 I dagens läge skulle jag aldrig välja Evinrude då de lagt ner både försäljning och till stor del även reservdelsförsäljningen. Enligt vad jag förstått så var de tvungna att lägga ner pga bristande kvalitet på vissa detaljer. Vad jag förstår så hade Yamaha ingen timräknare på sina 99-or. Hade själv en från -00 och den hade ingen timräknare som man som privatperson kunde läsa av iaf. Tycker som @Jorgen01 att det är 08-an som ligger bäst till av de du nämner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 4 Juni , 2023 Det finns ju en anledning till att e-tec inte tillverkas längre, så den skall du välja bort. Yamaha är ju bra grejer men det finns ju fler, Zuzuki & Honda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 4 Juni , 2023 (redigerade) 50 hk -08, skulle jag nog ha valt. Anser personligen att antalet timmar inte är så viktigt, då en väl servad och rätt körd fyrtakt kan säkert hålla över 2000 timmar. Kompression, årtal, skick , sötvattenkörd, lite växlingar med växelhuset, säger nog mera om motorn, än antalet timmar. Tror också att F50 -08 har bränsleinsprutning, vilket innebär att den är lättstartad vid kyla. Däremot mera elektronik och förmodligen dyrare att reparera än förgasare, som Yamaha -99 erbjuder. Om man kör extremt lite båt och vill ha lite underhåll, så kanske Evinrude att föredra. Tror "mean time to failture/mean time to repair" är större hos Evinrude och inte heller att Evinrude år så eftertraktade idag. Redigerad 4 Juni , 2023 av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 5 Juni , 2023 Hade köpt yamaha 50 -08, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 5 Juni , 2023 Det är så olika motorer att det är svårt att jämföra. Etec försvann absolut inte pga kvalitetsproblem. Etec är mycket bra motorer och går snålt för att vara 2-taktare. Jag har själv haft etec i många år och har bekanta som fortfarande kör etec. En 75hk etec känns som 100 hästar jämfört med de 2 Yamahamotorerna du jämför med. Effekten är i en helt annan liga. Reserdelar är inget problem och kommer inte att vara det under en lång tid framöver. Men priset på reservdelar från Evinrude är mycket höga! De har alltid varit det och det kostar när något behöver lagas. Det ska man ha i åtanke. Sen måste man köra på Evinrudes dyra 2-t olja. Evinrude försökte, under många år, marknadsföra sin etec 2-taktare, som en konkurrent till övriga märkens 4-taktare. Samtidigt så spydde övriga märken galla över alla 2-taktare och jämförde etec med 80-talets 2-t. I tidningar kunde man läsa om de "miljövänliga 4-taktarna" och 2-taktare som miljöbovar. Men man kan inte jämföra en modern 4t med en 30 år gammal 2t och dra slutsatsen att dagens 2t är likadana. Resultatet blev att ingen vågade köpa etec längre och de togs bort fråm marknaden. Tråkigt på en mycket bra motor! Jag hade aldrig hamnat i valet mellan ovan motorer. För om min båt kan hantera en 75hk etec så hade aldrig en 50hk 4t varit ett alternativ. Du måste upp tilll en 90hk 4t för att ens kunna jämföra effekten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser