Jejakobsson 3 Postad 31 Maj , 2023 Ok nu kom ett nytt inlägg från mig. jag har en Johnson 70 2-takt (injektion)från 91-92 typ som sitter på en ryds 500 på 450kg. den jäkeln dricker 10 liter i timmen varav merparten av tiden gått i 5 knop. (5,8Nm enligt gps) Endast provat högre farter på 15-20 knop i nån minut. den är dessutom sanslöst oresponsiv på gasen. Får dra rejält i handtaget innan den sakta börjar gasa. Och då blir det lite ketchup effekt. Tänkte först att det var hysteres i kablarna men kanske har nått samband. Jag har sett på stiften att den går fet, kompression 98,99,102psi så det är ok. Stiften är bytta och kablarna är omklipta. Båten är nymålad och slät. propellern är sliten. Men inte så jäkla mycket enligt mig. tänkte prova injection cleaner om det kan vara det och kolla att inget stryper i insuget. Har någon annan en ide vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 31 Maj , 2023 Det finns inte en tvåtaktare som gillar att gå på lågbelastning. Den sotar igen och blir sur och därmed blir responsen vid gaspådrag ganska medioker. Ska du köra mycket i 5 knop, köp en fyrtakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejakobsson 3 Postad 31 Maj , 2023 Ok så det är helt normalt att den drar så mycket? Det har varit hoppigt på sjön och är nybörjare därav den låga hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 31 Maj , 2023 En liter per sjömil är väl rätt normalt vid optimala förhållanden, kör du i fem knop eller strax över det känns inte det dubbla orimligt. Som påtalats, det är fel motor för så låga farter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 31 Maj , 2023 (redigerade) Med den motorn så kommer det att gå åt som mest bränsle mellan 5 och 15 knop. Naturligtvis även vid fullt gaspådrag. Redigerad 31 Maj , 2023 av Jorgen01 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejakobsson 3 Postad 31 Maj , 2023 En gammal gubbe hade den innan mig så den lär med andra ord vara ganska ihopbegad. Får nog köp a lite cleaner och ta ut den på en rally runda så fort sjön är mindre hoppig och rensa ur så känns den kanske bättre. kan man köra vanlig stp från jula eller måste det vara nått speciellt till 2-takt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 31 Maj , 2023 4 minuter sedan skrev Jejakobsson: En gammal gubbe hade den innan mig så den lär med andra ord vara ganska ihopbegad. Får nog köp a lite cleaner och ta ut den på en rally runda så fort sjön är mindre hoppig och rensa ur så känns den kanske bättre. kan man köra vanlig stp från jula eller måste det vara nått speciellt till 2-takt? Du behöver nog inte köpa någon magisk dyr vätska, utan bara använda motorn så som den är byggd för att användas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 1 Juni , 2023 Jag skulle vilja påstå att det är onormalt hög bränsleförbrukning, även om det är en tvåtaktare. Jag har kört en Tohatsu 90hk 2-takt i 5.5 knop i timtal med en förbrukning på 4.7 l/h, 0.83 l/nm. Motorn satt på en Örnvik 610, vägde strax under 1 ton. Tyvärr har jag inga tips om vad att göra med din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Juni , 2023 Körs båten i fem knop och skjuter hela havet framför sig så går det åt bränsle. Tohatsu är väl insprutare, så de är väl något snålare. Men med hela havet framför så spelar det inte så stor roll vad det är för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 1 Juni , 2023 (redigerade) 12 minutes ago, Jorgen01 said: Körs båten i fem knop och skjuter hela havet framför sig så går det åt bränsle. Tohatsu är väl insprutare, så de är väl något snålare. Men med hela havet framför så spelar det inte så stor roll vad det är för motor. M90A år 2000, 3-cyl, förgasare. Håller man hastigheten lika eller under båtens längd i vattenlinjen, blir motståndet avsevärt mindre. (5.5 knop --> båtens längd i vattenlinjen 5.5 meter) Redigerad 1 Juni , 2023 av K_Haddock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Juni , 2023 Ok, jag ger mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 1 Juni , 2023 (redigerade) När fick OMC motorerna insprutningsteknik? Har för mig att det var 97-98 någon gång. Redigerad 1 Juni , 2023 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 1 Juni , 2023 2L/dm är alldeles för mkt för den motorn oavsett hastighet! 3 cylindriga 70 hk Johnson/Evinrude var dessutom ganska snåla när de var nya, typ 0,7L/dm runt 20 knop på tex en Fjordling. Ta gärna ett kompprov, är det ok kolla/ rengör förgasaren (vet inte om den har fler än en) Insprutning har den inte, däremot kanske oil injection! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejakobsson 3 Postad 1 Juni , 2023 Så du menar att de skriver VRO på baksidan av motorkåpan och injection på sidorna och syftar på samma sak? Låter konstigt! Men men, får väl kolla. komp är ok. 102,99,98 (diff 3,5%) Fast är det förgasare har jag större förståelse för kassa förbrukningen och sega responsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 2 Juni , 2023 Ja! Är säkert förgasaren som ställer till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 2 Juni , 2023 Jag hade en Johson 30 från 1996. Mycket bra motor, men törstig. Den hade en förgasare. Din 70 VRO har tre förgasare. Injection hänför sig antagligen till att det sprutas in olja för 2-taktssmörjningen automatiskt (VRO systemet) - då har du en separat tank för 2-taktsoljan. Bensinmotorer behöver fet blandning på lågt varv och låg belastning, speciellt 2-taktare. Min ville aldrig gå bra på tomgång, utan använda choken. Choken på min ströp inte förgasaren, utan fetade upp blandningen med mer bensin genom ett extra munstycke. Har din samma, så kanske du har ett problem där. Här är några riktvärden för förbrukning (när allt är ok): https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-evinrude Årsmodellen hittar du i modellnumret: https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/evinrude/1980-/1980-1998 Här lite om VRO systemet: https://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 2 Juni , 2023 Om du drar up mycket vågor så drar det också mycket bränsle. Troligen behöver du ner närmare 4 knop för att inte dra upp sjö med en så kort båt. Testa att åka klart över planingsfart eller ordentligt under den fart där du börjar få tydliga vågor efter båten. så blir bränsle ekonomin bättre. Däremellan är det bara dyrt och du irriterar alla andra runt dig i vattnet då du gör onödigt mycke vågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 3 Juni , 2023 Det börjar bli läge att byta till 4-takt.😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejakobsson 3 Postad 3 Juni , 2023 Fan heller svindyrt 🤪 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 4 Juni , 2023 Det är ju stor skillnad i förbrukning mellan 4takt & 2takt, vid 2takt kommer ju oljan till också. Du har en Johnson 70 2-takt (injektion)från 91-92 typ som sitter på en ryds 500 på 450kg & kör i ca. 5 knop. Är inte motor en aning för stor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Juni , 2023 2023-06-04 vid 20:58 skrev SEASWIRL: Det är ju stor skillnad i förbrukning mellan 4takt & 2takt, vid 2takt kommer ju oljan till också. Kör man bara upp typ 350 liter bensin på en säsong med en Yamaha V6 fyrtaktare tillkommer 6,3 liter motorolja som skall bytas varje år. Det blir typ 1,8%.......🥶 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 6 Juni , 2023 Jag var nog mer inne på att 2-taktsoljan ytterligare ökade kostnaden. Citat Kör man bara upp typ 350 liter bensin på en säsong med en Yamaha V6 fyrtaktare tillkommer 6,3 liter motorolja som skall bytas varje år. Det blir typ 1,8%.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Juni , 2023 1 minut sedan skrev SEASWIRL: Jag var nog mer inne på att 2-taktsoljan ytterligare ökade kostnaden. Det förstod jag. Men glöm inte högre servicekostnad på 4-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SEASWIRL 27 Postad 6 Juni , 2023 Javisst, du har rätt, under förutsättning att du lämnar in motorn för detta. Min åsikt är : gör du det själv så tillkommer bara ditt egna arbete + alla oljor (tidigast vartannat år, även om tillverkarna säger annat), tändstift tidigast vart 5:e år eller när motorn börjar gå dåligt. Kamremmen bör inspekteras varje säsong & vid sprickor eller andra skador bytas. Samma gäller för impellern. DETTA GÄLLER NÄR ALLA GARANTIER HAR UPPHÖRT!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejakobsson 3 Postad 6 Juni , 2023 Insåg precis att propellern är sliten varav det är vikt på ett blad. Skapar säkert enormt motstånd på höga varv. Ska skaffa ny och se ifall det blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser